@article { author = {Navvab, Sayed Abolhasan and Abdollah Zadeh, Sayed Mustafa}, title = {Benefiting the dead from the good deeds of their inheritors from the viewpoint of Salafi and the Sunni}, journal = {Research on Salafi Movement}, volume = {4}, number = {8}, pages = {47-68}, year = {2018}, publisher = {موسسة دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام}, issn = {26456214}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The Sunni and some of the Salafists maintain that the dead can benefit from the good deeds that their inheritors make after their death. But some Wahhabi and Salafi believe that reciting the Holy Quran and praying for the dead is heterodoxy. Although they confess that in some cases such as donation, sacrificing animals, and praying for the dead are allowed and legible in Islam and he dead can benefit from it. Since benefiting the dead from the acts of their inheritors is not clarified from the viewpoint of the Sunni, the Salafi and Wahhabi; in this essay, this issue will be discussed. The results of this research are as it follows: some Sunni scholars such as Navavi and Suyuti maintain that we can recite the Holy Quran for the dead after their deportation from this word. The mainstream Sunni, some Salafi scholars believe and some Wahhabi scholars such as Ibn Taymiyyah, Ibn Ghayyem, ibn al-Uthaymeen think that the reward of reciting the Quran can benefit the dead after their death. On the other hand, some Salafi and Wahhabi scholars such as al-Albani and Bin baz maintain that doing this act is heresy. The pros defy this idea and bring some proofs to prove their viewpoint. For example, Ibn Omar, a great companion of our Holy prophet, advised that after his death, the inheritors recite the Quran for him.}, keywords = {the dead,Reward,the Acts of the Inheritors,Benefiting,the Salafi,the Wahhabi}, title_fa = {نفع بردن اموات از ثواب اعمال زنده‌ها از نگاه سلفیه و اهل‌سنت}, abstract_fa = {یکی از مسائلی که مورد تایید جمهور مذاهب اسلامی و سلف و حتی برخی از سلفیه و وهابیت است، مسئله نفع بردن اموات از ثواب اعمال زنده­ها می­باشد؛ اما برخی از سلفیه و وهابی­ها، قرائت قرآن و نماز برای مردگان را بدعت می­دانند؛ اگرچه طبق ادعای خودشان در مواردی که نص وارد شده (مثل صدقه برای میت، ذبح و قربانی برای میت به­عنوان صدقه، دعا و استغفار و...) را قبول دارند که میت از عمل دیگران نفع می­برد؛ از آن­جایی که نفع بردن اموات از ثواب تمام اعمال زنده­ها از نظر اهل­سنت، سلفیه و وهابیت خوب تبیین نشده است، لذا بر آن شدیم در این نوشتار به بررسی نفع بردن اموات از ثواب تمام اعمال زنده­ها بپردازیم؛ با تحقیقات انجام‌شده، این نتیجه به­دست می­آید، علمای اهل­سنت مانند نووی و سیوطی اتفاق دارند، قرائت قرآن بعد از دفن سنت است و نزد جمهور اهل­سنت و سلف و برخی از سلفیه و وهابیت مانند (ابن­تیمیه، ابن­قیم، ابن­عثیمین و...)، ثواب اعمال زنده­ها مانند قرائت قرآن، نماز و... به اموات می­رسد؛ اما در مقابل، برخی از سلفی­ها و وهابیت مانند البانی، بن­باز و دیگران، معتقد هستند، چنین عملی بدعت است و اشکالاتی بر رد این مسئله می­آورند و علمای اهل­سنت و برخی از سلفیه و وهابیت، پاسخ آن اشکالات را می­دهند و ادله­ای ذکر می­کنند و می­گویند: سلف (مانند ابن­عمر)، وصیت کرده که بعد از دفن، برای او قرآن قرائت شود.}, keywords_fa = {اموات,ثواب,اعمال زنده‌ها,نفع بردن,سلفیه,وهابیت,اهل‌سنت}, url = {https://salafi.darolelam.ir/article_126619.html}, eprint = {https://salafi.darolelam.ir/article_126619_ec0cb05f0d009c0dd005dea5344413e9.pdf} }