موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی2645621451020190923The "Goals of Sharia" from the viewpoint of Dr. Yusuf al-Qaradawiمقاصدالشریعه از منظر دکتر یوسف قرضاوی727126800FAمصطفی فرهودیاستادیار دانشگاه ادیان و مذاهبمحمد علی واعظیدانشجوی دکتری جریان های کلامی معاصر مجتمع امام خمینی(ره)؛Journal Article20190801One of the best ways to confront the extremists and Takfiri groups is to boost the importance of rationalism rather that literalism. The main problem with the extremist groups is that they have a superficial understanding from religious texts, ignoring the context and historical incidents. These radical groups have no believe in changing the time and context of religious texts. One the famous figures in Neo-Salafism is Dr. Yusuf al-Qaradawi, trying to draw the attentions to the role of reason in inferring the Islamic rules. He maintains the reason has an important role in extracting the Islamic laws. Believing in moderation, he calls for the role of reason in his works. He calls his school <em>"Moderation"</em> and invites to attending to the higher aims of Islamic law alongside the literal meaning of the religious texts. In this essay, with an analytic- descriptive method, his theory about "the goals of sharia" will be explained and criticized. It seems that his views are a small step toward religious rationalism and avoiding extremism. یکی از راههای مهم برای مقابله با جریانهای افراطی و تکفیری تقویت جایگاه عقلگرایی در مقابل نصگرایی افراطی است. مشکل اصلی جریانهای خشونتطلب در برداشت ظاهری آنان از متون و عدم توجه به شرایط صدور و سیاق تاریخیِ متون دینی است. آنان هرگونه تأویل و توجه به زمینههای تاریخی صدور متن را نادیده میگیرند. یکی از چهرههای مهم جریان نوسلفی (دکتر یوسف قرضاوی)، درصدد توجه به نقش عقل و توجه به آن در استنباط احکام است. از نظر وی، عقل نقش مهمی در استنباط احکام دارد. وی معتقد است که باید از هرگونه افراط و تفریط در توجه به نقش عقل در استنباط احکام جلوگیری شود و جانب اعتدال رعایت گردد. وی مکتب خود را "وسطیه" میخواند و خواهان توجه به مقاصد و اهداف شارع در کنار نصوص دینی برای استنباط احکام است. در این مقاله با روش تحلیلی - توصیفی به بررسی نظریه یوسف قرضاوی در مورد مقاصدالشریعه پرداخته خواهد شد و نظریه وسطیه (اعتدال در عقلگرایی) وی تبیین خواهد شد و نکاتی در نقد آن بیان خواهد گردید؛ بهنظر میرسد دیدگاه دکتر یوسف قرضاوی در مورد نقش مقاصدالشریعه در استنباط احکام شرعی، گامی هرچند کوچک در راستای خردورزی دینی و پرهیز از افراطگرایی باشد.https://salafi.darolelam.ir/article_126800_a89aad299e6758a4896e1fa4bc8c4836.pdfموسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی2645621451020190923A metamorphism in Wahhabi discourse in political & religious spheresدگردیسی گفتمان وهابیت در حیطۀ مسائل سیاسی ـ مذهبی2947126801FAمصطفی سلطانیاستادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
(رئیس دانشکده مذاهب)مجتبی محیطیدانشپژوه سطح 4 نقد وهابیت، پژوهشگر مؤسسۀ دارالاعلامJournal Article20190629Since its establishment, 250 years ago, the Wahhabi discourse has seen ups and downs. What is very eye-catching is the metamorphism in Wahhabi discourse in political and religious spheres. In the very beginning this school had a violent approach to religion, affected by Muhammad ibn Abd al-Wahhab ideas in both social and political issues. In fact, the king Muhammad bin Saud was a tool in Muhammad ibn Abd al-Wahab's hand, obeying his orders. Gradually, the situation changed and although there is still the famous alliance between the two, it has changed very much. Right now, this is the Muhammad ibn Abd al-Wahab's descendants that obey the rules of Muhammad bin Saud dynasty. We can say that the Wahabi ideology has endured a kind of metamorphism. This research, by a descriptive – analytic method will discuss this issue.