موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
سلفی پژوهی
26456214
5
9
2019
03
21
داعش در آینه ساختارِ ساختارهای وهابیت
7
22
FA
کامیار
صداقت ثمر حسینی
دکتری علوم سیاسی و استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مرکز اسناد فرهنگی آسیا.
kamyarsedaghat@gmail.com
مقاله داعش در آینه ساختارِ ساختارهای وهابیت، با استفاده از رویکرد ساختارگرایی و بهرهگیری از مفهوم ساختارِ ساختارها، به تبیین کنش و اندیشه داعش در بستر ساختارِ ساختارهای وهابیت میپردازد؛ بدین منظور از طریق تحلیل بسامدی تألیفات و اشخاص مورد وثوق داعش در هفتهنامه النبأ (شمارههای226-1)، نسبت داعش با وهابیت و دیگر سازمانهای سلفی - وهابی مشابه، مورد توجه قرار میگیرد.<br />تحلیل داعش در بخش ساختارهای کلان عقیده وهابیت، ضمن آنکه انحطاط عقیده مذکور را نشان میدهد، متضمن توجه به این موضوع راهبردی است که در مبارزه با داعش و امثال آن، باید ساختار ساختارهای وهابیت به چالش کشیده شوند که در غیر این صورت، جهان همچنان شاهد تداوم جریانهای افراطی و تکفیری در اشکال متنوعی خواهد بود.
داعش,النبأ (هفتهنامه),وهابیت,ساختارِ ساختارها,ساختارگرایی
https://salafi.darolelam.ir/article_126624.html
https://salafi.darolelam.ir/article_126624_a57bd61ca4fc2003bdc2f4fcfcddc5dc.pdf
موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
سلفی پژوهی
26456214
5
9
2019
03
21
بررسی اتهام ابنتیمیه دربارۀ ارتداد صحابه نزد شیعه
23
46
FA
محمد
ملکی نهاوندی
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
maleki@noornet.net
وحید
خورشیدی
پژوهشگر مؤسسۀ دارالاعلام لمدرسة اهلالبیت
khorshid313@gmail.com
ابنتیمیه در کتاب <em>منهاج</em><em></em><em>السنه</em> شیعیان را متهم میکند به اینکه اکثریت صحابۀ پیامبر- را مرتد میدانند. دلیل او در این مورد به برداشت سطحی و تحلیل نادرست از روایات شیعه برمیگردد. در روایات شیعه، نقل شده است که بعد از پیامبر، به سبب اتفاقاتی دربارۀ خلافت حضرت علی%، غیر از سه یا چهار یا هفت نفر، همه دچار ارتداد شدند. وی این نوع روایات را دستمایۀ اتهام قرار داده و میگوید از نگاه شیعه اکثریت صحابه از دین خارج شدند؛ غافل از اینکه این روایات ربطی به ارتداد به معنی خروج از اسلام ندارد. با دقت در متن روایات اینچنینی و روایات فراوان دیگر و قراین و برداشت بزرگان شیعه از روایات ارتداد، متوجه میشویم که معنای لغوی ارتداد یعنی بازگشت مد نظر بوده و این روایات درحقیقت به ارتداد ایمانی اشاره میکند که مربوط به ایمان نداشتن صحابه به وفاداری به ولایت حضرت علی% و تسلیم در برابر سکوت و تصمیمات حضرت در برخورد با رفتارهای ناخوشایند برخی صحابه است که ربطی به خروج از دین ندارد؛ والّا اگر مراد ارتداد از دین بود، باید دربارۀ افراد بیشتری که بعداً متوجه اشتباه خود شدند و برگشتند، حکم ارتداد جاری میشد؛ درحالیکه چنین اتفاقی نیفتاد.
