موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
سلفی پژوهی
26456214
3
5
2017
03
21
بررسی تطبیقی رابطه مفهوم «ربّ» و «اله» از دیدگاه وهابیت و شیعه
7
23
FA
ابراهیم
کاظمی
دانشپژوه مؤسسه دارالاعلام لمدرسة اهلالبیت؛ دانشپژوه سطح سه مؤسسه کلام.
e.kazemi64@gmail.com
علی
ربانی گلپایگانی
مسئول موسسه کلام اسلامی قم.
مفهوم «ربّ» و «إله» جایگاهی مهم در اعتقادات انسان دارد؛ ازاینرو در این مقاله، رابطه این دو مفهوم از دیدگاه شیعه و وهابیت بررسی شده است.<br />زمانی که بین دو مفهوم، ملازمه عقلی برقرار باشد، مانند دالّ و مدلول و اثر و مؤثر، با حصول یکی از مفاهیم، مفهوم دیگر نیز حاصل خواهد بود؛ مانند: هر گاه خورشید طلوع کند، آسمان روشن خواهد شد.<br />رابطه میان این دو مفهوم از دیدگاه شیعه، ملازمه عقلی است؛ به این معنا که با تحقق ربّ، اله نیز محقق خواهد شد و حتی برخی مانند آیتالله سبحانی فراتر از ملازمه عقلی، معتقد به عینیت ربّ و اله هستند. وهابیت در ظاهر معتقد به ملازمه عقلی بین مفهوم ربّ و اله است؛ اما در عمل، میان لازم و ملزوم تفکیک کردهاند و عملا به ملازمه عقلی پایبند نیستند. آنان فقط معتقدند که مفهوم اله در برگیرنده مفهوم ربّ است و اگر کسی به توحید الوهی برسد، یعنی توحید ربوبی را نیز داراست. این مسئله به سبب تفسیر غلط وهابیت از عبادت و در نتیجه، مشرک دانستن بسیاری از مسلمین پدید آمده که اهمیت بسیاری دارد و باید مورد بررسی قرار گیرد.
ربّ,اله,تلازم,شیعه,وهابیت,رابطه
https://salafi.darolelam.ir/article_126204.html
https://salafi.darolelam.ir/article_126204_cb9809286c00b958875b7c66e79997ac.pdf
موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
سلفی پژوهی
26456214
3
5
2017
03
21
بررسی دیدگاه سلفیان در مفهوم سنت تَرکیّه
25
42
FA
مجید
حیدری
پژوهشگر مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهل البیت
علی
الله بداشتی
دانشیار دانشگاه قم
سُنّت «تَرکیّه» که وهابیها با استناد به آن ادعا میکنند هر کاری را که پیامبر ترک کرده و صحابه و تابعین نیز آن را انجام ندادهاند، تَرک آن سنت هست و انجام آن بدعت میباشد. آنها قرائنی را برای شناخت این امر بیان میکنند که از چند جهت قابل خدشه میباشد:<br />اولا: قرائنی که برای حجیت آن بیان میکنند، قابل احراز نیست؛ چون لازمه آن، آگاهی از تمام حالات و نیات پیامبر میباشد.<br />ثانیا: این قرائن مفید حکم بدعت نیستند.<br />ثالثا: وهابیان به مبانی خودشان در این زمینه پایبند نیستند و در مصادیقی که با استناد به سنت تَرکیّه، حکم به بدعت بودن آنها میکنند، ضوابطی که بیان کردهاند را رعایت نمیکنند و بسیاری از کارهای مسلمانان را بدعت میدانند.
سنت تَرکیّه,بدعت,وهابیت,ترک,حجیت
https://salafi.darolelam.ir/article_126206.html
https://salafi.darolelam.ir/article_126206_f00fda5e2482338d711d951ddff2cfa0.pdf
موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
سلفی پژوهی
26456214
3
5
2017
03
21
بررسی دیدگاه سلفیه جهادی، ذیل آیه حاکمیت، با تأکید بر حدیث عبدالله بن عباس (کفر دون کفر)
43
62
FA
علی
مقدس
پژوهشگر مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهل البیت و فارغ التحصیل مرکز تخصصی کلام و ادیان گرایش نقدوهابیت و سلفیت.
