موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی264562141120150321A critique of Othman Al-Khamis’s theory that considers Tawasul (invocation), Imploration to anyone rather than Allah examples of infidelityنقد نظریة بعض المعاصرین فی الاستغاثة و التوسل724125648FAآیت الله العظمی جعفر سبحانیمرجع تقلیدJournal Article20150409In the beginning of this writing the reasons behind the assertion of excommunication are discussed and circumstance of ignorance and false understanding of the religious rules are propounded as major reasons. The writer holds that some individuals, such as Othman Al-Khamis who call themselves proselytizers of Islam, have gone astray asserting that some of the Muslims are infidel because of imploring to living humans for solving some of their problems, problems which no one can solve except for Allah. These individuals even excommunicate the Muslims who invocate and implore to the Prophet Mohammad (P.B.U.H) himself. And this sin is unforgivable and the one who commits it is infidel. Based on verses, narrations and the life story of the early pious Muslims, the writer asserts that invocation to the Holy Prophet of Islam (P.B.U.H) and saints of Allah is permissible and Sheikh Othman Al-Khamis is mistaking because he cannot differentiate between the independent and acquired power of Prophet of Islam (P.B.U.H) and saints of Allah, that is why he considers all the Muslims infidel. The critic holds that, if one believes in the fact that there is a person, dead or alive, who has independent power and can solve problems without the help of Allah, he is an infidel. But if someone believes that the miracles done by Saints of Allah, are with the permission and power received from Allah, and invocation to these people is in fact invocation to Almighty Allah, he not only is an polytheist but also he is a true monotheist.لا شک أنّ ظاهرة التکفیر إنّما تنشأ فی بیئة الجهل و الفهم المتخلف لأحکام الدین و قد زل اقدام جل ممن ینتسب الی الاسلام و یصف نفسه داعیة للاسلام لکن یوجبون علی أنفسهم أن یخرج المسلمین من دائرة الإسلام بالتکفیر مَن استغاث بالحیّ فی أمر لایقدر علیه إلّا الله، و حکم بأنّ الاستغاثه کفر و شرک بالله کما انه اعتقد التوسل بذات و جاه النبی$ شرک و کفر و انه ذنب لا یغفر!<br /> هناک ادلة متیقنة فی القرآن و السنة و المأثوره من السلف الصالح تدل علی جواز التوسل بحق النبیّ و مقامه و جاهه، و الاستغاثه به و بأولیاء الله و بما أنّه لم یفرّق بین القدرة الاستقلالیة و القدرة الاکتسابیة حکم علی عموم المسلمین بالکفر.<br /> فمن زعم ان الغیر یمتلک القدرة الاستقلالیه من دون الله و زعم أنّه بنفسه و بلا قدرة مکتسبة یحیی و یمیت فقد کفر، أمّا من اعتقد أنَّ المعاجز و الکرامات تتحقق بإذن الله سبحانه و قدرة مکتسبة منه، و إنّما یتوسّل او یستغیث المسلم بتصور أنّه سبحانه أقدر الاولیاء علی ذلک و منحهم القدرة علیه فهذا المعتقد لیس شرکا بل هو نفس التوحید.https://salafi.darolelam.ir/article_125648_500726ae7f2deedaa79872bf476cf651.pdfموسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی264562141120150321The contradiction between Ibn Teymieh’s opinion and Sunni scholars’ regarding the occasion of revelation of the verse of Wilayahتعارض نظر ابنتیمیه با نظرات علمای اهل سنت در شأن نزول آیه ولایت2544125788FAاحمد سعدیاستادیار دانشگاه تهرانابوالفضل قاسمیدکتری مدرسی معارف اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20150419 Most of the Sunni scholars have clearly specified that the occasion of revelation of the verse of Wilayah is about Imam Ali (A.S). Ibn Teymieh is the first who has clearly denied this occasion and claimed that there is a consensus on the falsehood of this occasion. The present writing discusses his claim