موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
سلفی پژوهی
26456214
1
1
2015
03
21
نقد نظریة بعض المعاصرین فی الاستغاثة و التوسل
7
24
FA
آیت الله العظمی جعفر
سبحانی
مرجع تقلید
لا شک أنّ ظاهرة التکفیر إنّما تنشأ فی بیئة الجهل و الفهم المتخلف لأحکام الدین و قد زل اقدام جل ممن ینتسب الی الاسلام و یصف نفسه داعیة للاسلام لکن یوجبون علی أنفسهم أن یخرج المسلمین من دائرة الإسلام بالتکفیر مَن استغاث بالحیّ فی أمر لایقدر علیه إلّا الله، و حکم بأنّ الاستغاثه کفر و شرک بالله کما انه اعتقد التوسل بذات و جاه النبی$ شرک و کفر و انه ذنب لا یغفر!<br /> هناک ادلة متیقنة فی القرآن و السنة و المأثوره من السلف الصالح تدل علی جواز التوسل بحق النبیّ و مقامه و جاهه، و الاستغاثه به و بأولیاء الله و بما أنّه لم یفرّق بین القدرة الاستقلالیة و القدرة الاکتسابیة حکم علی عموم المسلمین بالکفر.<br /> فمن زعم ان الغیر یمتلک القدرة الاستقلالیه من دون الله و زعم أنّه بنفسه و بلا قدرة مکتسبة یحیی و یمیت فقد کفر، أمّا من اعتقد أنَّ المعاجز و الکرامات تتحقق بإذن الله سبحانه و قدرة مکتسبة منه، و إنّما یتوسّل او یستغیث المسلم بتصور أنّه سبحانه أقدر الاولیاء علی ذلک و منحهم القدرة علیه فهذا المعتقد لیس شرکا بل هو نفس التوحید.
الاستغاثة بالحی,الاستغاثة بالغائب,الاستغاثة بالمیّت,التوسل غیر الصحیح,التوسل بذات المیّت,التوسل بجاه النبی
https://salafi.darolelam.ir/article_125648.html
https://salafi.darolelam.ir/article_125648_500726ae7f2deedaa79872bf476cf651.pdf
موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
سلفی پژوهی
26456214
1
1
2015
03
21
تعارض نظر ابنتیمیه با نظرات علمای اهل سنت در شأن نزول آیه ولایت
25
44
FA
احمد
سعدی
استادیار دانشگاه تهران
a.saadi@ut.ac.ir
ابوالفضل
قاسمی
دکتری مدرسی معارف اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران
a.gh1390@hotmail.com
بسیاری از دانشمندان اهل سنت به شأن نزول آیه ولایت در خصوص حضرت علی% تصریح کردهاند. ابنتیمیه نخستین کسی است که با صراحت این شأن نزول را منکر شده، ادعای اجماع بر کذب بودن آن را مطرح کرده است. این مقاله به بررسی نظر ابنتیمیه در ادعای اجماع بر کذب بودن این شأن نزول پرداخته است. برای این منظور کتابهای تفسیری علمای اهل سنت تا زمان حیات ابنتیمیه بررسی، و روایات صحابه در این شأن نزول از منابع اهل سنت جمعآوری شده است؛ یک مورد هم بررسی سندی شده است. همچنین سخنان ابنتیمیه را در خصوص نقل نشدن این شأن نزول توسط علمای اهل سنت بررسی کردهایم. در نهایت این نتیجه حاصل شد که ادعای ابنتیمیه صحیح نیست، بلکه اجماع بر صحت این شأن نزول وجود دارد و افرادی مانند بغوی، طبری و ابن ابیحاتم این حدیث را ذکر کردهاند، در حالی که ابنتیمیه مدعی است این افراد این حدیث را نقل نکردهاند.
