@article { author = {Kamali, Ali Asghar and Tabasi, Mohsen}, title = {A Critical Assessment of Wahabi Viewpoint on Illegality of Travelling to Visit the Graves of Divine Leaders}, journal = {Research on Salafi Movement}, volume = {4}, number = {7}, pages = {25-41}, year = {2018}, publisher = {موسسة دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام}, issn = {26456214}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Ziyārah or Ziyarat is an Arabic term which literally means "visit", and is used to refer to a form of pilgrimage to sites associated with the Prophet of Islam (s) his family members and descendants including the Shi'i Imams and other venerated figures in Islam. Wahhabis in principle accept visitation of graves considering it as a Sunnah of the Prophet (S) but they believe that embarking on a journey to visit the graves is an innovation. Their main reference is the shadd al-rihal tradition which means undertaking a pilgrimage. According to the tradition, setting out on a journey is allowed only to the three mosques. Wahhabis are of the view that the word "place" is included in the exception even though it is not mentioned explicitly. Hence, visitation of all journeys is forbidden, whereas, in fact, masjid (mosque) is the mustasna minhu (antecedent in exceptive sentences) in this tradition and it has nothing to do with other journeys. The traditions narrated through Sunni reports make mention of this mustasna minhu and Sunni scholars have alluded to the permissibility of setting out on a journey to visit graves. }, keywords = {travelling for visitation of graves,la-tashudda al-rihal,Ibn Taymiyyah,undertaking a pilgrimage}, title_fa = {بررسی دیدگاه وهابیان نسبت به عدم مشروعیت سفر، برای زیارت قبور اولیای الهی}, abstract_fa = {زیارت به این معنا است که انسان با قصد و توجه، به ­دیدار شخص دیگری برود. وهابیان اصل رفتن به زیارت قبور را قبول دارند و آن را سنت می­دانند؛ ولی سفر کردن برای زیارت را بدعت می­شمارند. دلیل اصلی وهابیان، روایت "شد رحال" است که در آن، فقط سفر کردن به سه مسجد را جایز می­شمارد. وهابیان می­گویند: در استثنایی که در این روایت است، مکان در تقدیر است؛ پس سفر برای زیارت تمامی قبور بدعت است؛ در حالی­که مستثنی­منه در این روایت مسجد است و ربطی به­دیگر سفرها ندارد. در روایاتی که از طریق محدثین اهل سنت وارد شده، تصریح به این مستثنی­منه شده و علمای اهل سنت نیز در فتاوای خود تصریح به­جواز، بلکه استحباب سفر برای زیارت قبور دارند.}, keywords_fa = {سفر برای زیارت قبور,لا تشد الرحال,ابن‌تیمیه,شد رحال}, url = {https://salafi.darolelam.ir/article_126435.html}, eprint = {https://salafi.darolelam.ir/article_126435_fe35b167e547aec26da521d12a3241fb.pdf} }