نفع بردن اموات از ثواب اعمال زنده‌ها از نگاه سلفیه و اهل‌سنت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب

2 دانش‌پژوه سطح چهار نقد وهابیت موسسه دارالاعلام

چکیده

یکی از مسائلی که مورد تایید جمهور مذاهب اسلامی و سلف و حتی برخی از سلفیه و وهابیت است، مسئله نفع بردن اموات از ثواب اعمال زنده­ها می­باشد؛ اما برخی از سلفیه و وهابی­ها، قرائت قرآن و نماز برای مردگان را بدعت می­دانند؛ اگرچه طبق ادعای خودشان در مواردی که نص وارد شده (مثل صدقه برای میت، ذبح و قربانی برای میت به­عنوان صدقه، دعا و استغفار و...) را قبول دارند که میت از عمل دیگران نفع می­برد؛ از آن­جایی که نفع بردن اموات از ثواب تمام اعمال زنده­ها از نظر اهل­سنت، سلفیه و وهابیت خوب تبیین نشده است، لذا بر آن شدیم در این نوشتار به بررسی نفع بردن اموات از ثواب تمام اعمال زنده­ها بپردازیم؛ با تحقیقات انجام‌شده، این نتیجه به­دست می­آید، علمای اهل­سنت مانند نووی و سیوطی اتفاق دارند، قرائت قرآن بعد از دفن سنت است و نزد جمهور اهل­سنت و سلف و برخی از سلفیه و وهابیت مانند (ابن­تیمیه، ابن­قیم، ابن­عثیمین و...)، ثواب اعمال زنده­ها مانند قرائت قرآن، نماز و... به اموات می­رسد؛ اما در مقابل، برخی از سلفی­ها و وهابیت مانند البانی، بن­باز و دیگران، معتقد هستند، چنین عملی بدعت است و اشکالاتی بر رد این مسئله می­آورند و علمای اهل­سنت و برخی از سلفیه و وهابیت، پاسخ آن اشکالات را می­دهند و ادله­ای ذکر می­کنند و می­گویند: سلف (مانند ابن­عمر)، وصیت کرده که بعد از دفن، برای او قرآن قرائت شود.

کلیدواژه‌ها