ORIGINAL_ARTICLE
بررسی دیدگاه ابنتیمیه در شرکانگاری استغاثه
امور در نگاه ابنتیمیه به دو قسم مایقدر و مالایقدرعلیهالاالله (مقدور مخلوق و مقدور خداوند) تقسیم شده و استغاثه در امور خارقالعاده در قسم دوم گنجانده شده و حکم شرک برای آن صادر شده است؛ در حالیکه این تقسیم، مبتلا به اشکالاتی است؛ از جمله اینکه:اولا: تقسیمی جامع نیست؛ثانیا: ملاکی غیر منضبط است؛ثالثا: ملاکی شرکآلود یا جاهلانه بوده که به کفر نزدیکتر است تا ایمان؛رابعا: نشاندهنده عدم وحدت سیاق در تقسیم امور است؛این نگاه نامتوازن به امور، منجر به ابتلا به شرک در امور مقدور شده است؛ همچنین، منجر به کفر، بهواسطه انکار و تاویل آیات قرآن در نسبت دادن امور غیر مقدور به انبیا و اولیا و تنزل انسان به رتبه یک حیوان طبیعی، بهواسطه انکار رسیدن او به قدرتهای الهی شده است؛ لذا تفکر سلفیه، عناصر تفکری مشرکانه و کفرآلود و ضد انسانی را در خود جمع کرده است.
https://salafi.darolelam.ir/article_126818_5561f2d99447b8a3e552a3b8ce13e9a5.pdf
2020-03-20
7
32
استغاثه
مالایقدرعلیه
شرک
کرامات
حسین
قاضی زاده
h.ghazizade110@gmail.com
1
دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب (نویسنده مسئول)؛
LEAD_AUTHOR
مهدی
فرمانیان
m.farmanian@chmail.ir
2
دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب
AUTHOR
سید حسن
آل مجدد
3
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی دیدگاه صابونی در غفلتانگاری انبیا، با تکیه بر کتاب «النبوة و الانبیا»
متکلمان اسلامی با تکیه بر دلایل عقلی و نقلی، وجوب عصمت را اثبات کردهاند. صابونی از مفسران معاصر اهلسنت با برداشت التقاطی از عصمت در قرآن، صدور گناه از سوی پیامبران را به غفلت و خطای در اجتهاد و ترکاولی تنزل داده و عصمت را تنها در احتراز از گناه تفسیر نموده است. پژوهش حاضر درصدد بررسی این مطلب است که اگرچه صابونی تلاش نموده، تا برخی آیات را به غفلت و لغزش پیامبران تفسیر کند، ولی بهدلیل تناقضگویی در کتاب النبوة و الانبیا، دلیلِ مستقلی از خویش ارائه نداده است؛ این در حالی است که تلاشهای صابونی بهجهت قابل جمع نبودن نظریهای که نسبت به محدوده زمانیِ عصمت (عصمت از طفولیت تا رحلت و عصمت از ابتدای نبوت تا رحلت) ارائه کرده، نتوانسته توجیهات وی در غفلتانگاری انبیا را پوشش دهد؛ در نتیجه، برداشتهای او، تعریفِ مطلق از عصمت را به چالش کشیده است.
https://salafi.darolelam.ir/article_126819_bdda7ba08d9633a347520b072803e120.pdf
2020-03-20
33
50
صابونی
عصمت
غفلت
خطا
خطای در اجتهاد
ترکاولی
مهدی
تاج زاده
mehditajzad@gmail.com
1
دانشجوی دکتری رشته مذاهب کلامی دانشگاه ادیان و مذاهب
LEAD_AUTHOR
محمدرسول
ملکی
2
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب.
