موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی2645621461120200320Considering the Ibn Taymiyyah's view on labeling the appealing for aid from someone other than God as polytheismبررسی دیدگاه ابنتیمیه در شرکانگاری استغاثه732126818FAحسین قاضی زادهدانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب (نویسنده مسئول)؛مهدی فرمانیاندانشیار دانشگاه ادیان و مذاهبسید حسن آل مجدداستادیار دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20210204Ibn Taymiyyah divide the acts into two wide category: achievable by God and achievable by Humans. He classifies appealing for aid from someone other than God, as an achievable act by God, and if some do that act, he will be considered as a polytheist. We must know that this division has many problems: 1- it is not a comprehensive division. 2- The criteria is irregular 3- the criteria is close to paganism rather than faith. 4- There is no unity in context of this division. This unbalanced view will lead to polytheism and Takfir, denying the Quranic verses which attributes the supernatural acts to the prophets and saints and will decrease the position of humanity. It will hamper the human capabilities and degrade its position at the level of animals. Therefore, the Salafi ideology collected an amalgam of paganism, anti-human and polytheism. امور در نگاه ابنتیمیه به دو قسم مایقدر و مالایقدرعلیهالاالله (مقدور مخلوق و مقدور خداوند) تقسیم شده و استغاثه در امور خارقالعاده در قسم دوم گنجانده شده و حکم شرک برای آن صادر شده است؛ در حالیکه این تقسیم، مبتلا به اشکالاتی است؛ از جمله اینکه:<br />اولا: تقسیمی جامع نیست؛<br />ثانیا: ملاکی غیر منضبط است؛<br />ثالثا: ملاکی شرکآلود یا جاهلانه بوده که به کفر نزدیکتر است تا ایمان؛<br />رابعا: نشاندهنده عدم وحدت سیاق در تقسیم امور است؛<br />این نگاه نامتوازن به امور، منجر به ابتلا به شرک در امور مقدور شده است؛ همچنین، منجر به کفر، بهواسطه انکار و تاویل آیات قرآن در نسبت دادن امور غیر مقدور به انبیا و اولیا و تنزل انسان به رتبه یک حیوان طبیعی، بهواسطه انکار رسیدن او به قدرتهای الهی شده است؛ لذا تفکر سلفیه، عناصر تفکری مشرکانه و کفرآلود و ضد انسانی را در خود جمع کرده است.موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی2645621461120200320Considering the Al- Sabouni view on erring the prophets, emphasizing in his book, "prophecy and the prophets"واکاوی دیدگاه صابونی در غفلتانگاری انبیا، با تکیه بر کتاب «النبوة و الانبیا»3350126819FAمهدی تاج زادهدانشجوی دکتری رشته مذاهب کلامی دانشگاه ادیان و مذاهبمحمدرسول ملکیاستادیار دانشگاه ادیان و مذاهب.مصطفی سلطانیاستادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
(رئیس دانشکده مذاهب)Journal Article20200104The Muslim theologians relying on intellectual and textual reasons have proved the infallibility of the prophets. Al- Sabouni, one of the famous Sunni interpreters, in this research, it is going to consider the view of Al- Sabouni. Although he has tried to interpret some verses and depict that the Holy prophet (PBH) err, he could not succeed to provide some good reason in his book, "prophecy and the prophets". According to his theory, the infallibility is divided into two parts: from infancy to death and from prophethood to death. This theory does not seem to cover his claims for erring of the prophets. This theory has caused a kind of slander in the definition of infallibility.