ORIGINAL_ARTICLE
داعش در آینه ساختارِ ساختارهای وهابیت
مقاله داعش در آینه ساختارِ ساختارهای وهابیت، با استفاده از رویکرد ساختارگرایی و بهرهگیری از مفهوم ساختارِ ساختارها، به تبیین کنش و اندیشه داعش در بستر ساختارِ ساختارهای وهابیت میپردازد؛ بدین منظور از طریق تحلیل بسامدی تألیفات و اشخاص مورد وثوق داعش در هفتهنامه النبأ (شمارههای226-1)، نسبت داعش با وهابیت و دیگر سازمانهای سلفی - وهابی مشابه، مورد توجه قرار میگیرد.تحلیل داعش در بخش ساختارهای کلان عقیده وهابیت، ضمن آنکه انحطاط عقیده مذکور را نشان میدهد، متضمن توجه به این موضوع راهبردی است که در مبارزه با داعش و امثال آن، باید ساختار ساختارهای وهابیت به چالش کشیده شوند که در غیر این صورت، جهان همچنان شاهد تداوم جریانهای افراطی و تکفیری در اشکال متنوعی خواهد بود.
https://salafi.darolelam.ir/article_126624_a57bd61ca4fc2003bdc2f4fcfcddc5dc.pdf
2019-03-21
7
22
داعش
النبأ (هفتهنامه)
وهابیت
ساختارِ ساختارها
ساختارگرایی
کامیار
صداقت ثمر حسینی
kamyarsedaghat@gmail.com
1
دکتری علوم سیاسی و استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مرکز اسناد فرهنگی آسیا.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اتهام ابنتیمیه دربارۀ ارتداد صحابه نزد شیعه
ابنتیمیه در کتاب منهاجالسنه شیعیان را متهم میکند به اینکه اکثریت صحابۀ پیامبر- را مرتد میدانند. دلیل او در این مورد به برداشت سطحی و تحلیل نادرست از روایات شیعه برمیگردد. در روایات شیعه، نقل شده است که بعد از پیامبر، به سبب اتفاقاتی دربارۀ خلافت حضرت علی%، غیر از سه یا چهار یا هفت نفر، همه دچار ارتداد شدند. وی این نوع روایات را دستمایۀ اتهام قرار داده و میگوید از نگاه شیعه اکثریت صحابه از دین خارج شدند؛ غافل از اینکه این روایات ربطی به ارتداد به معنی خروج از اسلام ندارد. با دقت در متن روایات اینچنینی و روایات فراوان دیگر و قراین و برداشت بزرگان شیعه از روایات ارتداد، متوجه میشویم که معنای لغوی ارتداد یعنی بازگشت مد نظر بوده و این روایات درحقیقت به ارتداد ایمانی اشاره میکند که مربوط به ایمان نداشتن صحابه به وفاداری به ولایت حضرت علی% و تسلیم در برابر سکوت و تصمیمات حضرت در برخورد با رفتارهای ناخوشایند برخی صحابه است که ربطی به خروج از دین ندارد؛ والّا اگر مراد ارتداد از دین بود، باید دربارۀ افراد بیشتری که بعداً متوجه اشتباه خود شدند و برگشتند، حکم ارتداد جاری میشد؛ درحالیکه چنین اتفاقی نیفتاد.
https://salafi.darolelam.ir/article_126625_b36ebf3b9b670946784daa7dda3bc87d.pdf
2019-03-21
23
46
ابنتیمیه
شیعه
ارتداد صحابه
خروج از دین
ارتداد ایمانی
ولایت
محمد
ملکی نهاوندی
maleki@noornet.net
1
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
AUTHOR
وحید
خورشیدی
khorshid313@gmail.com
2
پژوهشگر مؤسسۀ دارالاعلام لمدرسة اهلالبیت
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ادله وهابیت بر شرک ربوبی در مسئله شفاعت
سلفیان، طلب شفاعت از اموات را مبتلا به شرک در الوهیت و ربوبیت میدانند. شرک در الوهیت ناظر به بحث عبادت و شرک در ربوبیت ناظر به قدرت اولیای الهی (بعد از موت ایشان) است. عدم حیات اولیای الهی، عدم سماع ایشان از قریب و بعید و انقطاع عمل بعد از موت، از مواردی است که سلفیان در اثبات عدم قدرت اولیا و اثبات شرک ربوبی به آن استناد میکنند؛ اما حیات، سماع و قدرت بر عمل، برای اولیای الهی حتی بعد از موت ایشان نیز حاصل است؛ لذا دلیلی برای نفی قدرت و اثبات شرک ربوبی وجود ندارد؛ حتی اگر بر فرض، حیات و سماع و قدرت بعد از موت برای اولیای الهی ثابت نباشد، باز هم ادعای شرک برای طالبین شفاعت بعد از موت، ادعایی باطل است؛ چراکه خطای در تشخیص و عدم قدرت استقلالی برای ایشان، دو مسئلهای هستند که مانع استقرار شرک برای شفاعتطلبان خواهد بود.
