@article { author = {Khosh Surat Movaffagh, Azam and Abdullah Zadeh, Mustafa}, title = {Analyzing the quality of Holy prophet's life in the grave from the viewpoint of Salafism and Sunni}, journal = {Research on Salafi Movement}, volume = {5}, number = {10}, pages = {97-117}, year = {2019}, publisher = {موسسة دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام}, issn = {26456214}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Living in "Barzakh" after death is one of the issues that almost all of the Muslims denominations, including Salafi and Wahhabi, believe it. But the difference between Salafi and Wahhabi ideology with other Islamic denominations is in the details of this life. Since these details in ideas of Salafism and other Sunni denomination is not explained properly, in this research a closer look will take on it. Some results are as the following: most of the Salafists and Wahhabis maintain that our Holy prophet in his grave has no corporal life and his soul is separate from his body, although sometimes this body will connect with the soul, for example in the case of responding to the Salam. But some Salafi just like Ibn Taymiyyah and ibn Ghayyem believe that the soul of the prophet is high in the sky but he can see all creatures, just like the sun that overshadows over the earth. So, the holy prophet can hear the voice of his visitors in the grave. Some Sunni scholars maintain that this issue is unanimous among the Sunni, believing in corporal living of the Holy prophet. They mention some reasons for their claims. One of Wahhabi scholars, al-Shawkānī, tend to Sunni view, believing in corporal life of the Holy prophet in his tomb.}, keywords = {Prophets' life (PBH),Grave,Salafi,the Sunni,Wahhabi,Revival,corporal}, title_fa = {بررسی کیفیت حیات پیامبر در قبر از نگاه سلفیه و اهل‌سنت}, abstract_fa = {حیات برزخی مورد تأیید همۀ مذاهب اسلامی، سلفیه و وهابیت است و کسی در وجود آن شک ندارد؛ اما تفاوت اندیشۀ سلفیه و وهابیت با دیگر مذاهب اسلامی، در کیفیت و چگونگی حیات پیامبرˆ در قبر است. قرائت وهابیت و سلفیه از وضعیت پیامبرˆ در قبر، با قرائت اهل‌سنت متفاوت است. ازآنجا‌که کیفیت حیات پیامبرˆ از نظر اهل‌سنت، سلفیه و وهابیت خوب تبیین نشده است، بر آن شدیم در این نوشتار به بررسی کیفیت حیات پیامبرˆ در قبر بپردازیم. طی تحقیقاتی، این نتیجه به دست می‌آید که بیشتر سلفیه و وهابیت منکر حیات جسمانی پیامبرˆ در قبرند و قائل‌اند به اینکه روح پیامبر- ارتباطی به این بدن ندارد. گرچه گاهی همچون زمان جواب دادن به سلام متصل به این بدن می‌شود، برخی از آنها همچون ابن‌تیمیه و ابن‌قیم اعتقاد دارند روح پیامبر- گرچه در اعلی علیین است، اشراف بر قبر دارد؛ چنان‌که خورشید بر زمین اشراف دارد و پیامبرˆ صدای زائرانش را می‌شنود. درمقابل، علمای اهل‌سنت معتقدند که پیامبر- با همین جسم دنیوی در قبر زنده است؛ ولی نیاز به خوردن و آشامیدن ندارد. برخی علمای اهل‌سنت همچون سخاوی در این مسئله ادعای اجماع، و حتی برخی همچون سیوطی ادعای تواتر روایات حیات جسمانی پیامبر- کرده‌اند. علمای اهل‌سنت ادله‌ای برای حیات جسمانی پیامبر- در قبر می‌آورند. در این میان، شوکانی موافق علمای اهل‌سنت است و برخلاف سلفیه و وهابیت معتقد به حیات جسمانی پیامبرˆ در قبر است.}, keywords_fa = {حیات پیامبر,قبر,سلفیه,اهل‌سنت,وهابیت,احیا,جسمانی}, url = {https://salafi.darolelam.ir/article_126806.html}, eprint = {https://salafi.darolelam.ir/article_126806_189348f6eda2e22d0c243d3c0271944e.pdf} }