متکلمان اسلامی با تکیه بر دلایل عقلی و نقلی، وجوب عصمت را اثبات کردهاند. صابونی از مفسران معاصر اهلسنت با برداشت التقاطی از عصمت در قرآن، صدور گناه از سوی پیامبران را به غفلت و خطای در اجتهاد و ترکاولی تنزل داده و عصمت را تنها در احتراز از گناه تفسیر نموده است. پژوهش حاضر درصدد بررسی این مطلب است که اگرچه صابونی تلاش نموده، تا برخی آیات را به غفلت و لغزش پیامبران تفسیر کند، ولی بهدلیل تناقضگویی در کتاب <em>النبوة و الانبیا</em>، دلیلِ مستقلی از خویش ارائه نداده است؛ این در حالی است که تلاشهای صابونی بهجهت قابل جمع نبودن نظریهای که نسبت به محدوده زمانیِ عصمت (عصمت از طفولیت تا رحلت و عصمت از ابتدای نبوت تا رحلت) ارائه کرده، نتوانسته توجیهات وی در غفلتانگاری انبیا را پوشش دهد؛ در نتیجه، برداشتهای او، تعریفِ مطلق از عصمت را به چالش کشیده است.موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی2645621461120200320An analytical approach to exegetical views of Abd al-Rahman al-Siadi in his book, "Taysir al-Karim al-Rahman"رهیافتی تحلیلی به آرای تفسیری عبدالرحمن سعدی در تفسیر «تیسیر الکریم الرحمن»5168126821FAمحمد معینی فراستادیار دانشگاه ادیان و مذاهبلیلا سادات داودیدانشآموختۀ سطح 4، گرایش تفسیر تطبیقی، مرکز آموزش عالی تخصصی تفسیر فاطمه الزهرا اصفهان.فاطمه سادات مشیریاندانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه قرآن و حدیث قم.Journal Article20200224The exegetical book<em>"Taysir al Karim al Rahman</em><em>"</em>, is wrote by Abdulrahman Alsadi, one of the contemporary Wahhabi scholars. This research is done by descriptive-analytical method to discover the interpretive methodology of a Wahhabi and Salafi scholar. This Wahhabi scholar insists on lexical meaning and not delving into the deep meaning and insist on superficial meaning. He proves some human attributes for God in some Quranic verses, which is against reason and Salafi basics in interpretation. Also, in "<em>guardianship < /em>" verses, ignoring the authoritative narrations acted against his doctrine in interpretations of narrations. Abdulrahman Alsadi interpreted the jurisprudential verses according to his own denomination. Claiming that his goal in interpretation is summarization, he ignored the translation of verses, neglecting different views and did not mentioned the narrations and references. He just mentioned in some cases the reason of descending of verses. However, in case of ethical verses, he explained in detail the qur'anic stories and extracted many points from them.</em>تفسیر <em>تیسیر الکریم الرحمن</em>، اثر عبدالرحمن سعدی از علمای وهابی سده اخیر است. بررسی این تفسیر به روش توصیفی _ تحلیلی مدنظر قرار گرفت، تا با شناخت بیشتر او بهعنوان یک عالم وهابی، شیوه و روش سلفیان در تفسیر، مورد ارزیابی قرار بگیرد. تأکید بر فهم ظاهرگرایانه، مرجعیت نص در مقابل عقل و سطحینگری او در آیات، موجب اثبات صفات جسمگرایانه برای خداوند شده که علاوه بر مخالفت با عقل، با مبنای حجیت روایات سلف نیز ناسازگار است؛ همچنین در آیات ولایت، با چشمپوشی از روایات معتبرِ بسیار، روشی برخلاف مبانی خود در حجیت روایات پیش گرفته است. آیات فقهی را نیز بدون ذکر دلیل، با تأثیرپذیری از دیدگاه مذهبی خویش، تفسیر مینماید. او هدف تفسیرِ خود را، اختصار بیان نموده و بهذکر روایات و منابع، ترجمه لغات و اختلاف قرائات نپرداخته و فقط در برخی موارد محدود، از شأن نزول و سبب نزول بهره گرفته است؛ ولی در آیات اخلاقی _ تربیتی (مخصوصا قصص قرآنی)، بهصورت نسبتا مفصل به بحثهای اخلاقی پرداخته و نکات زیادی را از آنها استفاده نموده است.موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی2645621461120200320Considering the Wahhabi view in appealing for aid from Saints, emphasizing the verse 5 in Ahqaf Surahبررسی دیدگاه وهابیت در استغاثه به اولیای الهی با تکیه بر آیه 5 سوره احقاف6986126823FAعلی اکبر لطفیکارشناس ارشد مذاهب، پژوهشگر موسسه دار الاعلام لمدرسة اهل البیت و استاد زبان و معارف اسلامی در مدرسه
