2024-03-28T22:16:57Z
https://salafi.darolelam.ir/?_action=export&rf=summon&issue=20371
سلفی پژوهی
26456214
26456214
1400
6
12
نظریه تعدد اجتهاد و نقش آن در مبارزه با افراط گرایی
حسین
رجبی
چکیده
پویایی دین وتطبیق نیازها بر اصول وقواعد کلی آن، در پرتو عنصر اجتهاد امکانپذیر است که در قرآن وسنت از آن به «تفقه»، «استنباط»، «تعقل وتدبر» یاد شده است؛ زیرا احکام نظری و عملی دین به جز دستورات ضروری آن در قلمرو اجتهاد نه تقلید قابل تفسیر است. هرچند اجتهاد، تعدد افکار ودیدگاهها را به دنبال دارد؛ اما تعدد واختلاف دیدگاهها در مبانی، اصول وآموزههای دین موجب زایش و شکوفایی علوم اسلامی میشود و زمینههای دست یابی به حقیقت را بهتر فراهم میسازد. تعدد افکار، گاه در درون یک مذهب وگاه نسبت به مذاهب دیگر بررسی میشود. این پژوهش با استفاده از مبانی اجتهادی مورد قبول مذاهب، این حقیقت را بیان میکند که میتوان دست آوردهای اعتقادی و فقهی مذاهب را در عین صحیح ندانستن مبانی، برای پیروان آنها مشروع و حداقل عذر دانست؛ زیرا این نظریه اختلافات مذاهب را به مثابه اختلاف مجتهدان درون مذهب مینگرد. با این نظریه میتوان خلأهای جهان اسلام را نظیر: نسبت شرک، کفر و بدعت، خروج از دین، عدم اقتدا در نماز جماعت، بهرهگیری نکردن از متون فقهی وکلامی یکدیگر برطرف ساخت. همچنین زمینههای رشد جریانهای افراطی تکفیر را خشکاند، پیروان مذاهب را داخل اسلام دانست و همدل و همسو در راستای ساختن تمدن اسلامی حرکت کرد.
کلیدواژهها: تعدد اجتهاد
مذاهب اسلامی
جریانهای تکفیری
افراط گرایی
2021
04
21
7
30
https://salafi.darolelam.ir/article_147684_50b8fa4cb52e39a6249681d7a2042221.pdf
سلفی پژوهی
26456214
26456214
1400
6
12
بررسی دیدگاه ابن تیمیه درباره روایت عقل
سید ابوالحسن
نواب
مجید
حیدری آذر
چکیده
اسلام به تعقل و تفکر اهمیت زیادی داده و در آیات و روایات متعددی بر به کار گیری عقل تأکید کرده است. در این زمینه روایات متعددی در منابع روایی فریقین در باب فضیلت داشتن عقل نقل شده است؛ اما از آنجا که سلفیها و در رأس آنها ابنتیمیه معرفت شناسی را منحصر به راه نقل میدانند و از راه عقل گریزانند؛ روایات وارده در باره فضیلت عقل را مجعول میدانند. ابنتیمیه ادعا میکند که هیچ روایت صحیحی در رابطه با فضیلت عقل وجود ندارد. این در حالی است که از نظر برخی از محدثین اهل سنت این روایات دارای اصل بوده و سند برخی از آنها قابل دفاع است؛ علاوه بر این که ضعیف بودن این نوع از روایات به معنی کنار گذاشتن آنها نیست؛ بلکه راههایی برای تقویت آنها وجود دارد؛ به علاوه این که عمل به محتوای آنها با کتاب و سنت منافاتی ندارد. در تحقیق پیش رو با روش توصیفی و تحلیلی به بررسی نظرات ابنتیمیه درباره روایات عقل پرداخته میشود.