AUTHOR
مصطفی
سلطانی
proman.ms@gmail.com
3
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب (رئیس دانشکده مذاهب)
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رهیافتی تحلیلی به آرای تفسیری عبدالرحمن سعدی در تفسیر «تیسیر الکریم الرحمن»
تفسیر تیسیر الکریم الرحمن، اثر عبدالرحمن سعدی از علمای وهابی سده اخیر است. بررسی این تفسیر به روش توصیفی _ تحلیلی مدنظر قرار گرفت، تا با شناخت بیشتر او بهعنوان یک عالم وهابی، شیوه و روش سلفیان در تفسیر، مورد ارزیابی قرار بگیرد. تأکید بر فهم ظاهرگرایانه، مرجعیت نص در مقابل عقل و سطحینگری او در آیات، موجب اثبات صفات جسمگرایانه برای خداوند شده که علاوه بر مخالفت با عقل، با مبنای حجیت روایات سلف نیز ناسازگار است؛ همچنین در آیات ولایت، با چشمپوشی از روایات معتبرِ بسیار، روشی برخلاف مبانی خود در حجیت روایات پیش گرفته است. آیات فقهی را نیز بدون ذکر دلیل، با تأثیرپذیری از دیدگاه مذهبی خویش، تفسیر مینماید. او هدف تفسیرِ خود را، اختصار بیان نموده و بهذکر روایات و منابع، ترجمه لغات و اختلاف قرائات نپرداخته و فقط در برخی موارد محدود، از شأن نزول و سبب نزول بهره گرفته است؛ ولی در آیات اخلاقی _ تربیتی (مخصوصا قصص قرآنی)، بهصورت نسبتا مفصل به بحثهای اخلاقی پرداخته و نکات زیادی را از آنها استفاده نموده است.
https://salafi.darolelam.ir/article_126821_4667439f6eb24b30d45dda00fe440626.pdf
2020-03-20
51
68
تفسیر
تیسیر الکریم الرحمن
عبدالرحمن سعدی
سلفیه
محمد
معینی فر
mohagegkaraki@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
LEAD_AUTHOR
لیلا سادات
داودی
2
دانشآموختۀ سطح 4، گرایش تفسیر تطبیقی، مرکز آموزش عالی تخصصی تفسیر فاطمه الزهرا اصفهان.
AUTHOR
فاطمه سادات
مشیریان
3
دانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه قرآن و حدیث قم.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی دیدگاه وهابیت در استغاثه به اولیای الهی با تکیه بر آیه 5 سوره احقاف
استغاثه به پیامبر اسلام6 و اولیای الهی از اعتقادات مسلمانان است. اغلب مسلمانان در مشکلات و گرفتاریها به اولیای الهی استغاثه نموده و از ایشان طلب کمک میکنند؛ در این بین، وهابیت این عملِ مسلمانان را شرک دانسته و به شدت با آن مقابله میکند. وهابیها برای مشروعیتبخشی بر ادعای خود، در تکفیر و مشرک خواندن مسلمانانی که استغاثه به اولیای الهی دارند، به آیاتی مانند آیه 5 سوره احقاف استناد داشته و با تکیه بر این آیه، عمل مسلمانان را به رفتار مشرکان تشبیه کرده و بهواسطه آن، مسلمانان را مشرک میدانند؛ در حالیکه با بررسی این آیه و آیات مشابه بهدست میآید که بین عملکرد مشرکان و مسلمانانی که استغاثه به اولیای الهی دارند، اختلاف زیادی وجود دارد؛ از سویی دیگر، برداشت نادرستی که وهابیها ذیل آیه شریفه دارند، برداشتی انحصاری است که مفسران بزرگ فریقین، چنین فهمی از این آیه شریفه ندارند؛ افزون بر اینکه استغاثه مسلمانان به اولیای الهی مسئلهای است که در سیره سلف بوده و ایشان نیز در مواردی، از اولیا، طلب حاجت مینمودند.