المهدی وابسته به جامعة المصطفیسید ابوالحسن نوابدانشیار دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20200130One of the Muslims beliefs is appealing for aid from the Holy prophet (PBH) and the saints. Majority of Muslims resort to the saints when facing the life problems and appeal for aid from them. The Wahhabi sect, resorting to the verse 5 in Ahqaf Surah, opposed with this doctrine and invaded the other Muslims. The Wahhabi equate the Muslims act in appealing to the saints to pagans worshiping many Gods in the Holy prophet's period. They maintain that all Muslims doing this act are polytheist. While, comparing the pagans in prophet's time and Muslims resorting to the saints is nonsense and there is a far difference between them. The Wahhabi interpretation from this verse is uncommon and famous Muslim interpreters disagree with that. Furthermore, appealing to the saints has been common in <em>Salaf</em> period and they resorted to the Saints in many cases.استغاثه به پیامبر اسلام6 و اولیای الهی از اعتقادات مسلمانان است. اغلب مسلمانان در مشکلات و گرفتاریها به اولیای الهی استغاثه نموده و از ایشان طلب کمک میکنند؛ در این بین، وهابیت این عملِ مسلمانان را شرک دانسته و به شدت با آن مقابله میکند. وهابیها برای مشروعیتبخشی بر ادعای خود، در تکفیر و مشرک خواندن مسلمانانی که استغاثه به اولیای الهی دارند، به آیاتی مانند آیه 5 سوره احقاف استناد داشته و با تکیه بر این آیه، عمل مسلمانان را به رفتار مشرکان تشبیه کرده و بهواسطه آن، مسلمانان را مشرک میدانند؛ در حالیکه با بررسی این آیه و آیات مشابه بهدست میآید که بین عملکرد مشرکان و مسلمانانی که استغاثه به اولیای الهی دارند، اختلاف زیادی وجود دارد؛ از سویی دیگر، برداشت نادرستی که وهابیها ذیل آیه شریفه دارند، برداشتی انحصاری است که مفسران بزرگ فریقین، چنین فهمی از این آیه شریفه ندارند؛ افزون بر اینکه استغاثه مسلمانان به اولیای الهی مسئلهای است که در سیره سلف بوده و ایشان نیز در مواردی، از اولیا، طلب حاجت مینمودند.موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی2645621461120200320Considering the Narration, "praying will be blocked before sending bless to the Holy prophet (PBH) and his descendants", emphasizing on the objections of Abd al-Rahman Dameshghiyyahبررسی روایت «الدعاء محجوب حتی یصلی علی محمد و اهل بیته»، با تکیه بر اشکالات عبدالرحمن دمشقیه87106126828FAمصطفی کریمی یگانهطلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان، دانشپژوه مؤسسه دارالإعلام لمدرسة أهل البیتسید مصطفی عبدالله زادهسطح سه حوزه علمیه قم و فارغ التحصیل موسسه دارالاعلام لمدرسة أهل البیتJournal Article20210221One of the habits of Wahhabism is undermining the narrations showing the virtues of Ahlobait (PBH). Bearing in mind this habit, Abd al-Rahman Dameshghiyyah wrote beneath the Hadith of "praying is blocked before sending bless to the Holy prophet (PBH) and his descendants": this narration is not mentioned in the Sunni source books, claiming that some of the narrators of this hadith is unknown. While, the above-mentioned hadith is narrated in Sunni source books and the narrator's chain is well known. In this research, it is tried to respond to these doubts from Abd al-Rahman al-Dameshghiyyah, referring to the Sunni source books. It seems that the reason for these doubts is just opposing the Shia, and according to this ideology, Saleh Al-Fawzan a Salafi scholar, maintains that sending bless to the holy prophet Muhammad (PBh) must accompany with his descendants and also his companions, otherwise, it is not allowed and we cannot send bless only to his descendants, Reasoning that we must always disagree with the Shia and do not follow them.