گفتمان وهابیت در طول حیات 250سالۀ خود، فرازونشیبهای بسیاری داشته است؛ اما آنچه بسیار مشهود است، دگردیسی و تحول وهابیت در حوزۀ مسائل سیاسی ـ مذهبی است. این جریان مدعی سلفیگری در ابتدای شکلگیری، رویکردی خشن به مذهب داشت؛ به این صورت که گفتمان وهابیت، هم در حوزۀ مسائل اجتماعی و هم در سیاست، برگرفته از افکار محمدبنعبدالوهاب بود. درواقع محمدبنسعود، مجری احکام و فتاوی محمدبنعبدالوهاب بود. بهتدریج این روند تغییر پیدا کرد و اکنون اگرچه پیوند آلشیخ و آلسعود وجود دارد، کیفیت تفاهم این دو، با گذشته تفاوت بسیاری پیدا کرده است. در عصر حاضر، این آلشیخ است که متأثر از آلسعود است. این دگردیسی باعث شده است که رویکرد وهابیت در حوزۀ مسائل اجتماعی و سیاسی تفاوت محسوسی داشته باشد. این پژوهش با بررسی این تفاوتها به وضعیت وهابیت در حال حاضر پرداخته است.https://salafi.darolelam.ir/article_126801_458aa2934ccfe0750aa72b6e638b61ea.pdfموسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی2645621451020190923Verifying the Ibn Taymiyyah reasoning on rejecting the common "construction"بررسی دلایل ابنتیمیه در رد تأویل مصطلح4970126802FAحمید ملک مکاناستادیار دانشگاه تهران، دانشکدۀ معارف و اندیشۀ اسلامی، گروه مبانی نظری اسلامصادق مصلحیدانشجوی دکتری و پژوهشگر موسسه دارالاعلامJournal Article20190920Ibn Taymiyyah maintain that the common "construction" is unorthodox and we can not explicate the names and attributes of Allah, mentioning in the Holy Quran. He argue that the Salaf followed this method and did not construe these names and attributes of God, neither can we. But, some other Salaf interpreted these names. The second reason mentioned by Ibn Taymiyyah is that the theologians must not prefer the literal meaning over the reasonal meaning. Sine he believes that reason can not rule over the literal meaning of the text. In his view, if the text or the reason is certain, we must act according to it and we can not do without of anyone. And also, if they are not certain we have no right to prefer reason over the literal meaning. According to Ibn Taymiyyah, logical reasoning cannot rule over the lexical meaning. Therefore, the reason can not judge and interpret the Quranic texts and we must accept the literal meaning of religious text without and interpretation.ابنتیمیه تأویل مصطلح را بدعت و تأویل صفات خبری را تحریف اسماء و صفات الهی میداند. اولین دلیل او، سیره سلف در پذیرفتن صفات خبری بهمعنای ظاهری آن و پرهیز و منع از تأویل است؛ در حالیکه برخی از سلف، صفات خبری را تأویل کردهاند. وی دلیل دوم را ناتمام بودن دلایل متکلمین در زمینه تأویل دانسته است. متکلمین دلایل نقلی را ظنی و حکم عقل را قطعی میدانند؛ اما ابنتیمیه ظنی بودن دلیل لفظی در برابر دلیل عقلی را نمیپذیرد؛ از نظر او، دلایل یا قطعی و یا ظنی هستند و در صورت قطعی بودن، با هم تعارض نخواهند داشت و اگر یکی ظنی باشد و دیگری قطعی، دلیل قطعی مقدم و اگر هر دو ظنی باشند، با توجه به مرجحات عمل میشود؛ در حالیکه نزاعی در تقدم قطعی بر ظنی نیست؛ بلکه نزاع، قطعی دانستن دلیل عقلی است که ابنتیمیه بهخاطر حجت ندانستن برهانهای عقلی، دلیل عقلی را قطعی نمیداند و به عقل اجازه قضاوت درباره نصوص صفات خبری را نمیدهد.https://salafi.darolelam.ir/article_126802_b30af2076e6908e98b585edb2b08062a.pdfموسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی2645621451020190923A comparison study on Maturidi and Salafi school in theological issuesبررسی تطبیقی مهمترین مبانی فکری مکتب ماتریدیه و سلفیه در مباحث کلامی7195126804FAسید ابوالحسن نوابدانشیار دانشگاه ادیان و مذاهبعبد المومن امینیدکتری مذاهب کلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم.Journal Article20190726One of the best ways to know the different theological views is to compare them. In this essay by descriptive – analytic method the theological views of Maturidi and Salafi school of thought is discussed, referring to their source books. The