محمد حسن
زمانی
رئیس دبیرخانه کنگره مقابله با جریان های افراطی و تکفیری
سلفیه جهادی با استناد به آیۀ 44 سوره مائده )<strong>و من لَمْ یَحْکُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ</strong>( حاکمان کشورهای اسلامی را محکوم به کفرِ اکبر کردهاند. آنان تفسیر صحابی پیامبر عبدالله بن عباس، ذیل آیۀ حاکمیت،که شاکلۀ مبانی تکفیری آنان را متزلزل کرده، تخطئه نموده و از انتساب این حدیث به ابنعباس خودداری میکنند. آنها به وثاقت هشام بن حُجَیر در سند حدیث اشکال کرده و مدعیاند که در متن حدیث، إدراج صورت گرفته است.<br />اما با بررسی دقیقِ سند و متن روایت، نتیجه میگیریم که هیچ خدشهای به حدیث ابنعباس که از طُرُق گوناگون نقل شده، وارد نیست و حتی برخلاف آنان، سَلَف و خَلَف امّت، همچون نظریهپرداز سلفیه (ابنتیمیه) و شاگردانش (مانند ابنقیّم)، نهتنها مخالفتی با روایت ابنعباس ندارند، بلکه در موارد گوناگون به آن احتجاج کردهاند. با بررسی این حدیث درمییابیم که علما در موضوعات گوناگون، اعم از مسائل کلامی، فقهی،حدیثی و تفسیری، بر آن اهتمام ورزیدهاند.
آیۀ حاکمیت,سلفیه جهادی,عبدالله بن عباس,کفر دون کفر,هشام بن حجیر,إدراج
https://salafi.darolelam.ir/article_126208.html
https://salafi.darolelam.ir/article_126208_da602ef0fdc92ec6e3b9d37cc2f80c94.pdf
موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
سلفی پژوهی
26456214
3
5
2017
03
21
بررسی ادله سلفیان در ادعای شرک بودن استغاثه به غیرخدا
63
90
FA
سعید
غلامزاده
دانشجوی کارشناسی ارشد مدرسی معارف دانشگاه معارف، گرایش مبانی نظری اسلامی.
احمد
بهشتی
استاد دانشگاه تهران.
طلب از غیر خدا، پس از آنکه در قرن هشتم از سوی ابنتیمیه عملی شرکآمیز اعلام شد، به یکی از پردامنهترین بحثها میان سلفیان و مسلمانان تبدیل گشته است. این گروه با استناد به آیات قران و آنچه اجماع امت مینامند، طلب از غیر خدا را سبب خروج از دایره اسلام میدانند. تبیین ماهیت مشرکانه استغاثه، این گروه را واداشته تا دلیلی تحلیلی نیز بر مدعای خود اقامه کنند. در این دلیل ادعا شده است که استغاثه از غیرخدا مستلزم انتساب صفات خاص خدا به بندگان و تشبیه آنها به خداست و از این جهت، عملی مشرکانه است. این در حالی است که انبیای الهی نیز از غیرخدا طلب کمک میکردند. افزون بر این، به گواهی قرآن و احادیثی که خود سلفیان نیز قبول دارند، صفاتی که این گروه مدعی اختصاص آنها به خداهستند، مختص خدا نیست و بندگان نیز میتوانند آنها را کسب کنند.
