ارزیابی عبادت از دیدگاه شمس‌الدین ذهبی و وهابیت، با تکیه بر مصادیق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر نقد وهابیت

2 دکترای مدرسی معارف

چکیده

وهابیان با توجه به تعریفی که در باب عبادت جعل و تأسیس کرده­اند، بسیاری از اعمال و اقوال غیر شرکی را مصداق شرک اکبر و مخرج از اسلام می­دانند. آنان عبادت را به‌معنی صرف خضوع و خشوع (منهای قصد و اعتقاد) می­دانند. آنگاه مطلق ندای غیرالله (استغاثه -ولو به اذن الله- و توسل به دعای اموات صالح)، مطلق سجده به غیرالله، تبرک به آثار اولیاء و صالحان، ذبح در اماکن مقدس را به­خاطر همراه بودن با خضوع و خشوع، شرک در عبادت می­دانند؛ نتیجه مبنای وهابیت در باب عبادت، تکفیر مسلمانانی است که یکی از اعمال فوق را بدون قصد و اعتقاد پرستش مرتکب شوند. تفسیر وهابیت از عبادت و همچنین مصادیقی که برای شرک در عبادت برشمرده­اند در تضاد با مبنای اسلام است. مبنایی که در آثار بسیاری از علمای مذاهب به­وفور انعکاس یافته است. شمس­الدین ذهبی از جمله علمای اهل­سنت است که در ارائۀ معنای اسلامی از مقوله عبادت و مصادیق آن، بیانات روشنی در آثار خود برجای گذاشته است. وی بر اساس مبنای اسلام، عنصر «قصد» و «اعتقاد» را رکن اصلی «عبادت شرعی» می­داند؛ به­همین جهت، در بیان مصادیق عبادت از چارچوب اسلام خارج نشده و صرف استغاثه، توسل به دعای اولیاء و صالحان، تبرک به آثار آنان و ذبح در اماکن مقدس و همچنین صرف سجده به غیرالله را، مصداق شرک در عبادت محسوب نکرده است؛ همچنین بر اساس این مبنای وهابیت باید ذهبی از جمله مشرکان و مروجان آن به­شمار آید و از دایره اسلام خارج شده باشد.
 

کلیدواژه‌ها