یکی از عادات وهابیت تضعیف روایاتِ دال بر فضایل اهلبیت: میباشد؛ لذا عبدالرحمن دمشقیه ذیل روایت «الدعاء محجوب حتی یصلی علی محمد و اهلبیته» مینویسد: این روایت در کتب معتبر اهلسنت نقل نشده و مدعی است، برخی از راویان آن مجهول هستند؛ در حالیکه روایت مذکور هم در کتب معتبر اهلسنت وارد شده و هم از حیث سندی صحیح میباشد.<br />در نوشته پیشرو، تلاش شده، تمام اشکالات عبدالرحمن دمشقیه در مورد روایت مذکور مطرح گردد و با تکیه بر کتب دسته اول اهلسنت، اشکالات، بررسی و به آنها پاسخ داده شود؛ بهنظر میرسد علت مطرح کردن چنین اشکالاتی، مخالفت با شیعیان میباشد؛ چنانکه شیخ صالح الفوزان نیز در مورد درود فرستادن بر پیامبر6 فتوا داده است: یا باید آل بههمراه صحابه بیاید و یا فقط بر نفس پیامبر6 درود فرستاده شود. او علت فتوای خود را عدم متابعت از شیعیان معرفی مینماید.موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی2645621461120200320A critical article on verifying the senses of "abandoned tradition" from the viewpoint of Ibn Taymiyyahنقد و بررسی مصادیق سنت تَرکیه از دیدگاه ابنتیمیه107129126830FAرضا احمد زادهطلبه درس خارج حوزه علمیه قم؛ فارغالتحصیل موسسه دارالاعلام لمدرسة اهلالبیت و دانشجوی دکتری باقرالعلوممحمد ملکی نهاوندیاستادیار دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20200306One of the main teachings of Islam is the traditional and non-traditional acts. Almost all of the Muslims agree on the senses of this rule. However, Ibn Taymiyyah contrived the expression "<em>abandoned tradition</em>", believing that we must consider that as a source of Islamic legislation. According to this idea, many of the halal deeds will be forbidden. While, the expression "<em>abandoned tradition</em>" posing by Ibn Taymiyyah has no validity in Islam. In this essay, the cases that Ibn Taymiyyah believes is against the "<em>abandoned tradition</em>" by the Holy Prophet will be verified solved according to the tradition of the Holy Prophet and his companions. Some of the instances that Ibn Taymiyyah believes is against the "<em>abandoned</em><em> tradition</em>" are as the following: supplication to the saints, grooming the tombs, funeral and birthday celebrations. In this essay and by Descriptive Analytical method.سنت و بدعت یکی از آموزههای دین اسلام است که مورد اتفاق مذاهب مختلف میباشد؛ اما ابنتیمیه سنت تَرکیه را ابداع کرده و آن را یکی از منابعِ تشریع معرفی میکند و به سبب آن، افعال مباح و بلکه مستحب را بدعت مینامد؛ لذا اکثر مسلمانان را، بهدلیل عمل به این افعال، بدعتگذار میخواند؛ در حالیکه سنت تَرکیهای که ابنتیمیه و اتباع ایشان مطرح میکنند، مردود است؛ اما با فرض صحت سنت تَرکیه، در این نگاشته موارد مورد خدشه ابنتیمیه، با استناد به سنت تَرکیه، استخراج شده است؛ سپس با تمسک به عمل پیامبر6 و صحابه، پاسخ داده میشود. توسل، طلب حاجت، بنای بر قبور، برپایی عزاداری و جشن موالید از اموری است که ابنتیمیه با استناد به سنت تَرکیه، آن را بدعت معرفی میکند. در این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی، با آیات قرآن و سنت قطعی پیامبر6 و صحابه، پاسخ ابنتیمیه داده خواهد شد.