https://salafi.darolelam.ir/article_126627_614f27e3e7e8ab942ed694e544a1612c.pdf
2019-03-21
43
65
شفاعت از اموات
شرک در ربوبیت
قدرت استقلالی
شفیع
سماع اموات
قدرت بعد از موت
حمید
ملک مکان
h.malekmakan@ut.ac.ir
1
استادیار دانشگاه تهران، دانشکدۀ معارف و اندیشۀ اسلامی، گروه مبانی نظری اسلام
AUTHOR
حسین
قاضی زاده
h.ghazizade110@gmail.com
2
دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تقابل دیدگاه وهابیت و دیوبندیه در موضوع ندای غیرالله
وهابیان ندای غیرالله را شرک اکبر و موجب خروج از اسلام میدانند؛ در حالیکه سایر مذاهب اسلامی، ندای غیرالله را یا از اساس شرک نمیدانند و یا اگر شرک بدانند، موجب خروج از اسلام نمیدانند. دیوبندیه که حنفی و مقلد هستند، برخلاف وهابیت، ندای غیرالله را شرک نمیدانند و اگر در برخی از موارد، تعبیر شرک استفاده کردهاند، مرادشان خروج از ملت نیست؛ لذا برخلاف وهابیت، علمای مکتب دیوبند فیالجمله ندای غیرالله را جایز میدانند و در جایی هم که ندای غیرالله را شرک میدانند، برخلاف وهابیت، مرادشان شرکی نیست که سبب خروج از دین گردد. آنچه باعث شده که وهابیان ندای غیرالله را شرک اکبر و مخرج از ملت بدانند، تشبیه مسلمین با مشرکین است؛ از آنجا که دیوبندیه این تشبیه را قبول ندارند، لذا تکفیر نمیکنند.
https://salafi.darolelam.ir/article_126628_bcb6cd48810ab7fea26a90fd41919160.pdf
2019-03-21
67
84
ندای غیرالله
استغاثه
دیوبندیه
وهابیت
محسن
علی شاه
0939814zain@gmail.com
1
دانشجوی دکتری کلام اسلامی جامعةالمصطفی، دانشجوی دارالاعلام لمدرسة أهل البیت
LEAD_AUTHOR
حسین
رجبی
drhosseinrajabii@gmail.com
2
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیرپذیری داعش از وهابیت در تکفیر مسلمین
گروه تروریستی و تکفیری داعش، بیشترین تاثیرپذیری را از آموزههای وهابیت و بهخصوص، تفکرات محمد بن عبدالوهاب در تکفیر مسلمانان دارد. داعش و وهابیت با یک منشور و با یک بهانه که نواقض الاسلام محمد بن عبدالوهاب میباشد، مسلمانان را تکفیر میکنند. داعش شبیهترین گروه به دوره اول وهابیت میباشد و داعشیها، خودشان را شبیهترین فرد به محمد بن عبدالوهاب و شاگردانش میدانند. هر کس هفتهنامه النبأ (ارگان رسمی داعش) را نیز مطالعه کند، پی به این موضوع میبرد. حسن فرحان مالکی در کتاب جذور داعش، ریشه تفکر داعش را تفکرات محمد بن عبدالوهاب میداند.[1] در تحقیق پیشرو، به روش توصیفی – تحلیلی، به بررسی تاثیرپذیری داعش از وهابیت میپردازیم.[1]. مولف در این کتاب، فتاوای علمای وهابیت را زمینهساز ظهور جریانهای تندرو و افراطی مانند داعش و ریشه افراط و تندروی آنها در تکفیر مسلمانان میداند.
https://salafi.darolelam.ir/article_126629_405c8ee5e2cec726ffd50516dbd5ab0b.pdf
2019-03-21
85
103
داعش
وهابیت
تاثیرپذیری
تکفیر
مسلمانان
مجله النبا
مکتبةالهمة
سید ابوالحسن
نواب
s.a.h.navvab@gmail.com
1
دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب
AUTHOR
مجید
حیدری
libdarolelam@gmail.com
2
پژوهشگر موسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و تبیین آثار سیاسی اندیشۀ وهابیت بر جهان اسلام، از سال 1900میلادی تا عصر حاضر
در پژوهش حاضر، اندیشه و آیین وهابیت بهعنوان یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر تحولات سیاسی جهان اسلام مورد توجه قرار گرفت و آثار و پیامدهای سیاسی این اندیشه بر جهان اسلام از سال 1900م تا عصر حاضر، بررسی و تبیین گردید؛ بر اساس این پژوهش، اندیشه وهابیت گفتمانی است که مبنای آن، تکفیر اهل شهادتین است. در سالهای آغازین این اندیشه، یک شکاف کلی در درون آن ایجاد شد و در اثر آن، اندیشه وهابیت به دو قسم اندیشه اقصایی و اندیشه احتوایی تقسیم گردید. هر کدام از این دو اندیشه، منشا برخی آثار سیاسی در جهان اسلام از سال 1900م تا عصر حاضر بودهاند. آن آثار عبارتاند از:1. پایهگذاری نظام پادشاهی سعودی توسط ملک عبدالعزیز، با همراهی وهابیان اقصایی.2. استمرار نظام سعودی بهدلیل ترویج اقتدارگرایی و نیز مشروعیتبخشی به سیاست خارجی این نظام توسط اندیشه احتوایی.3. ایجاد زمینه لازم برای دخالت بیگانگان در مسائل جهان اسلام.4. تضعیف کشورهای اسلامی در اثر جنگ داخلی.
https://salafi.darolelam.ir/article_126630_3d6637a4a9a5080d4769c8d3407d7001.pdf
2019-03-21
103
122
وهابیت
آثار سیاسی
تکفیر
اهل شهادتین
اقتدارگرایی
جهان اسلام
احتوایی
اقصایی
مصطفی
فرهودی
mfarhoudi2@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
AUTHOR
رضا
پور علی سرخه دیزج
www.pooralirrr@gmail.com
2
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم ، پژوهشگر موسسه دارالاعلام لمدرسة أهل البیت
LEAD_AUTHOR