@article { author = {Rajabi, Hossein and Fateminijad, Majid}, title = {A review and critique on the concept of Tawhid (Divine Unity) in the Salafi-Wahhabi and Salafi-Jihadist point of view}, journal = {Research on Salafi Movement}, volume = {1}, number = {1}, pages = {101-121}, year = {2015}, publisher = {موسسة دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام}, issn = {26456214}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Although the issue of Tawhid is one of the fundamental principles of Islam, it has been interpreted differently. Some of the sects have extreme and fanatical interpretation of it. And based on their understanding, they excommunicate the rest of the Muslims and consider them polytheists. The Salafi-Wahhabi groups which their intellectual leader is Ibn Teymieh and Salafi-Jihadist groups which their leading Theoretician is Seyed Qutb are examples of this kind of fanatic groups. In this paper we review and criticize Tawhid in their viewpoint. Although the methodologies of these two groups are similar, in their Epistemology Salafi-Wahhabis are literalists (judging only from the exoteric meaning), while the Salafi-Jihadist believe in esoteric interpretation. So they are different in their epistemology because Wahhabis should believe in humanization of Allah, whereas, the followers of Qutb who has a different interpretation of Khabariyah or informative attributes of Allah The Most High. Based on this Salafi-Wahhabi’s approach is tawih Al-qubori while Salafi-Jihadist’s approach is Tawhid Al-qusori.}, keywords = {Tawhid( Divine Unity),Ibn Teymieh,Salafi-Wahhabis,Salafi- Qutbi or Jihadist,Seyed Qutb}, title_fa = {بررسی و نقد توحید در اندیشه سلفیه وهابی}, abstract_fa = {گرچه مسئلهٔ توحید یکی از اصول و مبانی اسلام است ولی تفاسیر مختلفی از آن شده است، به گونه‌ای که برخی گروه‌ها با تفسیر افراطی و متعصبانه‌ای که از توحید دارند فقط خود را توحیدی می‌خوانند و سایر مسلمانان را مشرک و کافر قلمداد می‌کنند. گروه سلفیه وهابی، که رهبر فکری‌شان ابن‌تیمیه است، و سلفیه جهادی، که نظریه‌پرداز تفکرات آنها سید قطب است، از این طیف به شمار می‌روند. این مقاله به بررسی و نقد توحید از دیدگاه آنها پرداخته است و باور دارد که این دو گروه گرچه در مبحث روش‌شناسی، با یکدیگر موافق‌اند ولی در حوزهٔ معرفت‌شناسی سلفیان وهابی ظاهرگرا هستند و سلفیان جهادی قائل به تأویل شده‌اند. بنابراین، در حوزهٔ معنا‌شناسی هم با یکدیگر مخالف‌اند؛ چراکه وهابی‌ها باید ملتزم به تجسیم شوند، برخلاف قطبی‌ها که تفسیری متفاوت از صفات خبری خداوند تعالی دارند. بر این اساس، رویکرد سلفیه وهابی در توحید «توحید القبوری» و سلفیه جهادی «توحید القصوری» است.}, keywords_fa = {توحید,ابن‌تیمیه,سلفیان وهابی,سید قطب,سلفیان قطبی,سلفیان جهادی}, url = {https://salafi.darolelam.ir/article_125796.html}, eprint = {https://salafi.darolelam.ir/article_125796_318a96c51c4fb34f14eb8fe2b6efd64a.pdf} }