@article { author = {Ragabi, Hossein}, title = {The theory of multiple "Ijtihad" and its role in fighting against extremism}, journal = {Research on Salafi Movement}, volume = {6}, number = {12}, pages = {7-30}, year = {2021}, publisher = {موسسة دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام}, issn = {26456214}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The dynamism of religion and applying its general principles and rules for the demands of current society are possible, if only we use the “Ijtihad”, which in the Qur'an and Sunnah is referred to it as "pondering", "inference", "reason and prudence". the theoretical and practical rules of religion can be applied only if we employ Ijtihad not Taghlid. Although Ijtihad leads to the multiplicity of thoughts and views, but the multiplicity and divergence of views in the foundations, principles and teachings of a religion leads to the birth and flourishing of Islamic sciences, providing better opportunity for achieving the truth. The multiplicity of opinions is sometimes examined within one religion and sometimes in relation to other religions. Using the accepted Ijtihad principles of religions, this study states the fact that the doctrinal and jurisprudential achievements of religions, while not considering these principles correct totally, can be considered legitimate or at least an excuse for their followers. This theory views the differences of denominations as the differences of inferences of scholars within a religion. Considering this theory, the gaps in the Islamic world can be eliminated, such as: the relationship between polytheism, infidelity, heresy and leaving the religion; not following in congregational prayers, not using each other's jurisprudential and theological texts. Taking this path, we can eliminate extremism and congregate all Islamic denomination and move toward building an Islamic civilization.}, keywords = {Multiple Ijtihads Islamic Denominations Takfiri Groups Extremism}, title_fa = {نظریه تعدد اجتهاد و نقش آن در مبارزه با افراط گرایی}, abstract_fa = {چکیده پویایی دین وتطبیق نیازها بر اصول وقواعد کلی آن، در پرتو عنصر اجتهاد امکان‌پذیر است که در قرآن وسنت از آن به «تفقه»، «استنباط»، «تعقل وتدبر» یاد شده است؛ زیرا احکام نظری و عملی دین به جز دستورات ضروری آن در قلمرو اجتهاد نه تقلید قابل تفسیر است. هرچند اجتهاد، تعدد افکار ودیدگاه‌ها را به دنبال دارد؛ اما تعدد واختلاف دیدگاه‌ها در مبانی، اصول وآموزه‌های دین موجب زایش و شکوفایی علوم اسلامی می‌شود و زمینه‌های دست یابی به حقیقت را بهتر فراهم می‌سازد. تعدد افکار، گاه در درون یک مذهب وگاه نسبت به مذاهب دیگر بررسی می‌شود. این پژوهش با استفاده از مبانی اجتهادی مورد قبول مذاهب‌، این حقیقت را بیان ‌‌می‌کند که ‌‌می‌توان دست آوردهای اعتقادی و فقهی مذاهب را در عین صحیح ندانستن مبانی، برای پیروان آنها مشروع و حداقل عذر دانست؛ زیرا این نظریه اختلافات مذاهب را به مثابه اختلاف مجتهدان درون مذهب ‌‌می‌نگرد. با این نظریه می‌توان خلأهای جهان اسلام را نظیر: نسبت شرک، کفر و بدعت، خروج از دین، عدم اقتدا در نماز جماعت، بهره‌گیری نکردن از متون فقهی وکلامی یکدیگر برطرف ساخت. همچنین زمینه‌های رشد جریان‌های افراطی تکفیر را خشکاند، پیروان مذاهب را داخل اسلام دانست و همدل و همسو در راستای ساختن تمدن اسلامی حرکت کرد.  }, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: تعدد اجتهاد,مذاهب اسلامی,جریان‌های تکفیری,افراط گرایی}, url = {https://salafi.darolelam.ir/article_147684.html}, eprint = {https://salafi.darolelam.ir/article_147684_50b8fa4cb52e39a6249681d7a2042221.pdf} } @article { author = {Navvab, Sayyed Abulhasan and Heidari Azar, Majid}, title = {Considering Ibn Taymiyyah's view on narrations about reason}, journal = {Research on Salafi Movement}, volume = {6}, number = {12}, pages = {31-48}, year = {2021}, publisher = {موسسة دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام}, issn = {26456214}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Islam has given great importance to reason and thinking and has emphasized on the use of reason in several Qur’anic verses and Hadiths. In this regard, several narrations have been narrated about the position of reason, in the sources of the two main parties in Islam, Sunni and Shia, but since the Salafists, led by Ibn Taymiyyah, consider that epistemology is limited to narration and avoid from reason, considering the narrations about the virtue of the intellect to be fabricated. Ibn Taymiyyah claims that there is no correct narration regarding the virtue of reason. While, according to some Sunni narrators, these narrations are original and the document of some of them are defensible; In addition, the weakness of this type of narration does not mean that they must be left out, but there are ways to strengthen them. Furthermore, acting on according to the content of this kind of Hadith does not conflict with the Holy Quran and tradition of the Holy prophet. In the following research, by descriptive and analytical methods, Ibn Taymiyyah's views on the narrations of reason will be discussed.  }, keywords = {Ibn Taymiyyah Reason Narrations of Intellect,Weak hadith Fake hadith}, title_fa = {بررسی دیدگاه ابن تیمیه درباره روایت عقل}, abstract_fa = {چکیده اسلام به تعقل و تفکر اهمیت زیادی داده و در آیات و روایات متعددی بر به کار گیری عقل تأکید کرده است. در این زمینه روایات متعددی در منابع روایی فریقین در باب فضیلت داشتن عقل نقل شده است؛ اما از آنجا که سلفی‌ها و در رأس آنها ابن‌تیمیه معرفت شناسی را منحصر به راه نقل می‌دانند و از راه عقل گریزانند؛ روایات وارده در باره فضیلت عقل را مجعول می‌دانند. ابن‌تیمیه ادعا می‌کند که هیچ روایت صحیحی در رابطه با فضیلت عقل وجود ندارد. این در حالی است که از نظر برخی از محدثین اهل سنت این روایات دارای اصل بوده و سند برخی از آنها قابل دفاع است؛ علاوه بر این که ضعیف بودن این نوع از روایات به معنی کنار گذاشتن آنها نیست؛ بلکه راه‌هایی برای تقویت آنها وجود دارد؛ به علاوه این که عمل به محتوای آنها با کتاب و سنت منافاتی ندارد. در تحقیق پیش رو با روش توصیفی و تحلیلی به بررسی نظرات ابن‌تیمیه درباره روایات عقل پرداخته می‌شود.  }, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: ابن‌تیمیه,عقل,روایات عقل,حدیث ضعیف,حدیث جعلی}, url = {https://salafi.darolelam.ir/article_147685.html}, eprint = {https://salafi.darolelam.ir/article_147685_c64c1c38447f48a15b7f3c12304a9f61.pdf} } @article { author = {Farmanian, Madi}, title = {Woman from the Salafism perspective}, journal = {Research on Salafi Movement}, volume = {6}, number = {12}, pages = {49-76}, year = {2021}, publisher = {موسسة دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام}, issn = {26456214}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Considering different currents of Salafism, it can be said that Salafist’ view towards women are divided into two broad categories: positive and negative. In the field of anthropology, Ibn Taymiyyah, the Wahhabis, Salafi jihadists, and some Muslim Brotherhood figures have a negative view on women. In contrast, a group within Muslim Brotherhoods, having a positive view of women considering women as equal to men in dignity and humanity. In the field of functionalism, some Salafi jihadists, a group within Muslim Brotherhood and some Wahhabis maintain that it permissible for women to be only a housewife, and any function beyond that is allowed just in emergency situations, believing that the main duty of women is housekeeping. In contrast, some other Salafi jihadists, some members of Muslim Brotherhood, and some Wahhabis believe that it absolutely permissible for women to work outside the home. On the other hand, Ibn Taymiyyah and his like-minded people, the Wahhabis, Salafi jihadists and some Muslim Brotherhood figures, have presented a strict view in the field of women's rights and religious duties, providing a minimal view of their social and political rights. In contrast, some other Muslim Brotherhood figures have taken a more favorable view of women's religious rights and responsibilities, believing in a maximum participation of their social and political rights.