استغاثه به غیر خدا,سلفیت,شرک,ابن تیمیة
https://salafi.darolelam.ir/article_126210.html
https://salafi.darolelam.ir/article_126210_0cb7f91a9b219ddb77f408b703dd7026.pdf
موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
سلفی پژوهی
26456214
3
5
2017
03
21
نقد و بررسی ادله منکرین «سماع موتی» با محوریّت آیات
91
109
FA
حسن
سعادت پرور
کارشناسی ارشد مذاهب اسلامی
mahmodparvar60@yahoo.com
مهدی
فرمانیان
دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب
m.farmanian@chmail.ir
برخلاف دیدگاه جمهور اهل سنت و بزرگانی از سلفیه، همچون ابنتیمیه و ابنقیم در اثبات شنوایی اموات، سلفیون معاصر چنین عقیدهای ندارند و اساساً منکر مسئله «سماع الموتی» در غیر موارد منصوص صحیح روایی شدهاند. دلیل اصلی آنان بر این اعتقاد، توجه به ظواهر برخی آیات، ازجمله آیات: )<strong>إِنَّکَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَىٰ</strong>([1] و )<strong>وَمَا أَنتَ بِمُسْمِعٍ مَّن فِی الْقُبُورِ</strong>([2] است که «ناصرالدین البانی» بیشترین تأثیر را در این رویکرد داشته است.<br />تبیین البانی در اثبات شنوا نبودن اموات از این آیات، مبتنی بر اختیار ناشنوایی به عنوان وجهشبه در تشبیه کفار به اموات بوده و این در حالی است که از دیدگاه جمهور اهل سنت، وجهشبه در چنین تشبیهی، بهرهنبردن آنان از دعوت انبیا( است، نه مطلق شنوا نبودن.<br /><br clear="all" /><br /><br />[1]. سوره نمل، آیه 80.<br /><br /><br />[2]. سوره فاطر، آیه 22.
سماع موتی,آیات,لا تسمع الموتی,و ما أنت بمسمع من فی القبور,البانی.
https://salafi.darolelam.ir/article_126211.html
https://salafi.darolelam.ir/article_126211_de70aed0c20b72d2c8cf7a2a625da6ec.pdf
موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
سلفی پژوهی
26456214
3
5
2017
03
21
بررسی تطبیقی تشبیه و تنزیه خداوند نزد مسلمانان و وهابیت
111
131
FA
مصطفی
مهاجر
پژوهشگر مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهل البیت و کارشناس ارشد مذاهب اسلامی.
سید مهدی
علیزاده موسوی
رئیس موسسه بینالمللی البیان للتوسل والتأصیل
یکی از مهمترین مسائل اختلافی میان مسلمانان و وهابیت، عقیده توحید است. با نگاهی به سخنان وهابیت در توحید اسماء و صفات الهی و تصریح سخن بزرگان اهلسنّت، اعتقاد وهابیّون به تجسیم و تشبیه ثابت میشود. به چالش کشیده شدن وهابیون در دفاع از اعتقاداتشان میتواند پرده از حقیقت اعتقاد آنان به تجسیم و تشبیه بردارد؛ چراکه کوشیدهاند با عبارتپردازی در این موضوع، خود را از این اتهام مبرّا کنند.<br />دلیل اعتقاد وهابیون به تجسیم و تشبیه، برخی مبانی همچون: نفی مَجاز در قرآن و جزء آیات محکمات شمردن صفات خبری و حجّیّت و پیروی از فهم سلف میباشد؛ درحالیکه این مبانی برخلاف ادلّه قطعیه هستند. وهابیون معتقدند که این عقیده توحید در اسماء و صفات الهی، با عقیده دیگر مسلمانان یعنی اشاعره و ماتریدیه (که امروز همۀ اهلسنّت را تشکیل میدهند) معتزله، شیعه و ... فرق میکند. ازاینرو تنها خود را موحد و اهلسنت واقعی میدانند.
توحید,اسماء و صفات,وهابیت,اهلسنت,تجسیم,تشبیه
https://salafi.darolelam.ir/article_126212.html
https://salafi.darolelam.ir/article_126212_15e15cc8186ff1d6cd319cbdc48fbeec.pdf