ORIGINAL_ARTICLE
بررسی دیدگاه سلفیها در خصوص کفرآمیز بودن دموکراسی
سلفیهای تقلیدی و جهادی، دموکراسی را به بهانههای واهی حرام، شرک، کفر و طاغوت میپندارند. منافات دموکراسی با توحید حاکمیت، مخالفت دموکراسی با امر قرآنی، وجوب حکم به ما انزل الله و انطباق طاغوت بر دموکراسی، دلیل اصلی کفرآمیز بودن دموکراسی از نگاه سلفیهای تقلیدی و جهادی است؛ در حالیکه حامیان دموکراسی اسلامی معتقدند، با اخذ دموکراسی به مثابه روش و نه دین، میتوان بر حاکمیت قوانین الهی پایبند بود و میان اسلام و دموکراسی آشتی برقرار کرد و به شبهات مخالفان پاسخ داد.
https://salafi.darolelam.ir/article_126160_d3439ed47497aa4ec576e0d003d47f13.pdf
2016-09-22
7
24
دموکراسی
پاسخ به شبهات گروههای تکفیری
اسلام و دموکراسی
توحید حاکمیت و دموکراسی
محسن
عبدالملکی
1
دانشجوی دکترای دانشگاه ادیان و دانشآموختۀ مؤسسه دارالإعلام لمدرسة أهلالبیت
LEAD_AUTHOR
سید حسن
آل مجدد
2
استاد حوزه علمیه قم و موسسه مذاهب اسلامی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر جهیمان العتیبی بر سلفیگری پس از خود
اشغال مسجدالحرام به دست جهیمان العتیبی و یارانش از نقاط عطف تاریخ سلفیت در دروان معاصر است. تحلیلهای مختلفی درباره تاثیر قیام جهیمان و افکار او بر سلفیت موجود، در دهههای بعدی وجود دارد. این مقاله، پژوهشی توصیفی تحلیلی است، تا بر اساس منابع موجود ثابت کند که سلفیت امروز و بهطور خاص القاعده، متاثر از قیام و افکار جهیمان است؛ سپس با توجه به اختلاف ماموریت و اهداف و عرصه فعالیت القاعده و سلفیت معاصر با حرکت جهیمان (که محدود به عربستان بود)، علت اثرگذاری این قیام بر دیگر جریانهای سلفی و جهات این تاثیرگذاری مشخص شود و شخصیتهای کلیدی در انتقال این میراث شناسایی گردند.
https://salafi.darolelam.ir/article_126165_afb94c5728238d5bb1ccefbbb73a9da2.pdf
2016-09-22
25
44
جهیمان العتیبی
اشغال مسجدالحرام
سلفیت
ابومحمد مقدسی
اسامه بنلادن
مرتضی
آقامحمدی
1
دکترای مطالعات اسلامی، استادیار جامعة المصطفی العالمیه، پژوهشگر موسسه مطالعات راهبردی اسلام معاصر (مرام)
LEAD_AUTHOR
محمد
مسجد جامعی
2
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقد و بررسی حجیت خبر واحد از دیدگاه وهابیت
حجیت خبر واحد عادل در عقاید، مورد اختلاف مسلمانان است. اکثر اهل حدیث و وهابیان معتقدند که نه تنها عمل به خبر واحد در عقاید جایز است، بلکه بعضی از معاصرین، عمل به خبر واحد در عقاید را واجب میدانند. این گروه برای اثبات ادعای خویش به ادله قرآنی و روایی استناد نمودهاند؛ البته ادله اقامه شده دارای اشکالات عمده بوده و هیچکدام، مدعایشان را اثبات نمیکند. کمااینکه برخی از علمای وهابیت، برحجیت خبر واحد عادل، ادعای اجماع نمودهاند که البته وجود اختلافات میان علمای مذاهب در مسأله، بهترین دلیل بر عدم وجود اجماع است.شایان ذکر است، آنچه که وهابیت در حجیت اخبار آحاد عدول مطرح میکنند صرفا یک نظریه بوده و در ناحیه عمل، تمام احادیث حتی ضعاف را حجت دانسته و به آنها عمل میکنند.این نوشتار به بررسی نظریات موافقان و مخالفان خبر واحد در حوزه عقاید، با تکیه بر دیدگاه وهابیت میپردازد و این نتیجه بهدست میآید که نظر بعضی از سلفیها، بهخصوص وهابیت بر حجت خبر واحد صحیح نیست و مقصودشان را ثابت نمیکند؛ بنابراین استناد وهابیت به اخبار آحاد در اثبات برخی از صفات خبری برای خدواند و استناد آنها در مسائل قدر و رؤیت خدا و برخی از اصول اعتقادی دیگر، صحیح نبوده و چنین اخباری نمیتوانند اعتقادساز باشند.