}, keywords = {Women Wahhabism Muslim Brotherhood,Salafi Jihadi Ibn Taymiyyah}, title_fa = {زن از منظر سلفیه}, abstract_fa = {با توجه به جریان‌های مختلف سلفیه می‌توان گفت که دیدگاه سلفیه نسبت به زن، به دو دسته کلی مثبت و منفی تقسیم می‌شود. در حوزه انسان شناسی، ابن‌تیمیه، وهابیان، سلفیه جهادی و برخی از شخصیت‌های اخوان المسلمین نگاه منفی به زن دارند. در مقابل گروهی از اخوان المسلمین زن را در کرامت و انسانیت همتای مرد دانسته و نگاه مثبتی به شخصیت زن دارند. در حوزه کارکردشناسی نیز برخی از سلفیان جهادی، گروهی از اخوان المسلمین و نیز برخی از وهابیان وظیفه زن را خانه داری و غیر از آن را از باب اکل میته (خوردن مردار) جایز دانسته و بر این باورند که زن فقط به مقدار ضرورت می­تواند کارکرد دیگری غیر از خانه­داری داشته باشد. در مقابل برخی دیگر از سلفیان جهادی، اخوانی­ها و وهابیان کارکرد زن را در خارج از خانه به صورت مطلق مجاز اعلام کرده­اند. همچنین ابن‌تیمیه و همفکران وی، وهابیان، سلفیان جهادی و برخی از شخصیت­های اخوانی، دیدگاه سختگیرانه‌ای در حوزه حقوق و وظایف دینی بانوان ارائه داده و نگاه حداقلی به حقوق اجتماعی و سیاسی آنان دارند. در مقابل برخی از شخصیت­های اخوانی دیدگاه مساعدتری در حوزه حقوق و ظایف دینی بانوان اتخاذ کرده و نگاه حداکثری به حقوق اجتماعی و سیاسی ایشان دارند.}, keywords_fa = {زنان,بانوان,وهابیت,اخوان المسلمین,سلفیه جهادی,ابن‌تیمیه}, url = {https://salafi.darolelam.ir/article_155681.html}, eprint = {https://salafi.darolelam.ir/article_155681_b91793a3b85dfa4e91756275ae55d796.pdf} } @article { author = {Ghomi, Mohsen and Ketabi, Mirza Ali}, title = {A critique on the theory of ISIL caliphate with emphasis on Sunni doctrines}, journal = {Research on Salafi Movement}, volume = {6}, number = {12}, pages = {77-94}, year = {2021}, publisher = {موسسة دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام}, issn = {26456214}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Emphasizing of Salafi Jihadi doctrines, the Islamic State of Iraq and the Levant (ISIL) has seized large parts of Iraq and Syria in order to fulfill its long-held dream of an Islamic caliphate. Despite the unwavering support of regional and global powers seeking their own interests in the victory of ISIL, there is no doubt that recruiting the youth from around the world, despite the loss of many of its territories, is a sign of popularity and attractiveness of Isis among some Sunni Muslims. Introducing Abu Bakr al-Baghdadi as the caliph of all Muslims was an attempt to recreate the nostalgic atmosphere of beginning of Islam and the arrival of the first caliph in the Muslim minds. However, despite the efforts of ISIL's intellectuals and their supporters in the field, al-Baghdadi's caliphate has been considered by many Sunni figures to be in conflict with theological-jurisprudential principles. They have failed to respond to these criticisms. A better explanation of this fact can create a fundamental obstacle in the way of this process and overcome to their baseless attractions. In this essay, it is proved that the main stream Sunni doctrines are in conflict with Isis claims of ideal Islamic state (caliphate). The Isis supporters cannot even prove the fundamental conditions of their caliphate.