https://salafi.darolelam.ir/article_126823_3ea0ecb07c471f2ee54ca95379853448.pdf
2020-03-20
69
86
استغاثه
وهابیت
شرک
آیه 5 سوره احقاف
علی اکبر
لطفی
lotfi43271@gmail.com
1
کارشناس ارشد مذاهب، پژوهشگر موسسه دار الاعلام لمدرسة اهل البیت و استاد زبان و معارف اسلامی در مدرسه المهدی وابسته به جامعة المصطفی
LEAD_AUTHOR
سید ابوالحسن
نواب
s.a.h.navvab@gmail.com
2
دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی روایت «الدعاء محجوب حتی یصلی علی محمد و اهل بیته»، با تکیه بر اشکالات عبدالرحمن دمشقیه
یکی از عادات وهابیت تضعیف روایاتِ دال بر فضایل اهلبیت: میباشد؛ لذا عبدالرحمن دمشقیه ذیل روایت «الدعاء محجوب حتی یصلی علی محمد و اهلبیته» مینویسد: این روایت در کتب معتبر اهلسنت نقل نشده و مدعی است، برخی از راویان آن مجهول هستند؛ در حالیکه روایت مذکور هم در کتب معتبر اهلسنت وارد شده و هم از حیث سندی صحیح میباشد.در نوشته پیشرو، تلاش شده، تمام اشکالات عبدالرحمن دمشقیه در مورد روایت مذکور مطرح گردد و با تکیه بر کتب دسته اول اهلسنت، اشکالات، بررسی و به آنها پاسخ داده شود؛ بهنظر میرسد علت مطرح کردن چنین اشکالاتی، مخالفت با شیعیان میباشد؛ چنانکه شیخ صالح الفوزان نیز در مورد درود فرستادن بر پیامبر6 فتوا داده است: یا باید آل بههمراه صحابه بیاید و یا فقط بر نفس پیامبر6 درود فرستاده شود. او علت فتوای خود را عدم متابعت از شیعیان معرفی مینماید.
https://salafi.darolelam.ir/article_126828_7fab669e9f7c6c10cef155aa9593837b.pdf
2020-03-20
87
106
صلوات
اهلسنت
عبدالرحمن دمشقیه
یصلی علی محمد
اهلبیت
الدعاء محجوب
مصطفی
کریمی یگانه
mostafa.k8560@gmail.com
1
طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان، دانشپژوه مؤسسه دارالإعلام لمدرسة أهل البیت
LEAD_AUTHOR
سید مصطفی
عبدالله زاده
seyedmostafa61@yahoo.com
2
سطح سه حوزه علمیه قم و فارغ التحصیل موسسه دارالاعلام لمدرسة أهل البیت
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقد و بررسی مصادیق سنت تَرکیه از دیدگاه ابنتیمیه
سنت و بدعت یکی از آموزههای دین اسلام است که مورد اتفاق مذاهب مختلف میباشد؛ اما ابنتیمیه سنت تَرکیه را ابداع کرده و آن را یکی از منابعِ تشریع معرفی میکند و به سبب آن، افعال مباح و بلکه مستحب را بدعت مینامد؛ لذا اکثر مسلمانان را، بهدلیل عمل به این افعال، بدعتگذار میخواند؛ در حالیکه سنت تَرکیهای که ابنتیمیه و اتباع ایشان مطرح میکنند، مردود است؛ اما با فرض صحت سنت تَرکیه، در این نگاشته موارد مورد خدشه ابنتیمیه، با استناد به سنت تَرکیه، استخراج شده است؛ سپس با تمسک به عمل پیامبر6 و صحابه، پاسخ داده میشود. توسل، طلب حاجت، بنای بر قبور، برپایی عزاداری و جشن موالید از اموری است که ابنتیمیه با استناد به سنت تَرکیه، آن را بدعت معرفی میکند. در این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی، با آیات قرآن و سنت قطعی پیامبر6 و صحابه، پاسخ ابنتیمیه داده خواهد شد.
https://salafi.darolelam.ir/article_126830_71adcc12a0227dc363cc8829e65774de.pdf
2020-03-20
107
129
سنت
بدعت
سنت تَرکیه
ابنتیمیه
توسل
طلب حاجت
بنای بر قبور
عزاداری
جشن موالید
رضا
احمد زاده
reza.00313@gmial.com
1
طلبه درس خارج حوزه علمیه قم؛ فارغالتحصیل موسسه دارالاعلام لمدرسة اهلالبیت و دانشجوی دکتری باقرالعلوم
LEAD_AUTHOR
محمد
ملکی نهاوندی
maleki@noornet.net
2
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
AUTHOR