کلیدواژهها: ابنتیمیه
عقل
روایات عقل
حدیث ضعیف
حدیث جعلی
2021
04
21
31
48
https://salafi.darolelam.ir/article_147685_c64c1c38447f48a15b7f3c12304a9f61.pdf
سلفی پژوهی
26456214
26456214
1400
6
12
زن از منظر سلفیه
مهدی
فرمانیان
با توجه به جریانهای مختلف سلفیه میتوان گفت که دیدگاه سلفیه نسبت به زن، به دو دسته کلی مثبت و منفی تقسیم میشود. در حوزه انسان شناسی، ابنتیمیه، وهابیان، سلفیه جهادی و برخی از شخصیتهای اخوان المسلمین نگاه منفی به زن دارند. در مقابل گروهی از اخوان المسلمین زن را در کرامت و انسانیت همتای مرد دانسته و نگاه مثبتی به شخصیت زن دارند. در حوزه کارکردشناسی نیز برخی از سلفیان جهادی، گروهی از اخوان المسلمین و نیز برخی از وهابیان وظیفه زن را خانه داری و غیر از آن را از باب اکل میته (خوردن مردار) جایز دانسته و بر این باورند که زن فقط به مقدار ضرورت میتواند کارکرد دیگری غیر از خانهداری داشته باشد. در مقابل برخی دیگر از سلفیان جهادی، اخوانیها و وهابیان کارکرد زن را در خارج از خانه به صورت مطلق مجاز اعلام کردهاند. همچنین ابنتیمیه و همفکران وی، وهابیان، سلفیان جهادی و برخی از شخصیتهای اخوانی، دیدگاه سختگیرانهای در حوزه حقوق و وظایف دینی بانوان ارائه داده و نگاه حداقلی به حقوق اجتماعی و سیاسی آنان دارند. در مقابل برخی از شخصیتهای اخوانی دیدگاه مساعدتری در حوزه حقوق و ظایف دینی بانوان اتخاذ کرده و نگاه حداکثری به حقوق اجتماعی و سیاسی ایشان دارند.
زنان
بانوان
وهابیت
اخوان المسلمین
سلفیه جهادی
ابنتیمیه
2021
04
21
49
76
https://salafi.darolelam.ir/article_155681_b91793a3b85dfa4e91756275ae55d796.pdf
سلفی پژوهی
26456214
26456214
1400
6
12
نقد نظریه خلافت داعش با تأکید بر مبانی اهل سنت
محسن
قمی
میرزا علی
کتابی
چکیدهدولت اسلامی عراق و شام یا همان داعش، عمدتاً با تکیه برمبانی سلفیت جهادی، بخشهای وسیعی از عراق و سوریه را تصرف کرد تا بتواند به رویای دیرینه تحقق خلافت اسلامی جامه عمل بپوشد. صرف نظر از حمایتهای بیدریغ قدرتهای منطقهای و جهانی که در پیروزی داعش منافع خود را جستجو میکردند، تردیدی نیست جذب نیرو با تبلیغات قوی از اقصا نقاط جهان و پویایی داعش، علیرغم از دست دادن بسیاری از سرزمینهای خود، نشان از عقبه فکری و جذابیت ادعاهای آنان در میان بسیاری از مسلمانان اهل سنت دارد. معرفی ابوبکر بغدادی به عنوان خلیفهی همه مسلمانان، تلاشی بود تا اتفاقات صدر اسلام و به خلافت رسیدن خلیفه اول در اذهان مسلمانان بازآفرینی شود. با این همه و علیرغم تلاش حامیان فکری و میدانی داعش، خلافت البغدادی از سوی شخصیتها و جریانهای متعددی از اهل سنت با مبانی کلامی - فقهی متعارض دانسته شد و این جریان نتوانسته است از عهده پاسخ به این نقدها برآید. تبیین هر چه بهتر این واقعیت میتواند در دراز مدت و پس از فروکش کردن هیجانات، در ادامه راه این جریان مانع اساسی ایجاد کند و بر جاذبههای بدون پشتوانه ایشان فایق آید. در این مقاله تعارض مدعیات داعشیان در بحث خلافت مشروع، بر اساس مبانی مورد قبول اهل سنت (علیرغم وجود پارهای اختلافات) تبیین شده و نشان دادهایم نظریهپردازان این مدعیات، در اثبات مهمترین ارکان حاکمیت اسلامی برای خلافت خود خوانده، یعنی شرایط خلیفه و روشهای انعقاد خلافت مشروع با مشکل اساسی مواجهاند.