about the consensus on the falsehood of this occasion. In doing so, the exegetical books of Sunni scholars, until Ibn Teymieh’s time, and the narrations of the Companions of the Prophet (P.B.U.H) about this occasion are gathered and their chain of narrations are analyzed. And his claim that this occasion is not mentioned by Sunni scholars is proved to be inaccurate. On the contrary, there is a consensus on the accuracy of this occasion and people like Baqavi, Tabari and Ibn Hatam have mentioned this narration, while Ibn Teymieh has claimed that these people have not mentioned this narration.بسیاری از دانشمندان اهل سنت به شأن نزول آیه ولایت در خصوص حضرت علی% تصریح کردهاند. ابنتیمیه نخستین کسی است که با صراحت این شأن نزول را منکر شده، ادعای اجماع بر کذب بودن آن را مطرح کرده است. این مقاله به بررسی نظر ابنتیمیه در ادعای اجماع بر کذب بودن این شأن نزول پرداخته است. برای این منظور کتابهای تفسیری علمای اهل سنت تا زمان حیات ابنتیمیه بررسی، و روایات صحابه در این شأن نزول از منابع اهل سنت جمعآوری شده است؛ یک مورد هم بررسی سندی شده است. همچنین سخنان ابنتیمیه را در خصوص نقل نشدن این شأن نزول توسط علمای اهل سنت بررسی کردهایم. در نهایت این نتیجه حاصل شد که ادعای ابنتیمیه صحیح نیست، بلکه اجماع بر صحت این شأن نزول وجود دارد و افرادی مانند بغوی، طبری و ابن ابیحاتم این حدیث را ذکر کردهاند، در حالی که ابنتیمیه مدعی است این افراد این حدیث را نقل نکردهاند.https://salafi.darolelam.ir/article_125788_09ba80df2e5c9b71dcb463f35bc8bbb5.pdfموسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی264562141120150321Tawasul (invocation), intercession, Imploration and settling the dispute through a new clarificationرابطه توسل، شفاعت و استغاثه؛ بازخوانی محل نزاع و نقد آن4561125791FAمهدی فرمانیان کاشانیاستادیار دانشگاه ادیان و مذاهبمحمد معینی فردانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20210207The issues of Tawasul (invocation to anyone rather than Allah with divine permission), intercession and Imploration are the theological issues that different Islamic sects do not agree on. Some of the sects accept them, while others do not. And in some cases, those who believe in Tawasul and intercession are considered unbeliever and killing them is obligatory. Wahhabis are one of sects that have radical and extreme excommunicational opinions regarding Tawasul, intercession and Imploration, in a way that, by the use of takfir, they exclude most of the Muslims from the realm of Islam and legitimize killing them. Having scrutinized the concept of Tawasul, intercession and Imploration, The present research divides them into sixteen categories and makes clear the disputed areas. We need to say that, five of these sixteen categories are related to Tawasul which only one of the parts is a matter of dispute between Shia and Wahhabites. Five are related to intercession that one part is not agreed upon. And the other six categories concern imploration.مسئله توسل، شفاعت و استغاثه از جمله مسائل کلامی است که فرق مختلف اسلامی درباره آن نظرات متفاوتی دادهاند. برخی فرق اسلامی موارد مذکور را قبول دارند. اما برخی دیگر قبول ندارند و گروهی دیگر نیز معتقدان به توسل و شفاعت را کافر و کشتن ایشان را واجب میدانند. وهابیها از جمله کسانی هستند که در زمینه توسل، شفاعت و استغاثه نظرات بسیار تند و تکفیری دارند؛ به گونهای که بسیاری از مسلمانان را با حربه تکفیر از دایره اسلام بیرون رانده، قتل آنها را نیز جایز میشمارند. پژوهش حاضر با کاویدن زوایای مختلف توسل، شفاعت و استغاثه اقسامی شانزدهگانه را برای موارد مذکور ترسیم، و محل نزاع با مخالفان را به صورت شفاف تقریر کرده است. از این اقسام، پنج قسم مربوط به توسل است که در تمام اقسام بین شیعه و وهابیت اختلاف است. پنج قسم مربوط به