Maturidi, usually uses from reason and hadith in their theological system, believing that reason is itself an independent source. They maintain that in monotheism and prophethood issues, reason can understand the theological propositions. The Maturidi school also believe that we can interpret the theological propositions and there is allegory in some religious texts. On the other hand, the Salafi views on understanding the goodness and badness in theological propositions are not unanimous. Some, like al-Albani, believe that we cannot discern the meaning of theological propositions. But, Ibn Taymiyyah maintains that we can discern these propositions, negating the Maturidi and Ash'ari views in this case. He says that in some cases we can understand the meaning of these propositions but in some cases not, believing in the views of Salaf and not investigating. In his view, there is no allegory and metaphor in the religious propositions and these issues are created by theologiansمتکلمان ماتریدیه و سلفیه در تبیین گزارههای کلامی مبانی خاصی دارند که آشنایی با آن در بررسی و روشنسازی آموزههای اعتقادی دو مکتب امری لازم به شمار میآید. در این جستار، تلاش کردهایم با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی، اندیشههای متکلمان ماتریدیه و سلفیه را با استفاده از منابع دسته اول آنان واکاوی کنیم. براساس نتایج پژوهش حاضر، ماتریدیان در تبیین و نظاممندسازی مباحث کلامی از مبانی عقلی و نقل معتبر استفاده میکنند و عقل را به درک حسن و قبح ذاتی افعال مستقل میدانند. آنان در بحث نبوت و حسن عدالت و قبح ستم به استقلال ادراکات عقلی تأکید ورزیده و تبیین گزارههای کلامی را مبتنی بر حسن و قبح عقلی دانستهاند. از دیگر مبانی کلامی ماتریدیان، تأویل و تفویض در بحث صفات الهی است. آنان اخبار آحاد را در مباحث کلامی حجت نمیدانند و معتقد به وجود مجاز در متون دینیاند. رویکرد سلفیان در باب حسن و قبح عقلی یکسان نیست و البانی آن را شرعی دانسته؛ اما ابنتیمیه معتقد به حسن و قبح عقلی شده و بااینحال دیدگاه ماتریدیان را که آن را ذاتی اشیا و اشاعره که آن را شرعی تلقی کردهاند، نفی میکند و نظریهاش را برتر از اندیشۀ آنان میداند. وی درک حسن و قبح افعال را گاه با عقل و در مواردی با شرع و گاه نیز از هر دو دانسته است. از دیگر مبانی اعتقادی سلفیان حجیت فهم سلف، احادیث آحاد و نفی تأویل و انکار مجاز در متون دینی است. آنان تأویل را حقیقت شیء خارجی معنا میکنند و تقسیم الفاظ به حقیقت و مجاز را بدعت در دین میدانند که پس از قرون فاضله، متکلمان پدید آوردهاند.https://salafi.darolelam.ir/article_126804_359fda8c2b0b88a5861baa640d82f619.pdfموسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی2645621451020190923Analyzing the quality of Holy prophet's life in the grave from the viewpoint of Salafism and Sunniبررسی کیفیت حیات پیامبر در قبر از نگاه سلفیه و اهلسنت97117126806FAاعظم خوش صورت موفقاستادیار دانشگاه ادیان و مذاهبسید مصطفی عبدالله زادهسطح سه حوزه علمیه قم و فارغ التحصیل موسسه دارالاعلام لمدرسة أهل البیتJournal Article20190727Living in "<em>Barzakh" </em>after death is one of the issues that almost all of the Muslims denominations, including Salafi and Wahhabi, believe it. But the difference between Salafi and Wahhabi ideology with other Islamic denominations is in the details of this life. Since these details in ideas of Salafism and other Sunni denomination is not explained properly, in this research a closer look will take on it. Some results are as the following: most of the Salafists and Wahhabis maintain that our Holy prophet in his grave has no corporal life and his soul is separate from his body, although sometimes this body will connect with the soul, for example in the case of responding to the <em>Salam</em>. But some Salafi just like Ibn Taymiyyah and ibn Ghayyem believe that the soul of the prophet is high in the sky but he can see all creatures, just like the sun that overshadows over the earth. So, the holy prophet can hear the voice of his visitors in the grave. Some Sunni scholars maintain that this issue is unanimous among the Sunni, believing in corporal living of the Holy prophet. They mention some reasons for their claims. One of Wahhabi scholars, al-Shawkānī, tend to Sunni view, believing in corporal life of the Holy prophet in his tomb.