ORIGINAL_ARTICLE
بررسی دیدگاه سلفیان در تقسیم توحید
تقسیمات توحید، از جمله مباحثی که در موضوع توحید و شرک، مورد بحث قرار میگیرد. تقسیم سلفیان از توحید، عمدتا بهصورت سهگانه و به سه قسم توحید در ربوبیت، الوهیت، اسما و صفات مطرح میشود. این تقسیم، ملاک قضاوت در توحید یا شرک افراد معرفی میشود؛ در حالیکه این تقسیم دچار اشکالات متعددی است که در این مقاله، به شش اشکال اشاره خواهد شد.اول: تقسیم مذکور خلاف مبانی سلفگرایانه است؛دوم: اقسام ارائه شده با یکدیگر تداخل دارند؛سوم: تقسیم ارائه شده، مانع اغیار نیست؛چهارم: تقسیم جامع افراد نیست؛پنجم: اطلاق رب و ارادهی خلق صحیح نیست؛ششم: اطلاق اله و اراده معبود قابل مناقشه است؛
https://salafi.darolelam.ir/article_126406_23e7f2b12897740271941c99db754b1a.pdf
2018-03-21
7
24
تقسیم توحید
سلفگرایی
تداخل اقسام
عدم مانعیت
عدم جامعیت
حسین
قاضی زاده
h.ghazizade110@gmail.com
1
دانشآموخته حوزه علمیه قم، محقق دارالاعلام لمدرسة اهل البیت، دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب؛
LEAD_AUTHOR
مهدی
فرمانیان
m.farmanian@chmail.ir
2
دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی دیدگاه وهابیان نسبت به عدم مشروعیت سفر، برای زیارت قبور اولیای الهی
زیارت به این معنا است که انسان با قصد و توجه، به دیدار شخص دیگری برود. وهابیان اصل رفتن به زیارت قبور را قبول دارند و آن را سنت میدانند؛ ولی سفر کردن برای زیارت را بدعت میشمارند. دلیل اصلی وهابیان، روایت "شد رحال" است که در آن، فقط سفر کردن به سه مسجد را جایز میشمارد. وهابیان میگویند: در استثنایی که در این روایت است، مکان در تقدیر است؛ پس سفر برای زیارت تمامی قبور بدعت است؛ در حالیکه مستثنیمنه در این روایت مسجد است و ربطی بهدیگر سفرها ندارد. در روایاتی که از طریق محدثین اهل سنت وارد شده، تصریح به این مستثنیمنه شده و علمای اهل سنت نیز در فتاوای خود تصریح بهجواز، بلکه استحباب سفر برای زیارت قبور دارند.
https://salafi.darolelam.ir/article_126435_fe35b167e547aec26da521d12a3241fb.pdf
2018-03-21
25
41
سفر برای زیارت قبور
لا تشد الرحال
ابنتیمیه
شد رحال
علی اصغر
کمالی
1
دانش پژوه سطح 4 مرکز تخصصی شیعهشناسی و فارغالتحصیل موسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت
LEAD_AUTHOR
محسن
طبسی
m.tabasi1399@gmail.com
2
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی قم.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تکفیر در بین علمای شیعه، تهمت یا حقیقت؟!
در همان دهههای نخستین عمر اسلام، جریان تکفیر متولد شد. خوارج اولین جریان سازمانیافته بودند که مخالفان خود را تکفیر کردند. با وجود عمر طولانی این پدیده، کمتر زمانی شیعه، مذهبی تکفیری معرفی شده است؛ ولی در سده اخیر بسیاری برای تکفیری جلوه دادن شیعه کوشیدهاند؛ از جمله آقای عبدالملک الشافعی در کتاب الفکر التکفیری عند الشیعه حقیقة أم إفتراء بسیاری از عالمان شیعه را تکفیری معرفی کرده است.این پژوهش برای خنثیسازی این اتهام علیه شیعه و نقش تخریبی آن در وحدت امت اسلام صورت گرفته است. در این پژوهش با روش توصیفی _ تحلیلی نشان داده شده که تمام عالمان شیعه، اهل سنت را مسلمان میدانند. عالمان شیعه تنها ناصبیان و معاندان را از دایره اسلام بیرون دانسته و اگر بر غیر از این دو گروه اطلاق کفر کردهاند، مرادشان کفر در مقابل ایمان بوده است.
https://salafi.darolelam.ir/article_126437_88989067b7d6b4580886868da791cf6e.pdf
2018-03-21
43
62
اسلام
ایمان
تکفیر
ناصبی
اهل سنت
محمد علی
جابری
1
دانشجوی دکتری کلام اسلامی دانشگاه قم.