شفاعت است که در دو قسمت آن اختلاف است. شش قسم دیگر هم مربوط به استغاثه است.https://salafi.darolelam.ir/article_125791_6b44b3d76d792ce040a44670681c7c71.pdfموسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی264562141120150321A critique of Naser Al-Qaffari’s viewpoint on the issue of seeing Allahنقد دیدگاه ناصر القفاری در مسئله رؤیت خداوند8399125794FAرضا برنجکاراستاد تمام دانشگاه تهرانابراهیم توکلی مقدمدانشجوی دکتری کلام امامیه پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20210207The issue of seeing Allah with eyes (vision) is one of the controversial theological issues that has aroused many discussions among theologians of all Islamic sects so far. The main question is that; is it positively possible to see Allah? And after proving the possibility of it, are there any reasons to prove that this seeingnhas happened or will happen? The Twelvers (Shia Imamites), Zaidiyyah, Ismailiyah, Muʿtazilah and Abazieh have, based on logic and tradition, denied the possibility of seeing Allah, while on the other hand, Ash'ariya, Maturidieh, Salafieh, People of Hadith and some of the other Sunni sects have considered it logically possible, and in the next world based on tradition. In this writing, criticizing the Salafi viewpoint, specially Naser Al-Qaffari’s , the author of the book <em>the principles of Shia sect, </em>we will prove that based on logic and narrations it is impossible to see Allah in this world and the next world.مسئله رؤیت خداوند متعال به وسیله چشم (قوه باصره) از مسائل کلامی باقدمتی است که از گذشته میان متکلمان فرقههای اسلامی محل بحث و اختلاف فراوان بوده است. بحث اصلی در این مسئله این است که آیا رؤیت خداوند از نظر ثبوتی ممکن است؟ همچنین پس از ثبوت امکان رؤیت خدا یا فارغ از آن، آیا در مقام اثبات، دلیلی بر آن وجود دارد؟ امامیه اثناعشریه، زیدیه، اسماعیلیه، معتزله و اباضیه، جواز و وقوع رؤیت خداوند را عقلاً و نقلاً منکر شدهاند؛ در مقابل، اشعریه، ماتریدیه، سلفیه، اهل حدیث و فرقی دیگر از اهل سنت آن را عقلاً جایز و نقلاً در آخرت لازم دانستهاند. در این نوشتار با نقد دیدگاه سلفیه، به ویژه ناصر القفاری، نویسنده کتاب <em>اصول مذهب الشیعه</em> و اثبات محال بودن رؤیت بصری خداوند متعال در دنیا و آخرت، نشان داده شده است که دلایل عقلی و نقلی، بر عدم رؤیت بصری خداوند دلالت میکند.https://salafi.darolelam.ir/article_125794_60cadfc4273211107e91c380aa4feb36.pdfموسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی264562141120150321A comparative analysis of Sons of Umayyad in the viewpoints of Wahhabites and Muslim Brotherhoodبررسی تطبیقی دیدگاه وهایبت و اخوانالمسلمین درباره بنیامیه8399125795FAسید مهدی علیزاده موسویرئیس پژوهشکده حج و زیارت.صادق مصلحی وادقانیپژوهشگر موسسه دارالإعلام لمدرسة اهل البیت و کارشناس ارشد مذاهب اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب قمJournal Article20210207<span dir="LTR">Because of their animosity toward Ahl al-Bayt (People of the House), causing horrific events and deviating the course of history, Sons of Umayyad have a tarnished reputation. However Wahhabites have tried to defend and exonerate them. They consider Muawiyah a just and powerful ruler and a great politician who made the conquests in the west of Islamic territory. Not only Muawiyah is honored and hallowed by them but also they try to make Yazid clear of the sin of Martyring Imam Hussein (A.S). By contrast, making a fair assessment of the history, Muslim brotherhood criticizes Muawiyah and Yazid. They accept all the felonies attributed to Muawiyah and his son and consider their ruling a deviation of the Caliphs way of ruling. To them this ruling is the root of many political problems in Islamic world. In this writing it is clarified that Wahhabites and Muslim Brotherhood disagree on issues like: the legality of Umayyad dynasty, the personality and deeds of Muawiyah, the battle of Siffin, peace treaty of Imam Hassan, martyrdom of Imam Hussein and Hujr Ibn ‘Adi.