آیه ولایت,ابنتیمیه,امامت,ثعلبی,شأن نزول آیه ولایت
https://salafi.darolelam.ir/article_125788.html
https://salafi.darolelam.ir/article_125788_09ba80df2e5c9b71dcb463f35bc8bbb5.pdf
موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
سلفی پژوهی
26456214
1
1
2015
03
21
رابطه توسل، شفاعت و استغاثه؛ بازخوانی محل نزاع و نقد آن
45
61
FA
مهدی
فرمانیان کاشانی
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
farmanian@urd.ac.ir
محمد
معینی فر
دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب
mohagegkarakai@yahoo.com
مسئله توسل، شفاعت و استغاثه از جمله مسائل کلامی است که فرق مختلف اسلامی درباره آن نظرات متفاوتی دادهاند. برخی فرق اسلامی موارد مذکور را قبول دارند. اما برخی دیگر قبول ندارند و گروهی دیگر نیز معتقدان به توسل و شفاعت را کافر و کشتن ایشان را واجب میدانند. وهابیها از جمله کسانی هستند که در زمینه توسل، شفاعت و استغاثه نظرات بسیار تند و تکفیری دارند؛ به گونهای که بسیاری از مسلمانان را با حربه تکفیر از دایره اسلام بیرون رانده، قتل آنها را نیز جایز میشمارند. پژوهش حاضر با کاویدن زوایای مختلف توسل، شفاعت و استغاثه اقسامی شانزدهگانه را برای موارد مذکور ترسیم، و محل نزاع با مخالفان را به صورت شفاف تقریر کرده است. از این اقسام، پنج قسم مربوط به توسل است که در تمام اقسام بین شیعه و وهابیت اختلاف است. پنج قسم مربوط به شفاعت است که در دو قسمت آن اختلاف است. شش قسم دیگر هم مربوط به استغاثه است.
توسل,شفاعت,استغاثه,وهابیت,ابنتیمیه,محمد بن عبدالوهاب
https://salafi.darolelam.ir/article_125791.html
https://salafi.darolelam.ir/article_125791_6b44b3d76d792ce040a44670681c7c71.pdf
موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
سلفی پژوهی
26456214
1
1
2015
03
21
نقد دیدگاه ناصر القفاری در مسئله رؤیت خداوند
83
99
FA
رضا
برنجکار
استاد تمام دانشگاه تهران
berenjkar@ut.ac.ir
ابراهیم
توکلی مقدم
دانشجوی دکتری کلام امامیه پردیس فارابی دانشگاه تهران
etm1389@gmail.com
مسئله رؤیت خداوند متعال به وسیله چشم (قوه باصره) از مسائل کلامی باقدمتی است که از گذشته میان متکلمان فرقههای اسلامی محل بحث و اختلاف فراوان بوده است. بحث اصلی در این مسئله این است که آیا رؤیت خداوند از نظر ثبوتی ممکن است؟ همچنین پس از ثبوت امکان رؤیت خدا یا فارغ از آن، آیا در مقام اثبات، دلیلی بر آن وجود دارد؟ امامیه اثناعشریه، زیدیه، اسماعیلیه، معتزله و اباضیه، جواز و وقوع رؤیت خداوند را عقلاً و نقلاً منکر شدهاند؛ در مقابل، اشعریه، ماتریدیه، سلفیه، اهل حدیث و فرقی دیگر از اهل سنت آن را عقلاً جایز و نقلاً در آخرت لازم دانستهاند. در این نوشتار با نقد دیدگاه سلفیه، به ویژه ناصر القفاری، نویسنده کتاب <em>اصول مذهب الشیعه</em> و اثبات محال بودن رؤیت بصری خداوند متعال در دنیا و آخرت، نشان داده شده است که دلایل عقلی و نقلی، بر عدم رؤیت بصری خداوند دلالت میکند.
سلفیه,رؤیت خداوند,ناصر القفاری,اصول مذهب الشیعه
https://salafi.darolelam.ir/article_125794.html
https://salafi.darolelam.ir/article_125794_60cadfc4273211107e91c380aa4feb36.pdf
موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
سلفی پژوهی
26456214
1
1
2015
03
21
بررسی تطبیقی دیدگاه وهایبت و اخوانالمسلمین درباره بنیامیه
83
99
FA
سید مهدی
علیزاده موسوی
رئیس پژوهشکده حج و زیارت.
