2024-03-29T19:25:00Z
https://salafi.darolelam.ir/?_action=export&rf=summon&issue=17337
سلفی پژوهی
26456214
26456214
1395
2
4
بررسی دیدگاه سلفیها در خصوص کفرآمیز بودن دموکراسی
محسن
عبدالملکی
سید حسن
آل مجدد
سلفیهای تقلیدی و جهادی، دموکراسی را به بهانههای واهی حرام، شرک، کفر و طاغوت میپندارند. منافات دموکراسی با توحید حاکمیت، مخالفت دموکراسی با امر قرآنی، وجوب حکم به ما انزل الله و انطباق طاغوت بر دموکراسی، دلیل اصلی کفرآمیز بودن دموکراسی از نگاه سلفیهای تقلیدی و جهادی است؛ در حالیکه حامیان دموکراسی اسلامی معتقدند، با اخذ دموکراسی به مثابه روش و نه دین، میتوان بر حاکمیت قوانین الهی پایبند بود و میان اسلام و دموکراسی آشتی برقرار کرد و به شبهات مخالفان پاسخ داد.
دموکراسی
پاسخ به شبهات گروههای تکفیری
اسلام و دموکراسی
توحید حاکمیت و دموکراسی
2016
09
22
7
24
https://salafi.darolelam.ir/article_126160_d3439ed47497aa4ec576e0d003d47f13.pdf
سلفی پژوهی
26456214
26456214
1395
2
4
تاثیر جهیمان العتیبی بر سلفیگری پس از خود
مرتضی
آقامحمدی
محمد
مسجد جامعی
اشغال مسجدالحرام به دست جهیمان العتیبی و یارانش از نقاط عطف تاریخ سلفیت در دروان معاصر است. تحلیلهای مختلفی درباره تاثیر قیام جهیمان و افکار او بر سلفیت موجود، در دهههای بعدی وجود دارد. این مقاله، پژوهشی توصیفی تحلیلی است، تا بر اساس منابع موجود ثابت کند که سلفیت امروز و بهطور خاص القاعده، متاثر از قیام و افکار جهیمان است؛ سپس با توجه به اختلاف ماموریت و اهداف و عرصه فعالیت القاعده و سلفیت معاصر با حرکت جهیمان (که محدود به عربستان بود)، علت اثرگذاری این قیام بر دیگر جریانهای سلفی و جهات این تاثیرگذاری مشخص شود و شخصیتهای کلیدی در انتقال این میراث شناسایی گردند.
جهیمان العتیبی
اشغال مسجدالحرام
سلفیت
ابومحمد مقدسی
اسامه بنلادن
2016
09
22
25
44
https://salafi.darolelam.ir/article_126165_afb94c5728238d5bb1ccefbbb73a9da2.pdf
سلفی پژوهی
26456214
26456214
1395
2
4
نقد و بررسی حجیت خبر واحد از دیدگاه وهابیت
عبدالمحمد
شریفات
مهدی
فرمانیان
حجیت خبر واحد عادل در عقاید، مورد اختلاف مسلمانان است. اکثر اهل حدیث و وهابیان معتقدند که نه تنها عمل به خبر واحد در عقاید جایز است، بلکه بعضی از معاصرین، عمل به خبر واحد در عقاید را واجب میدانند. این گروه برای اثبات ادعای خویش به ادله قرآنی و روایی استناد نمودهاند؛ البته ادله اقامه شده دارای اشکالات عمده بوده و هیچکدام، مدعایشان را اثبات نمیکند. کمااینکه برخی از علمای وهابیت، برحجیت خبر واحد عادل، ادعای اجماع نمودهاند که البته وجود اختلافات میان علمای مذاهب در مسأله، بهترین دلیل بر عدم وجود اجماع است.شایان ذکر است، آنچه که وهابیت در حجیت اخبار آحاد عدول مطرح میکنند صرفا یک نظریه بوده و در ناحیه عمل، تمام احادیث حتی ضعاف را حجت دانسته و به آنها عمل میکنند.این نوشتار به بررسی نظریات موافقان و مخالفان خبر واحد در حوزه عقاید، با تکیه بر دیدگاه وهابیت میپردازد و این نتیجه بهدست میآید که نظر بعضی از سلفیها، بهخصوص وهابیت بر حجت خبر واحد صحیح نیست و مقصودشان را ثابت نمیکند؛ بنابراین استناد وهابیت به اخبار آحاد در اثبات برخی از صفات خبری برای خدواند و استناد آنها در مسائل قدر و رؤیت خدا و برخی از اصول اعتقادی دیگر، صحیح نبوده و چنین اخباری نمیتوانند اعتقادساز باشند.