LEAD_AUTHOR
احمد
عابدی
2
استاد حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه قم.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و تبیین ارکان بدعت از منظر قرآن و سنت
از مهمترین مسائل در باب بدعت، مسئله ارکان بدعت است که افراط و تفریط و برداشتهای نادرست از آن، موجب انحراف در جوامع اسلامی میشود. این مقاله با هدف جلوگیری از این افراط و تفریطها، معیارهای بدعت را از منظر قرآن و سنت بررسی میکند. در آثار و منابع اندیشمندان اسلامی، نداشتن اصل در دین، حادث بودن، انتساب دادن به دین، قصد داشتن، اشاعه، مداومت، مخالفت داشتن با مقاصد شریعت و نبود فعلی در سه قرن نخست، از ارکان بدعت شمرده شدهاند؛ بعد از بررسی آیات و روایات، به این نتیجه رسیدیم که نداشتن اصل در دین، حادث بودن، کم یا زیاد کردن در دین، انتساب به دین و التفات داشتن را میتوان، رکن بدعت دانست و اموری همانند اشاعه، مداومت، مخالفت داشتن با مقاصد شریعت و نبودن در سه قرن نخست را، اگرچه برخی رکن دانستهاند، ولی در واقع از ارکان بدعت نیستند.
https://salafi.darolelam.ir/article_126438_b9f099d1b1c92828fa04d018186b2b18.pdf
2018-03-21
63
79
ارکان بدعت
قرآن و سنت
احداث
لا اصل له
مرتضی
مختاری
1
کارشناس ارشد کلام اسلامی از موسسه امام صادق و فارغ التحصیل موسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت
LEAD_AUTHOR
سید حسن
آلمجدد شیرازی
2
استاد حوزه علمیه قم و موسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ادعای وهابیون معاصر مبنی بر نسخ شدن روایات جواز حلف بهغیرالله
یکی از مهمترین توجیهات وهابیت بر احادیثِ جواز سوگند بهغیر خدا، ادعای نسخ این روایات است. چنین ادعایی از سوی وهابیون مخدوش است؛ بههمین منظور مقاله حاضر، به تحلیل انتقادی سخنان وهابیت میپردازد و با استناد به منابع مورد قبول وهابیت و اقوال علمایشان، این حقیقت را آشکار میسازد که ادعای نسخ روایاتِ جواز سوگند بهغیر خدا، با مبانی اصولی وهابیت و مبنای برتری سلف بر خلف سازگاری ندارد؛ همچنین وهابیون نه تنها دلیلی بر اثبات مدعای خود ندارند، بلکه دیدگاه آنان پیامدهای زیانباری دارد.
https://salafi.darolelam.ir/article_126439_17462a2245d7fac47eb2022228dce3cb.pdf
2018-03-21
81
97
حلف بهغیرالله
نسخ
روایات جواز
ابوذر
فروتنی
1
دانشآموخته سطح سه حوزه علمیه و فارغالتحصیل موسسه دارالاعلام لمدرسة اهلالبیت
LEAD_AUTHOR
مصطفی
سلطانی
proman.ms@gmail.com
2
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی
AUTHOR
مجید
حیدری
3
پژوهشگر مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهل البیت
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی دیدگاه ابنتیمیه نسبت به مقلدین مذاهب اربعه
پیروی محض از آرای فقهی مذاهب اربعه با روح تعالیم اسلام سازگاری ندارد؛ اما با این وجود، اکثر قریب به اتفاقِ مسلمانان اهل سنت، از یکی از ائمه اربعه تقلید میکنند و خود را در مسائل فقهی، محصور در مذاهب اربعه کردهاند. ابنتیمیه با روش اهل سنت مخالفت کرده و تقلید از ائمه اربعه را نادرست میداند. وی در مخالفت با اهل سنت بهگونهای عمل کرده که از جاده انصاف خارج شده است. او گاهی اهل سنتِ مقلد ائمه اربعه را کافر شمرده که واجب است از این کارشان توبه کنند. گاهی آنها را مرتد دانسته و گاهی نیز آنها را اهل بدعت، خطاب کرده است. این در حالی است که نسبت دادن تکفیر و ارتداد به مسلمانان در روایات متعددی نهی شده است؛ تا جاییکه در روایات گفته شده: اگر کسی به مسلمانی نسبت کفر و ارتداد دهد، خودش به کفر و ارتداد سزاوارتر است.اهل بدعت خواندن مسلمانان نیز کاری نادرست است؛ زیرا هر کاری که در زمان سلف نبوده، دلیلی بر بدعت و سیئه بودن آن نیست. چهبسا امور محدثهای که بعد از دوران سلف بهوجود آمده، ولی کسی ادعا نکرده که آن بدعت است. این پژوهش با روش توصیفی _ تحلیلی، دیدگاه ابنتیمیه را در رابطه با مقلدین مذاهب اربعه، بررسی و نقد کرده و ثابت نموده که اتخاذ روشی تکفیری در مواجه با مسلمانان صحیح نیست.
https://salafi.darolelam.ir/article_126440_df4ae08265d1189bde416fd072e63372.pdf
2018-03-21
99
114
تقلید
ابنتیمیه
مذاهب اربعه
اجتهاد
اهل بدعت
تکفیر مقلدین
اهلسنت
مجتبی
محیطی
mohiti1360@gmail.com
1
LEAD_AUTHOR
حسین
رجبی
rajabimajid65@yahoo.com
2
استاد خارج حوزه علمیه قم، استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی.
AUTHOR