https://salafi.darolelam.ir/article_126167_24c28db5f96296ec20a4ac4c7ba11644.pdf
2016-09-22
45
67
حجیت خبر واحد در عقاید
وهابیت
حجّیت خبر ثقه
سلفیت
اخبار آحاد
عبدالمحمد
شریفات
1
سطح سه حوزه علمیه قم و دانشآموخته موسسه دارالإعلام لمدرسة أهلالبیت
LEAD_AUTHOR
مهدی
فرمانیان
m.farmanian@chmail.ir
2
دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مفهوم عبادت از منظر ابنتیمیه
در نگاه ابنتیمیه، مفهوم عبادت یعنی غایت خضوع که با غایت حب همراه باشد. این نگاه به عبادت، ملاک تعیین کفر یا اسلام اشخاص گردیده است. با اینکه چنین تعریفی، خلاف مبانی سلفگرایانه و ظاهرگرایانه ابنتیمیه بوده و نه در سلف چنین تعریفی وجود دارد و نه ظاهر این کلمه با تعریف بیان شده همخوانی دارد؛ اما متاسفانه دچار اشکالات متعدد دیگری از قبیل خروج مصادیقی که قطعا عبادت هستند، ورود مصادیقی که قطعا عبادت نیستند، عدم دلیل بر صحت تعریف، مخالفت با قرآنکریم، مخالفت با عبادات قطعیه، مخالفت با رجحان عمل عبادی و مخالفت با تعاریف بزرگان اهل سنت میباشد. در عین حال، بر فرض عدم ورود هیچیک از اشکالات و صحت تعریف، بازهم صلاحیت اثبات شرک و ملاک کفر بودن را نخواهد داشت؛ زیرا این نوع از عبادت برای احدی قابل احراز نیست تا بتوان کسی را متهم به عبادت غیر خدا کرد؛ چراکه حب صفتی درونی است و اثبات همراه بودن غایت حب با خضوع، تنها از کسی بر میآید که عالم به احوال قلوب افراد باشد و چه کسی میتواند چنین ادعایی بکند؟ با وجود این اشکالات که شبهات متعددی را نسبت به تشخیص عمل عبادی دنبال خواهد داشت، و با توجه به اینکه حدود الهی بهواسطه شبهات ساقط میشود، اشکال دیگری نیز به مبنای تکفیر وارد خواهد بود که چگونه، حکم به قتل داده میشود و هیچکدام از شبهات مطرح شده، مانع اقامه این حد الهی نمیگردد؟ مسائل مطرح شده در این چند سطر که در واقع جوابهای نقضی به تعریف ابنتیمیه است، موضوع این تحقیق میباشد.
https://salafi.darolelam.ir/article_126173_e786e294dabfa09579bad73dc22af822.pdf
2016-09-22
69
91
ابنتیمیه
تعریف عبادت
غایت خضوع
غایت حب.
حسین
قاضی زاده
h.ghazizade110@gmail.com
1
دانش آموخته حوزه علمیه قم، محقق دارالإعلام لمدرسة أهل البیت، دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب.
LEAD_AUTHOR
فتح الله
نجارزادگان
2
دکتری علوم قرآن و حدیث، استاد تمام پردیس فارابی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نگاه تطبیقى دیدگاه وهابیت و مذهب حنفی در موضوع مسجد قرار دادن قبور اولیا
این مقاله به بررسی تطبیقی بین دو فرقه وهابیت و حنفی، در موضوع مسجد قرار دادن قبور اولیا میپردازد. در ابتدا به مصداقشناسی این موضوع از نگاه این دو گروه اشاره میکنیم و در ادامه به بررسی چهار مورد از مصادیق، میپردازیم. ساخت مسجد بر قبور یا در جوار آن، ساخت گنبد و ساختمان بر قبور، نماز خواندن نزد قبور و قرائت قرآن نزد قبور، از جملهی این موارد میباشد که به آنها بهصورت تطبیقی پرداخته و روشن میشود که علمای حنفی، گرچه دیدگاه واحدی نسبت به مصادیق بیان شده ندارند، اما رویکرد معتدلتری نسبت به وهابیت دارند.
https://salafi.darolelam.ir/article_126178_82044c257988a5a1928d7e81c081337b.pdf
2016-09-22
93
113
وهابیت
حنفی
مسجد قرار دادن قبور
بنای مسجد بر قبور
ساخت گنبد بر قبور
نماز خواندن نزد قبور
قرائت قرآن نزد قبور.
محمدباقر
حیدری نسب
1
کارشناس ارشد موسسه کلام اسلامی.
LEAD_AUTHOR
حسین
رجبی
rajabimajid65@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی
AUTHOR
علی
ابراهیمزاده
3
کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پاسخ به شبهات البانی در باب سماع موتی
جمهور مسلمانان معتقدند که اموات، توانایی شنیدن صدای زندگان را دارند. در این بین برخی از علمای وهابی مانند البانی، قائل بهعدم سماع موتی شدهاند و کتاب الایات و البینات فی عدم سماع الاموات عند الحنفیه السادات، درصدد بیان همین مطلب است. البانی مهمترین ادله خود را در حاشیه این کتاب بیان کرده که ما با اشاره به ادلهی او و پاسخ به آنها، اثبات کردهایم که قائلین بهعدم سماع موتی، دارای مبنایی صحیح در باب روح و حیات برزخی نیستند. با توجه به کلمات ضدونقیض البانی، این نگاه برگرفته از روش هستیشناسی اوست، که ریشه در افکار حسگرایی و تجربهگرایی دارد.
https://salafi.darolelam.ir/article_126183_9252a398521d3eeb68a1bf67a90941b8.pdf
2016-09-22
115
136
سماع موتی
ابنتیمیه
البانی
حیات برزخی
مجید
فاطمی نژاد
ma556261@gmail.com
1
دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی قم و دانشآموخته موسسه دارالإعلام لمدرسة أهل البیت
AUTHOR
محمدحسن
زمانی
2
استادیار جامعة المصطفی العالمیة.
AUTHOR