1
دانشجوی دکتری رشته مذاهب کلامی دانشگاه ادیان و مذاهب
2
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب.
3
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب (رئیس دانشکده مذاهب)
چکیده
متکلمان اسلامی با تکیه بر دلایل عقلی و نقلی، وجوب عصمت را اثبات کردهاند. صابونی از مفسران معاصر اهلسنت با برداشت التقاطی از عصمت در قرآن، صدور گناه از سوی پیامبران را به غفلت و خطای در اجتهاد و ترکاولی تنزل داده و عصمت را تنها در احتراز از گناه تفسیر نموده است. پژوهش حاضر درصدد بررسی این مطلب است که اگرچه صابونی تلاش نموده، تا برخی آیات را به غفلت و لغزش پیامبران تفسیر کند، ولی بهدلیل تناقضگویی در کتاب النبوة و الانبیا، دلیلِ مستقلی از خویش ارائه نداده است؛ این در حالی است که تلاشهای صابونی بهجهت قابل جمع نبودن نظریهای که نسبت به محدوده زمانیِ عصمت (عصمت از طفولیت تا رحلت و عصمت از ابتدای نبوت تا رحلت) ارائه کرده، نتوانسته توجیهات وی در غفلتانگاری انبیا را پوشش دهد؛ در نتیجه، برداشتهای او، تعریفِ مطلق از عصمت را به چالش کشیده است.
تاج زاده, مهدی, ملکی, محمدرسول, & سلطانی, مصطفی. (1399). واکاوی دیدگاه صابونی در غفلتانگاری انبیا، با تکیه بر کتاب «النبوة و الانبیا». سلفی پژوهی, 6(11), 33-50.
MLA
مهدی تاج زاده; محمدرسول ملکی; مصطفی سلطانی. "واکاوی دیدگاه صابونی در غفلتانگاری انبیا، با تکیه بر کتاب «النبوة و الانبیا»". سلفی پژوهی, 6, 11, 1399, 33-50.
HARVARD
تاج زاده, مهدی, ملکی, محمدرسول, سلطانی, مصطفی. (1399). 'واکاوی دیدگاه صابونی در غفلتانگاری انبیا، با تکیه بر کتاب «النبوة و الانبیا»', سلفی پژوهی, 6(11), pp. 33-50.
VANCOUVER
تاج زاده, مهدی, ملکی, محمدرسول, سلطانی, مصطفی. واکاوی دیدگاه صابونی در غفلتانگاری انبیا، با تکیه بر کتاب «النبوة و الانبیا». سلفی پژوهی, 1399; 6(11): 33-50.