2024-03-29T01:17:44Z
https://salafi.darolelam.ir/?_action=export&rf=summon&issue=17284
سلفی پژوهی
26456214
26456214
1394
1
2
بررسی و نقد دلیل وهابیت بر انقطاع عمل بعد از موت
حسین
قاضی زاده
مهدی
فرمانیان
موت در نگاه وهابیت به عنوان پایان عمل ذکر شده است. لذا درخواست هر گونه عمل، اعم از دعاکردن یا اجابت حوائج از میت منتفی دانسته شده، حتی اگر میت، برترین مخلوقات عالم، پیامبر اعظم$ باشد. آنان برای مستندکردن مدعای خود ادلهای آوردهاند که از جمله پرتکرارترین آنها، روایت نبوی مبنی بر انقطاع عمل بعد از موت است. اما این تفسیر از روایت، که بیانگر قطع هر گونه عمل بعد از موت است با ادله پذیرفتهشده نزد وهابیت، از قبیل روایات صلاة انبیا در قبور، روایات رد سلام و صلاة، و روایات عرض اعمال نقض میشود. حل روایت به این است که آنچه بعد از موت از انسان قطع میشود اجر بر عمل است نه اینکه بعد از موت هیچ عملی از شخص صادر نمیشود؛ چراکه میت بعد از موت نیز حی است و حی به اقتضای حیات، قطعاً عمل نیز خواهد داشت، اما بر این اعمال اجری نخواهد بود.
وهابیت
قدرتنداشتن بر اجابت
انقطاع عمل
عرض اعمال
رد سلام
اجر عمل
2015
09
23
7
25
https://salafi.darolelam.ir/article_126074_25878ece5815bd52560fc1726694359e.pdf
سلفی پژوهی
26456214
26456214
1394
1
2
نقد دیدگاه وهابیت درباره عبادت، با نظر به آیه «وَرَفَعَ أَبَوَیهِ عَلَی الْعَرْشِ وَخَرُّوا لَهُ سُجَّدًا ...»
یزدان
محمدی
قادر
حیدری فسائی
یکی از اقسام توحید، توحید عبادی است. به این معنا که هیچ کس جز خداوند متعال سزاوار عبادت نیست. وهابیت با توجهنکردن به مقومات لازم در معنا و حقیقت عبادت، معنای لغوی عبادت[1] را به عنوان معنای اصطلاحی عبادت مطرح کردهاند و در نهایت ملاک عبادت را تذلل توأم با حب میدانند. مدلول آیه شریفه )وَرَفَعَ أَبَوَیهِ عَلَی الْعَرْشِ وَخَرُّوا لَهُ سُجَّدًا...([2] آن است که حضرت یعقوب% و برادران حضرت یوسف% بر حضرت یوسف% سجده کردند. با توجه به ظهور این آیه و نقد توجیهاتی که درباره آن شده (مانند اینکه سجده حضرت یعقوب% سجده معهوده نبوده، یا سجده معهوده بوده ولی عبادی نبوده، یا اینکه سجده بر غیرخداوند در شرایع گذشته جایز بوده است) اثبات میشود که سجده حضرت یعقوب% و برادران حضرت یوسف% دارای معیار عبادت از نظر وهابیت است. پس، طبق تعریف وهابیت از عبادت، باید حضرت یعقوب% دچار شرک در عبادت شده باشد. از آنجا که وقوع در محذور مشرکبودن حضرت یعقوب% نتیجه ملاکی است که وهابیت برای عبادت بیان کردهاند به برهان خُلف اثبات میشود که معیار و ملاک وهابیت در عبادت نادرست است.[1]. یا با اندکی تفاوت از معنای لغوی.[2]. سوره یوسف (12): آیه 100.
«و خروا له سجدا»
توحید عبادی
وهابیت
ملاک عبادت
سجده
2015
09
23
27
46
https://salafi.darolelam.ir/article_126075_2093cb1137e9a4802d8d0f7708f41332.pdf
سلفی پژوهی
26456214
26456214
1394
1
2
راهبرد تکفیری و ضد وحدت عربستان سعودی در عرصه آموزش و رسانه
کامیار
صداقت ثمر حسینی
برای حضور مؤثر در جهان اسلام، لازم است در کنار مطالعات بنیادین، پژوهشهایی به رصد خاستگاهها، فعالیتها، دستهبندیها و سیر تحول موافقان تکفیر مسلمانان، خصوصاً شیعیان، اختصاص یابد. رصد منظم آن میتواند هشدارهایی بهموقع به مسئولان نظام و علاقهمندان به وحدت اسلامی بدهد. بهروزبودن حوزه اطلاعات و عملیات، نشانه مهمی از توانمندی کشور در عرصه روابط بینالملل است. بر این اساس، با بررسی موردی راهبرد عربستان سعودی در حوزه آموزش (از حدود 1970م.) و در حوزه رسانههای جدید اینترنتی (دهه 2000م.) مشخص میشود که بالغ بر دوسوم مهمترین فعالان ضد شیعه در جهان اسلام یا ملیت سعودی دارند یا آنکه بیواسطه یا باواسطه، عقاید خود را از شیوخ سلفی سعودی گرفتهاند. این بسامد را نمیتوان اتفاق دانست، بلکه برنامهای هدفمند برای ایجاد تغییرات دلخواه عربستان در جهان اسلام است که در سیاستهای آموزشی آن کشور و در ضمن رصد جابهجایی بیسابقه جمعیتی استاد – دانشجو در عربستان سعودی مشهود است.
