@article { author = {Malek Malekan, Hamid and Moslehi, Sadegh}, title = {Verifying the Ibn Taymiyyah reasoning on rejecting the common "construction"}, journal = {Research on Salafi Movement}, volume = {5}, number = {10}, pages = {49-70}, year = {2019}, publisher = {موسسة دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام}, issn = {26456214}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Ibn Taymiyyah maintain that the common "construction" is unorthodox and we can not explicate the names and attributes of Allah, mentioning in the Holy Quran. He argue that the Salaf followed this method and did not construe these names and attributes of God, neither can we. But, some other Salaf interpreted these names. The second reason mentioned by Ibn Taymiyyah is that the theologians must not prefer the literal meaning over the reasonal meaning. Sine he believes that reason can not rule over the literal meaning of the text. In his view, if the text or the reason is certain, we must act according to it and we can not do without of anyone. And also, if they are not certain we have no right to prefer reason over the literal meaning. According to Ibn Taymiyyah, logical reasoning cannot rule over the lexical meaning. Therefore, the reason can not judge and interpret the Quranic texts and we must accept the literal meaning of religious text without and interpretation.}, keywords = {"construction",verbal attributes of God,Ibn Taymiyyah,Conjectural reason,Reasonal verdict,the Salaf}, title_fa = {بررسی دلایل ابن‌تیمیه در رد تأویل مصطلح}, abstract_fa = {ابن­تیمیه تأویل مصطلح را بدعت و تأویل صفات خبری را تحریف اسماء و صفات الهی می­داند. اولین دلیل او، سیره سلف در پذیرفتن صفات خبری به­معنای ظاهری آن و پرهیز و منع از تأویل است؛ در حالی­که برخی از سلف، صفات خبری را تأویل کرده­اند. وی دلیل دوم را ناتمام بودن دلایل متکلمین در زمینه تأویل دانسته است. متکلمین دلایل نقلی را ظنی و حکم عقل را قطعی می­دانند؛ اما ابن­تیمیه ظنی بودن دلیل لفظی در برابر دلیل عقلی را نمی­پذیرد؛ از نظر او، دلایل یا قطعی و یا ظنی هستند و در صورت قطعی بودن، با هم تعارض نخواهند داشت و اگر یکی ظنی باشد و دیگری قطعی، دلیل قطعی مقدم و اگر هر دو ظنی باشند، با توجه به مرجحات عمل می­شود؛ در حالی­که نزاعی در تقدم قطعی بر ظنی نیست؛ بلکه نزاع، قطعی دانستن دلیل عقلی است که ابن­تیمیه به­خاطر حجت ندانستن برهان­های عقلی، دلیل عقلی را قطعی نمی­داند و به عقل اجازه قضاوت درباره نصوص صفات خبری را نمی­دهد.}, keywords_fa = {تأویل,صفات خبری,ظاهرگرایی,ابن‌تیمیه,دلیل ظنی,حکم عقلی,سلف}, url = {https://salafi.darolelam.ir/article_126802.html}, eprint = {https://salafi.darolelam.ir/article_126802_b30af2076e6908e98b585edb2b08062a.pdf} }