}, keywords = {The Sunnis Salafism ISIS Caliphate Abu Bakr al,Baghdadi}, title_fa = {نقد نظریه خلافت داعش با تأکید بر مبانی اهل سنت}, abstract_fa = {چکیدهدولت اسلامی عراق و شام یا همان داعش، عمدتاً با تکیه برمبانی سلفیت جهادی، بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه را تصرف کرد تا بتواند به رویای دیرینه تحقق خلافت اسلامی جامه عمل بپوشد. صرف نظر از حمایت‌های بی­دریغ قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی که در پیروزی داعش منافع خود را جستجو می‌­کردند، تردیدی نیست جذب نیرو با تبلیغات قوی از اقصا نقاط جهان و پویایی داعش، علی‌رغم از دست دادن بسیاری از سرزمین­های خود، نشان از عقبه فکری و جذابیت ادعاهای آنان در میان بسیاری از مسلمانان اهل سنت دارد. معرفی ابوبکر بغدادی به عنوان خلیفه‌ی همه مسلمانان، تلاشی بود تا اتفاقات صدر اسلام و به خلافت رسیدن خلیفه اول در اذهان مسلمانان بازآفرینی شود. با این همه و علی‌رغم تلاش حامیان فکری و میدانی داعش، خلافت البغدادی از سوی شخصیت‌ها و جریان‌های متعددی از اهل سنت با مبانی کلامی - فقهی متعارض دانسته شد و این جریان نتوانسته است از عهده پاسخ به این نقدها برآید. تبیین هر چه بهتر این واقعیت می‌تواند در دراز مدت و پس از فروکش کردن هیجانات، در ادامه راه این جریان مانع اساسی ایجاد کند و بر جاذبه‌های بدون پشتوانه ایشان فایق آید. در این مقاله تعارض مدعیات داعشیان در بحث خلافت مشروع، بر اساس مبانی مورد قبول اهل سنت (علی‌رغم وجود پاره‌ای اختلافات) تبیین شده و نشان داده‌ایم نظریه‌پردازان این مدعیات، در اثبات مهمترین ارکان حاکمیت اسلامی برای خلافت خود خوانده، یعنی شرایط خلیفه و روش‌های انعقاد خلافت مشروع با مشکل اساسی مواجه‌اند.}, keywords_fa = {اهل سنت,سلفیه,داعش,خلافت,ابوبکر البغدادی}, url = {https://salafi.darolelam.ir/article_155673.html}, eprint = {https://salafi.darolelam.ir/article_155673_15601f6d3680fd8f498eb9979a1b0f33.pdf} } @article { author = {Sultani, Mustafa and Saboor, Rahim}, title = {Considering of the sanctity and polytheism of naming likes “Abd al-Nabi” from the perspective of Wahhabism}, journal = {Research on Salafi Movement}, volume = {6}, number = {12}, pages = {95-113}, year = {2021}, publisher = {موسسة دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام}, issn = {26456214}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {According to some Wahhabi scholars, naming after the names like Abd al-Nabi is forbidden. Some other Wahhabis consider it a polytheistic practice. The following are the reasons for this verdict: Consensus, the cause of revelation in the verse 190 of Surah A'raf, the monopoly in God’s worshiping, the narration of the “beloved names” and the renaming of some companions by the Holy Prophet. Few Wahhabi scholars maintain that the cause of revelation in the above-mentioned verse is the reason why this practice is polytheistic. Studies have shown that the above-mentioned consensus is nothing more than a claim and also the cause of the revelation in the verse 190 in Surah A'raf is also damaged and weak both in document and its text. Furthermore, naming by the names like Abdun - Nabi has nothing to do with the issue of worshiping, and the narration of “Ahab al-Asma” does not indicate on sanctity of naming. Finally, what has been recorded in history proves that not only there were some names like Abd al-Nabi and the Holy prophet did not change them, but also there are some evidences proving the validity and popularity of this type of naming.}, keywords = {Naming Wahhabism Takfir Abdun,Nabi}, title_fa = {نقد و بررسی حرمت و مشرکانه بودن نام گذاری به امثال عبدالنبی از دیدگاه وهابیت}, abstract_fa = {از نگاه برخی علمای وهابیت نام‌گذاری به امثال عبد­النبی حرام و از نگاه برخی دیگر از ایشان، عملی مشرکانه است. دلیل حرمتِ عمل مذکور؛ اجماع، شن نزول آیه 190 سوره اعراف، انحصار عبودیت به خدا، روایت احب الاسماء و تغییر نام برخی از صحابه از سوی پیامبر- است. همچنین شأن نزول مذکور از سوی اندکی از علمای وهابیت، دلیل مشرکانه بودن عمل مذکور نیز می‌باشد. بررسی‌ها بیانگر این است که اجماع مذکور، ادعایی بیش نبوده، چنان‌چه شأن نزول آیه 190 سوره اعراف نیز از لحاظ سند و متن دچار خدشه است. همچنین نام‌گذاری به امثال عبدالنبی هیچ ربطی به مسئله عبودیت ندارد. روایت احب الاسماء نیز نه نص در حرمت و نه ظهور در آن دارد و در نهایت آنچه در تاریخ ثبت شده است بیانگر عدم تغییر برخی از اسامی با عناوین عبدالنبی و ... از سوی پیامبر- است. ضمن اینکه ادله­ای در اثبات استحباب این نوع نام‌گذاری موجود است.