</span>بنیامیه در میان مسلمانان به دلیل دشمنی با اهل بیت( و به انحراف بردن تاریخ اسلام و حوادث ناگواری که به وجود آوردهاند جایگاه مطلوبی ندارند. اما وهابیت به دفاع از آنان پرداخته، سعی در تبرئه آنها داشتهاند. معاویه را پادشاهی عادل و قدرتمند و سیاستمدار و صاحب فتوحات غرب جهان اسلام دانستهاند و علاوه بر اینکه از معاویه به بزرگی و قداست یاد میکنند دامن یزید بن معاویه را نیز از کشتن امام حسین% پاک میدانند. اخوانالمسلمین اما در نگاهی منصفانه به تاریخ اسلام به انتقاد از معاویه و یزید پرداخته، با پذیرش جنایات منتسب به آنها، حکومت آنها را مبدأ انحراف از سیره خلفا و ریشه مشکلات سیاسی جهان اسلام به حساب آوردهاند. اختلافنظر میان وهابیت و اخوان در مسائلی همچون مشروعیت حکومت بنیامیه، شخصیت و اعمال معاویه، و حوادثی چون جنگ صفین، صلح امام حسن%، و شهادت امام حسین% و حجر بن عدی به وضوح مشاهده میشود.https://salafi.darolelam.ir/article_125795_8cea32a612bdf6b0e9139c8ab62ef5a7.pdfموسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی264562141120150321A review and critique on the concept of Tawhid (Divine Unity) in the Salafi-Wahhabi and Salafi-Jihadist point of viewبررسی و نقد توحید در اندیشه سلفیه وهابی101121125796FAحسین رجبیعضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی.مجید فاطمی نژادپژوهشگر مؤسسه تحقیقاتی دارالإعلام لمدرسة اهلالبیت و کارشناس ارشد مذاهب اسلامی.Journal Article20210207Although the issue of Tawhid is one of the fundamental principles of Islam, it has been interpreted differently. Some of the sects have extreme and fanatical interpretation of it. And based on their understanding, they excommunicate the rest of the Muslims and consider them polytheists. The Salafi-Wahhabi groups which their intellectual leader is Ibn Teymieh and Salafi-Jihadist groups which their leading Theoretician is Seyed Qutb are examples of this kind of fanatic groups. In this paper we review and criticize Tawhid in their viewpoint. Although the methodologies of these two groups are similar, in their Epistemology Salafi-Wahhabis are literalists (judging only from the exoteric meaning), while the Salafi-Jihadist believe in esoteric interpretation. So they are different in their epistemology because Wahhabis should believe in humanization of Allah, whereas, the followers of Qutb who has a different interpretation of Khabariyah or informative attributes of Allah The Most High. Based on this Salafi-Wahhabi’s approach is <em>tawih Al-qubori </em>while Salafi-Jihadist’s approach is <em>Tawhid Al-qusori.</em>گرچه مسئلهٔ توحید یکی از اصول و مبانی اسلام است ولی تفاسیر مختلفی از آن شده است، به گونهای که برخی گروهها با تفسیر افراطی و متعصبانهای که از توحید دارند فقط خود را توحیدی میخوانند و سایر مسلمانان را مشرک و کافر قلمداد میکنند. گروه سلفیه وهابی، که رهبر فکریشان ابنتیمیه است، و سلفیه جهادی، که نظریهپرداز تفکرات آنها سید قطب است، از این طیف به شمار میروند. این مقاله به بررسی و نقد توحید از دیدگاه آنها پرداخته است و باور دارد که این دو گروه گرچه در مبحث روششناسی، با یکدیگر موافقاند ولی در حوزهٔ معرفتشناسی سلفیان وهابی ظاهرگرا هستند و سلفیان جهادی قائل به تأویل شدهاند. بنابراین، در حوزهٔ معناشناسی هم با یکدیگر مخالفاند؛ چراکه وهابیها باید ملتزم به تجسیم شوند، برخلاف قطبیها که تفسیری متفاوت از صفات خبری خداوند تعالی دارند. بر این اساس، رویکرد سلفیه وهابی در توحید «توحید القبوری» و سلفیه جهادی «توحید القصوری» است.https://salafi.darolelam.ir/article_125796_318a96c51c4fb34f14eb8fe2b6efd64a.pdf