آموزش
رسانههای اینترنتی
سلفیه
شیعههراسی
عربستان سعودی
وهابیّت
2015
09
23
47
74
https://salafi.darolelam.ir/article_126076_6724b62ea5ce1d7d51f1f90ddd256792.pdf
سلفی پژوهی
26456214
26456214
1394
1
2
بررسی و نقد منهج قفاری در کتاب اصول مذهب الشیعة
ابوالفضل
قاسمی
فتح الله
نجار زادگان
از آثاری که در سالهای اخیر بر ضد شیعه به نگارش در آمده و تبلیغات زیادی برای آن شده کتاب اصول مذهب الشیعة الامامیة الاثنی عشریة، نوشته دکتر ناصر عبدالله بن علی قفاری است. او در این کتاب اصول عقاید شیعه را بررسی میکند و طبق آنچه خود مدّعی است عقاید شیعه را با رجوع به کتب شیعه بررسی و نقد میکند. در این نوشته به روشهای نادرستی که در رد عقاید شیعه استفاده شده، میپردازیم و نقدی کلی بر روش کتاب او خواهیم داشت. از جمله این نقدها میتوان به تحریف و تقطیع و افتراء، استفاده از احادیث ضعیف، و اعتماد به منابع مخالفان شیعه اشاره کرد.
قفاری
اصول مذهب الشیعة الاثنی عشریة
تحریف
تقطیع
افتراء
2015
09
23
75
93
https://salafi.darolelam.ir/article_126082_0515cf4e3bfd06d426b04bc34835f40d.pdf
سلفی پژوهی
26456214
26456214
1394
1
2
ردی بر کتاب متی یشرق نورک ایها المنتظر
مرتضی
ترابی
این مقاله نقدی است مستند بر کتاب متی یشرق نورک ایها المنتظر، اثر عثمان خمیس، که حاوی شبهاتی چند درباره امام مهدیQ است. وی در کتاب خود کوشیده است اعتقاد به امام مهدیQ را که اصلی مشترک بین دو مکتب اهل سنت و شیعه محسوب میشود نقطه اختلاف تلقی کند. لذا واقعیاتی را که در منابع اهل سنت وجود دارد نادیده میگیرد و آنها را به روایات شیعه نسبت میدهد. ما به برخی از نمونههای آن در این مقاله اشاره میکنیم. همچنین، میکوشیم با ذکر نمونهها نگاهی به برخی شیوههای ناصواب عثمان خمیس در کتابش داشته باشیم، از جمله: تحریف حقایق، مطرحکردن مفاد اخبار ضعیف به عنوان معتقد شیعه، سرپوشگذاشتن بر اشکالات روایات اهل سنت.
امام مهدی
عقیده شیعه
تحریف حقایق
خبر واحد
حدیث متواتر
2015
09
23
95
115
https://salafi.darolelam.ir/article_126102_1aa7644d6870ed9a125f8a31a52e0f7e.pdf
سلفی پژوهی
26456214
26456214
1394
1
2
بررسی و نقد دیدگاه سلفیان در خصوص مجاز
احمد
علیداد
سید حسن
آل مجدد
از مهمترین مبانی سلفیه، اعتقاد به فقدان مجاز در لغت و در قرآن است. آنها برای اثبات مدعای خود به ادلهای استناد میکنند و معتقدند تمامی الفاظ، چه در قرآن و چه در لغت، همه حمل بر معنای ظاهری خود میشود و سلف امت نیز همین کار را انجام میدادند و ما سراغ نداریم که سلف حتی از لفظ «مجاز» در گفتار و نوشتار خود استفاده کرده باشند. اما با بررسی آیات قرآن و ادله عقلی و لغوی به دست میآید که اعتقاد به نفی مجاز در لغت و قرآن اعتقاد باطلی است. زیرا ادلهٔ اثبات مجاز به گونهای است که حتی سلفیه نیز نمیتوانند منکر آن شوند. به همین دلیل، ایشان برای توجیه نظریه خود راهحلهایی را به کار بستهاند. ابنتیمیه قائل به «مشترک معنوی» شده، محمدامین شنقیطی قائل به «اسلوب» در زبان عربی شده و دیگران نیز قائل به «توسعه در لغت عرب» شدهاند. البته این راهحلها در عمل با اعتقاد به وجود مجاز در قرآن یکی است. به همین دلیل، محققان معاصر سلفیه به این نتیجه رسیدهاند که دعوای بین منکران مجاز و قائلان به مجاز، نزاعی لفظی بیش نیست.
قرآن
لغت
مجاز
حقیقت
سلفیه
2015
09
23
117
136
https://salafi.darolelam.ir/article_126103_d0e5354c9aa4da906a41347333c441f0.pdf