}, keywords_fa = {}, url = {https://salafi.darolelam.ir/article_156038.html}, eprint = {https://salafi.darolelam.ir/article_156038_87fbbe7c6058aadba1fcb5a9b7bde5d3.pdf} } @article { author = {Kohansal, Alireza and Rajabzadeh, Safdar}, title = {A critical study on the scope of infallibility of prophets from the viewpoint of Ibn Taymiyyah}, journal = {Research on Salafi Movement}, volume = {6}, number = {12}, pages = {115-132}, year = {2021}, publisher = {موسسة دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام}, issn = {26456214}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {From Ibn Taymiyyah's point of view, the scope of the infallibility of the prophets means that they are infallible in receiving and declaring the revelation. Although he claimed consensus in this issue and provide some reasons for that, but by accepting the myth of Gharaniq, he spoiled this viewpoint. Regarding the infallibility of the prophets from polytheism and disbelief before the revelation coming to them, he takes a double standard, believing in both infallibility and non-infallibility of the prophets, maintaining that it is possible for the prophets to err, but after their repentance their status raises and the sin cannot remain with the prophets. This research, with a descriptive-analytical method, intends to read the scope and dimensions of the infallibility of the prophets from Ibn Taymiyyah's point of view. The results are as the following: firstly: Ibn Taymiyyah's view in this issue arises from his hatred and resentment towards the Shiites, not reason and logic. Secondly: he undermines the goals of the prophets and their educational role. Thirdly: it nullifies the purpose of the sending the prophets. Fourthly: this theory is incompatible with the divine wisdom.}, keywords = {Infallibility of the prophets Ibn Taymiyyah Atheism}, title_fa = {بررسی انتقادی گستره‌ی‌ عصمت انبیا از دیدگاه ابن‌تیمیه}, abstract_fa = {گستره‌ی‌ عصمت پیامبران از دیدگاه ابن‌تیمیه از این قرار است که وی در باب عصمت در مقام دریافت و ابلاغ وحی، گرچه ادعای اجماع کرده و خود بر آن دلیل آورده؛ اما با پذیرش افسانه غرانیق این اعتقاد را مخدوش ساخته است. در مورد عصمت انبیا از شرک و کفر پیش از بعثت، در موضعی دوگانه هم به عصمت و هم به عدم عصمت سخن گفته و همین تناقضات در مورد ارتکاب کبایر بعد از بعثت نیز در آثار او مشهود است. اگر جمع میان این تعارضات ممکن باشد، ابن‌تیمیه هیچ گناهی را در هیچ زمانی و بر هیچ پیامبری ناروا نمی‌داند، جز آنکه پیامبران را در گناهان مستقر نمی‌پندارد و با دلیل حسن توبه، بر آن شده که توبه پیامبران از گناه سبب رفعت مقام ایشان می­شود. این پژوهش بر آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی، ابعاد عصمت انبیا را از دیدگاه ابن‌تیمیه بازخوانی کند و به این سؤال پاسخ دهد که دیدگاه وی در مورد گستره‌ی عصمت انبیا به اعتبار نظر و عمل، به اعتبار زمان قبل بعثت و زمان بعد بعثت، چیست؟ در پایان، این نتایج به دست آمده است که دیدگاه ابن‌تیمیه اولًا برخواسته از بغض و کینه نسبت به شیعه است نه استدلال و منطق‌؛ ثانیاً اهداف پیامبران و نقش تربیتی آنها را زیر سؤال می‌برد‌؛ ثالثاً هدف از بعثت انبیا را عبث و بی‌معنا می‌کند و رابعاً با حکمت الهی ناسازگار است.}, keywords_fa = {عصمت انبیا,ابن‌تیمیه,گستره‌ی عصمت,کفر,کبائر}, url = {https://salafi.darolelam.ir/article_156039.html}, eprint = {https://salafi.darolelam.ir/article_156039_2c13bf45d9961643b8087729264f4efb.pdf} }