1
کارشناس ارشد مذاهب، پژوهشگر موسسه دار الاعلام لمدرسة اهل البیت و استاد زبان و معارف اسلامی در مدرسه المهدی وابسته به جامعة المصطفی العالمیه.
2
دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب
چکیده
سلفیه جهادی بهعنوان گروهی که تنها راه گسترش و نشر اسلام را جهاد مسلحانه دانسته اند، با تکیه بر آیه 123 توبه و بدون توجه به دیگر آیات،تفسیر جدیدی از دشمن نزدیک ارائه کردند، آنان حاکمان ممالک اسلامی را بهعنوان دشمن نزدیک و مصداق آیه شریفه، دانستند و قتال آنان را واجب عینی قلمدادکردند. این تفسیر تا زمان محمد عبدالسلام فرج از هیچ مفسری دیده نشده بود، و او اولین کسی است که این تفسیر را ارائه کرد.تکفیری ها قائلند حاکمان ممالک اسلامی به خاطر انجام افعال کفر آمیز و ارتدادی و همچنین دست نشانده کفار بودن، از این رو به عنوان عدو قریب مستحق قتال هستند. این مساله از سه جهت قابل نقد است: 1. کافر نبودن حاکمان ممالک اسلامی. 2. دشمن نبودن حاکمان. 3. مخالف بودن این دیدگاه سلفیان جهادی با کتاب، سنت و سیره مسلمانان. علاوه بر این آیات و روایات، مسلمانان را به مدارا می خوانند و از جهاد مسلحانه علیه حاکمان باز می دارد معارضِ با این برداشت سلفیان تکفیری می باشد. از این رو ضرورت ایجاب می کند ضمن تعریف سلفیه جهادی با تمسک به آیات و روایات به بیان دیدگاه صحیح در برخورد با حاکمان ممالک اسلامی بپردازیم.
لطفی, علی اکبر, & فرمانیان, مهدی. (1396). نقد دیدگاه سلفیه جهادی در مسأله عدو قریب(حاکمان ممالک اسلامی) با تأکید بر آیه 123 سوره توبه. سلفی پژوهی, 3(6), 99-114.
MLA
علی اکبر لطفی; مهدی فرمانیان. "نقد دیدگاه سلفیه جهادی در مسأله عدو قریب(حاکمان ممالک اسلامی) با تأکید بر آیه 123 سوره توبه". سلفی پژوهی, 3, 6, 1396, 99-114.
HARVARD
لطفی, علی اکبر, فرمانیان, مهدی. (1396). 'نقد دیدگاه سلفیه جهادی در مسأله عدو قریب(حاکمان ممالک اسلامی) با تأکید بر آیه 123 سوره توبه', سلفی پژوهی, 3(6), pp. 99-114.
VANCOUVER
لطفی, علی اکبر, فرمانیان, مهدی. نقد دیدگاه سلفیه جهادی در مسأله عدو قریب(حاکمان ممالک اسلامی) با تأکید بر آیه 123 سوره توبه. سلفی پژوهی, 1396; 3(6): 99-114.