صادق
مصلحی وادقانی
پژوهشگر موسسه دارالإعلام لمدرسة اهل البیت و کارشناس ارشد مذاهب اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب قم
moslehi2mm@chmail.ir
بنیامیه در میان مسلمانان به دلیل دشمنی با اهل بیت( و به انحراف بردن تاریخ اسلام و حوادث ناگواری که به وجود آوردهاند جایگاه مطلوبی ندارند. اما وهابیت به دفاع از آنان پرداخته، سعی در تبرئه آنها داشتهاند. معاویه را پادشاهی عادل و قدرتمند و سیاستمدار و صاحب فتوحات غرب جهان اسلام دانستهاند و علاوه بر اینکه از معاویه به بزرگی و قداست یاد میکنند دامن یزید بن معاویه را نیز از کشتن امام حسین% پاک میدانند. اخوانالمسلمین اما در نگاهی منصفانه به تاریخ اسلام به انتقاد از معاویه و یزید پرداخته، با پذیرش جنایات منتسب به آنها، حکومت آنها را مبدأ انحراف از سیره خلفا و ریشه مشکلات سیاسی جهان اسلام به حساب آوردهاند. اختلافنظر میان وهابیت و اخوان در مسائلی همچون مشروعیت حکومت بنیامیه، شخصیت و اعمال معاویه، و حوادثی چون جنگ صفین، صلح امام حسن%، و شهادت امام حسین% و حجر بن عدی به وضوح مشاهده میشود.
بنیامیه,اخوانالمسلمین,وهابیت,معاویه,یزید بن معاویه,حکومت
https://salafi.darolelam.ir/article_125795.html
https://salafi.darolelam.ir/article_125795_8cea32a612bdf6b0e9139c8ab62ef5a7.pdf
موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
سلفی پژوهی
26456214
1
1
2015
03
21
بررسی و نقد توحید در اندیشه سلفیه وهابی
101
121
FA
حسین
رجبی
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی.
rajabimajid65@yahoo.com
مجید
فاطمی نژاد
پژوهشگر مؤسسه تحقیقاتی دارالإعلام لمدرسة اهلالبیت و کارشناس ارشد مذاهب اسلامی.
mfatemi044@gmail.com
گرچه مسئلهٔ توحید یکی از اصول و مبانی اسلام است ولی تفاسیر مختلفی از آن شده است، به گونهای که برخی گروهها با تفسیر افراطی و متعصبانهای که از توحید دارند فقط خود را توحیدی میخوانند و سایر مسلمانان را مشرک و کافر قلمداد میکنند. گروه سلفیه وهابی، که رهبر فکریشان ابنتیمیه است، و سلفیه جهادی، که نظریهپرداز تفکرات آنها سید قطب است، از این طیف به شمار میروند. این مقاله به بررسی و نقد توحید از دیدگاه آنها پرداخته است و باور دارد که این دو گروه گرچه در مبحث روششناسی، با یکدیگر موافقاند ولی در حوزهٔ معرفتشناسی سلفیان وهابی ظاهرگرا هستند و سلفیان جهادی قائل به تأویل شدهاند. بنابراین، در حوزهٔ معناشناسی هم با یکدیگر مخالفاند؛ چراکه وهابیها باید ملتزم به تجسیم شوند، برخلاف قطبیها که تفسیری متفاوت از صفات خبری خداوند تعالی دارند. بر این اساس، رویکرد سلفیه وهابی در توحید «توحید القبوری» و سلفیه جهادی «توحید القصوری» است.
توحید,ابنتیمیه,سلفیان وهابی,سید قطب,سلفیان قطبی,سلفیان جهادی
https://salafi.darolelam.ir/article_125796.html
https://salafi.darolelam.ir/article_125796_318a96c51c4fb34f14eb8fe2b6efd64a.pdf