اهل سنت
سلفیه
داعش
خلافت
ابوبکر البغدادی
2021
04
21
77
94
https://salafi.darolelam.ir/article_155673_15601f6d3680fd8f498eb9979a1b0f33.pdf
سلفی پژوهی
26456214
26456214
1400
6
12
نقد و بررسی حرمت و مشرکانه بودن نام گذاری به امثال عبدالنبی از دیدگاه وهابیت
مصطفی
سلطانی
رحیم
صبور
از نگاه برخی علمای وهابیت نامگذاری به امثال عبدالنبی حرام و از نگاه برخی دیگر از ایشان، عملی مشرکانه است. دلیل حرمتِ عمل مذکور؛ اجماع، شن نزول آیه 190 سوره اعراف، انحصار عبودیت به خدا، روایت احب الاسماء و تغییر نام برخی از صحابه از سوی پیامبر- است. همچنین شأن نزول مذکور از سوی اندکی از علمای وهابیت، دلیل مشرکانه بودن عمل مذکور نیز میباشد. بررسیها بیانگر این است که اجماع مذکور، ادعایی بیش نبوده، چنانچه شأن نزول آیه 190 سوره اعراف نیز از لحاظ سند و متن دچار خدشه است. همچنین نامگذاری به امثال عبدالنبی هیچ ربطی به مسئله عبودیت ندارد. روایت احب الاسماء نیز نه نص در حرمت و نه ظهور در آن دارد و در نهایت آنچه در تاریخ ثبت شده است بیانگر عدم تغییر برخی از اسامی با عناوین عبدالنبی و ... از سوی پیامبر- است. ضمن اینکه ادلهای در اثبات استحباب این نوع نامگذاری موجود است.
2021
04
21
95
113
https://salafi.darolelam.ir/article_156038_87fbbe7c6058aadba1fcb5a9b7bde5d3.pdf
سلفی پژوهی
26456214
26456214
1400
6
12
بررسی انتقادی گسترهی عصمت انبیا از دیدگاه ابنتیمیه
علیرضا
کهنسال
صفدر
رجب زاده
گسترهی عصمت پیامبران از دیدگاه ابنتیمیه از این قرار است که وی در باب عصمت در مقام دریافت و ابلاغ وحی، گرچه ادعای اجماع کرده و خود بر آن دلیل آورده؛ اما با پذیرش افسانه غرانیق این اعتقاد را مخدوش ساخته است. در مورد عصمت انبیا از شرک و کفر پیش از بعثت، در موضعی دوگانه هم به عصمت و هم به عدم عصمت سخن گفته و همین تناقضات در مورد ارتکاب کبایر بعد از بعثت نیز در آثار او مشهود است. اگر جمع میان این تعارضات ممکن باشد، ابنتیمیه هیچ گناهی را در هیچ زمانی و بر هیچ پیامبری ناروا نمیداند، جز آنکه پیامبران را در گناهان مستقر نمیپندارد و با دلیل حسن توبه، بر آن شده که توبه پیامبران از گناه سبب رفعت مقام ایشان میشود. این پژوهش بر آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی، ابعاد عصمت انبیا را از دیدگاه ابنتیمیه بازخوانی کند و به این سؤال پاسخ دهد که دیدگاه وی در مورد گسترهی عصمت انبیا به اعتبار نظر و عمل، به اعتبار زمان قبل بعثت و زمان بعد بعثت، چیست؟ در پایان، این نتایج به دست آمده است که دیدگاه ابنتیمیه اولًا برخواسته از بغض و کینه نسبت به شیعه است نه استدلال و منطق؛ ثانیاً اهداف پیامبران و نقش تربیتی آنها را زیر سؤال میبرد؛ ثالثاً هدف از بعثت انبیا را عبث و بیمعنا میکند و رابعاً با حکمت الهی ناسازگار است.
عصمت انبیا
ابنتیمیه
گسترهی عصمت
کفر
کبائر
2021
04
21
115
132
https://salafi.darolelam.ir/article_156039_2c13bf45d9961643b8087729264f4efb.pdf