حیات برزخی مورد تأیید همۀ مذاهب اسلامی، سلفیه و وهابیت است و کسی در وجود آن شک ندارد؛ اما تفاوت اندیشۀ سلفیه و وهابیت با دیگر مذاهب اسلامی، در کیفیت و چگونگی حیات پیامبر در قبر است. قرائت وهابیت و سلفیه از وضعیت پیامبر در قبر، با قرائت اهلسنت متفاوت است. ازآنجاکه کیفیت حیات پیامبر از نظر اهلسنت، سلفیه و وهابیت خوب تبیین نشده است، بر آن شدیم در این نوشتار به بررسی کیفیت حیات پیامبر در قبر بپردازیم. طی تحقیقاتی، این نتیجه به دست میآید که بیشتر سلفیه و وهابیت منکر حیات جسمانی پیامبر در قبرند و قائلاند به اینکه روح پیامبر- ارتباطی به این بدن ندارد. گرچه گاهی همچون زمان جواب دادن به سلام متصل به این بدن میشود، برخی از آنها همچون ابنتیمیه و ابنقیم اعتقاد دارند روح پیامبر- گرچه در اعلی علیین است، اشراف بر قبر دارد؛ چنانکه خورشید بر زمین اشراف دارد و پیامبر صدای زائرانش را میشنود. درمقابل، علمای اهلسنت معتقدند که پیامبر- با همین جسم دنیوی در قبر زنده است؛ ولی نیاز به خوردن و آشامیدن ندارد. برخی علمای اهلسنت همچون سخاوی در این مسئله ادعای اجماع، و حتی برخی همچون سیوطی ادعای تواتر روایات حیات جسمانی پیامبر- کردهاند. علمای اهلسنت ادلهای برای حیات جسمانی پیامبر- در قبر میآورند. در این میان، شوکانی موافق علمای اهلسنت است و برخلاف سلفیه و وهابیت معتقد به حیات جسمانی پیامبر در قبر است.https://salafi.darolelam.ir/article_126806_189348f6eda2e22d0c243d3c0271944e.pdfموسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی2645621451020190923Orthodoxy and unorthodoxy from the viewpoint of Shiaسنت و بدعت از دیدگاه شیعه119137126809FAمحمد ملکی نهاوندیاستادیار دانشگاه ادیان و مذاهبمرتضی مختاریکارشناسارشد کلام اسلامی از موسسه امام صادق و فارغالتحصیل موسسه دارالاعلام لمدرسة أهل البیتJournal Article20190901In this essay, the Shia view of orthodoxy and unorthodoxywill be discussed. According to the findings of this research the word "Sunnah" means method and there are so many meaning for the technical meaning of this word. One of the technical meanings of "<em>Sunnah</em>" is the opposite of "unorthodoxy" and creating something new that has not been part of religion. The Suni sect also accept this meaning. In the Muslim world, unorthodoxy means entering something new in religion that has not been originally part of that religion. This has a negative meaning. The Shia scholars have determined some criteria for discerning something unorthodox. 1- manipulating in religion 2- entering something new in religion that has no roots in it. From the Shia point of view, the unorthodoxy is haram and forbidden. There are some hadiths that prove this idea.در این مقاله نظر شیعه پیرامون سنت و بدعت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. طبق بررسی های صورت گرفته، سنت در لغت بهمعناى شیوه و روش است و در اصطلاح، اطلاقات مختلفی دارد. یکی از اطلاقات سنت در مقابل بدعت است که مراد از سنت در این مقاله همین معنی است. بدعت بهمعنی «ادخال ما لیس من الدین فی الدین» و امری مذموم است. بزرگان شیعه برای شناخت بدعت از غیر بدعت، چهار رکن را معرفی کردهاند که عبارتاند از: تصرف در دین به زیادت یا نقیصه، عدم وجود اصل در دین، قصد، اشاعه و دعوت؛ از نظر شیعه، بدعت اقسام گوناگونی ندارد؛ بلکه شیعیان با استناد به احادیثی مانند «کل بدعه ضلاله»، بدعت را فقط یک قسم و حرام میدانند؛ البته این نکته منافاتی با جواز تقسیم بدعت لغوی (ایجاد هر چیزی که نبوده) به احکام خمسه یا دیگر تقسیمات ندارد.https://salafi.darolelam.ir/article_126809_d4ee3b8a4b347d561a33fdc5ff3c06f4.pdf