ابنتیمیه,شیعه,ارتداد صحابه,خروج از دین,ارتداد ایمانی,ولایت
https://salafi.darolelam.ir/article_126625.html
https://salafi.darolelam.ir/article_126625_b36ebf3b9b670946784daa7dda3bc87d.pdf
موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
سلفی پژوهی
26456214
5
9
2019
03
21
بررسی ادله وهابیت بر شرک ربوبی در مسئله شفاعت
43
65
FA
حمید
ملک مکان
استادیار دانشگاه تهران، دانشکدۀ معارف و اندیشۀ اسلامی، گروه مبانی نظری اسلام
h.malekmakan@ut.ac.ir
حسین
قاضی زاده
دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب
h.ghazizade110@gmail.com
سلفیان، طلب شفاعت از اموات را مبتلا به شرک در الوهیت و ربوبیت میدانند. شرک در الوهیت ناظر به بحث عبادت و شرک در ربوبیت ناظر به قدرت اولیای الهی (بعد از موت ایشان) است. عدم حیات اولیای الهی، عدم سماع ایشان از قریب و بعید و انقطاع عمل بعد از موت، از مواردی است که سلفیان در اثبات عدم قدرت اولیا و اثبات شرک ربوبی به آن استناد میکنند؛ اما حیات، سماع و قدرت بر عمل، برای اولیای الهی حتی بعد از موت ایشان نیز حاصل است؛ لذا دلیلی برای نفی قدرت و اثبات شرک ربوبی وجود ندارد؛ حتی اگر بر فرض، حیات و سماع و قدرت بعد از موت برای اولیای الهی ثابت نباشد، باز هم ادعای شرک برای طالبین شفاعت بعد از موت، ادعایی باطل است؛ چراکه خطای در تشخیص و عدم قدرت استقلالی برای ایشان، دو مسئلهای هستند که مانع استقرار شرک برای شفاعتطلبان خواهد بود.
شفاعت از اموات,شرک در ربوبیت,قدرت استقلالی,شفیع,سماع اموات,قدرت بعد از موت
https://salafi.darolelam.ir/article_126627.html
https://salafi.darolelam.ir/article_126627_614f27e3e7e8ab942ed694e544a1612c.pdf
موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
سلفی پژوهی
26456214
5
9
2019
03
21
تقابل دیدگاه وهابیت و دیوبندیه در موضوع ندای غیرالله
67
84
FA
محسن
علی شاه
دانشجوی دکتری کلام اسلامی جامعةالمصطفی، دانشجوی دارالاعلام لمدرسة أهل البیت
0939814zain@gmail.com
حسین
رجبی
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
drhosseinrajabii@gmail.com
وهابیان ندای غیرالله را شرک اکبر و موجب خروج از اسلام میدانند؛ در حالیکه سایر مذاهب اسلامی، ندای غیرالله را یا از اساس شرک نمیدانند و یا اگر شرک بدانند، موجب خروج از اسلام نمیدانند. دیوبندیه که حنفی و مقلد هستند، برخلاف وهابیت، ندای غیرالله را شرک نمیدانند و اگر در برخی از موارد، تعبیر شرک استفاده کردهاند، مرادشان خروج از ملت نیست؛ لذا برخلاف وهابیت، علمای مکتب دیوبند فیالجمله ندای غیرالله را جایز میدانند و در جایی هم که ندای غیرالله را شرک میدانند، برخلاف وهابیت، مرادشان شرکی نیست که سبب خروج از دین گردد. آنچه باعث شده که وهابیان ندای غیرالله را شرک اکبر و مخرج از ملت بدانند، تشبیه مسلمین با مشرکین است؛ از آنجا که دیوبندیه این تشبیه را قبول ندارند، لذا تکفیر نمیکنند.
ندای غیرالله,استغاثه,دیوبندیه,وهابیت
https://salafi.darolelam.ir/article_126628.html
https://salafi.darolelam.ir/article_126628_bcb6cd48810ab7fea26a90fd41919160.pdf
موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
سلفی پژوهی
26456214
5
9
2019
03
21
تاثیرپذیری داعش از وهابیت در تکفیر مسلمین
85
103
FA
سید ابوالحسن
نواب
دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب
s.a.h.navvab@gmail.com
مجید
حیدری
پژوهشگر موسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت
libdarolelam@gmail.com
گروه تروریستی و تکفیری داعش، بیشترین تاثیرپذیری را از آموزههای وهابیت و بهخصوص، تفکرات محمد بن عبدالوهاب در تکفیر مسلمانان دارد. داعش و وهابیت با یک منشور و با یک بهانه که نواقض الاسلام محمد بن عبدالوهاب میباشد، مسلمانان را تکفیر میکنند. داعش شبیهترین گروه به دوره اول وهابیت میباشد و داعشیها، خودشان را شبیهترین فرد به محمد بن عبدالوهاب و شاگردانش میدانند. هر کس هفتهنامه النبأ (ارگان رسمی داعش) را نیز مطالعه کند، پی به این موضوع میبرد. حسن فرحان مالکی در کتاب <em>جذور داعش</em>، ریشه تفکر داعش را تفکرات محمد بن عبدالوهاب میداند.[1] در تحقیق پیشرو، به روش توصیفی – تحلیلی، به بررسی تاثیرپذیری داعش از وهابیت میپردازیم.<br /><br clear="all" /><br /><br />[1]. مولف در این کتاب، فتاوای علمای وهابیت را زمینهساز ظهور جریانهای تندرو و افراطی مانند داعش و ریشه افراط و تندروی آنها در تکفیر مسلمانان میداند.
داعش,وهابیت,تاثیرپذیری,تکفیر,مسلمانان,مجله النبا,مکتبةالهمة
https://salafi.darolelam.ir/article_126629.html
https://salafi.darolelam.ir/article_126629_405c8ee5e2cec726ffd50516dbd5ab0b.pdf
موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
سلفی پژوهی
26456214
5
9
2019
03
21
بررسی و تبیین آثار سیاسی اندیشۀ وهابیت بر جهان اسلام، از سال 1900میلادی تا عصر حاضر
103
122
FA
مصطفی
فرهودی
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
mfarhoudi2@yahoo.com
رضا
پور علی سرخه دیزج
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم ، پژوهشگر موسسه دارالاعلام لمدرسة أهل البیت
www.pooralirrr@gmail.com
در پژوهش حاضر، اندیشه و آیین وهابیت بهعنوان یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر تحولات سیاسی جهان اسلام مورد توجه قرار گرفت و آثار و پیامدهای سیاسی این اندیشه بر جهان اسلام از سال 1900م تا عصر حاضر، بررسی و تبیین گردید؛ بر اساس این پژوهش، اندیشه وهابیت گفتمانی است که مبنای آن، تکفیر اهل شهادتین است. در سالهای آغازین این اندیشه، یک شکاف کلی در درون آن ایجاد شد و در اثر آن، اندیشه وهابیت به دو قسم اندیشه اقصایی و اندیشه احتوایی تقسیم گردید. هر کدام از این دو اندیشه، منشا برخی آثار سیاسی در جهان اسلام از سال 1900م تا عصر حاضر بودهاند. آن آثار عبارتاند از:<br />1. پایهگذاری نظام پادشاهی سعودی توسط ملک عبدالعزیز، با همراهی وهابیان اقصایی.<br />2. استمرار نظام سعودی بهدلیل ترویج اقتدارگرایی و نیز مشروعیتبخشی به سیاست خارجی این نظام توسط اندیشه احتوایی.<br />3. ایجاد زمینه لازم برای دخالت بیگانگان در مسائل جهان اسلام.<br />4. تضعیف کشورهای اسلامی در اثر جنگ داخلی.
وهابیت,آثار سیاسی,تکفیر,اهل شهادتین,اقتدارگرایی,جهان اسلام,احتوایی,اقصایی
https://salafi.darolelam.ir/article_126630.html
https://salafi.darolelam.ir/article_126630_3d6637a4a9a5080d4769c8d3407d7001.pdf