حجیت خبر واحد در عقاید
وهابیت
حجّیت خبر ثقه
سلفیت
اخبار آحاد
2016
09
22
45
67
https://salafi.darolelam.ir/article_126167_24c28db5f96296ec20a4ac4c7ba11644.pdf
سلفی پژوهی
26456214
26456214
1395
2
4
بررسی مفهوم عبادت از منظر ابنتیمیه
حسین
قاضی زاده
فتح الله
نجارزادگان
در نگاه ابنتیمیه، مفهوم عبادت یعنی غایت خضوع که با غایت حب همراه باشد. این نگاه به عبادت، ملاک تعیین کفر یا اسلام اشخاص گردیده است. با اینکه چنین تعریفی، خلاف مبانی سلفگرایانه و ظاهرگرایانه ابنتیمیه بوده و نه در سلف چنین تعریفی وجود دارد و نه ظاهر این کلمه با تعریف بیان شده همخوانی دارد؛ اما متاسفانه دچار اشکالات متعدد دیگری از قبیل خروج مصادیقی که قطعا عبادت هستند، ورود مصادیقی که قطعا عبادت نیستند، عدم دلیل بر صحت تعریف، مخالفت با قرآنکریم، مخالفت با عبادات قطعیه، مخالفت با رجحان عمل عبادی و مخالفت با تعاریف بزرگان اهل سنت میباشد. در عین حال، بر فرض عدم ورود هیچیک از اشکالات و صحت تعریف، بازهم صلاحیت اثبات شرک و ملاک کفر بودن را نخواهد داشت؛ زیرا این نوع از عبادت برای احدی قابل احراز نیست تا بتوان کسی را متهم به عبادت غیر خدا کرد؛ چراکه حب صفتی درونی است و اثبات همراه بودن غایت حب با خضوع، تنها از کسی بر میآید که عالم به احوال قلوب افراد باشد و چه کسی میتواند چنین ادعایی بکند؟ با وجود این اشکالات که شبهات متعددی را نسبت به تشخیص عمل عبادی دنبال خواهد داشت، و با توجه به اینکه حدود الهی بهواسطه شبهات ساقط میشود، اشکال دیگری نیز به مبنای تکفیر وارد خواهد بود که چگونه، حکم به قتل داده میشود و هیچکدام از شبهات مطرح شده، مانع اقامه این حد الهی نمیگردد؟ مسائل مطرح شده در این چند سطر که در واقع جوابهای نقضی به تعریف ابنتیمیه است، موضوع این تحقیق میباشد.
ابنتیمیه
تعریف عبادت
غایت خضوع
غایت حب.
2016
09
22
69
91
https://salafi.darolelam.ir/article_126173_e786e294dabfa09579bad73dc22af822.pdf
سلفی پژوهی
26456214
26456214
1395
2
4
نگاه تطبیقى دیدگاه وهابیت و مذهب حنفی در موضوع مسجد قرار دادن قبور اولیا
محمدباقر
حیدری نسب
حسین
رجبی
علی
ابراهیمزاده
این مقاله به بررسی تطبیقی بین دو فرقه وهابیت و حنفی، در موضوع مسجد قرار دادن قبور اولیا میپردازد. در ابتدا به مصداقشناسی این موضوع از نگاه این دو گروه اشاره میکنیم و در ادامه به بررسی چهار مورد از مصادیق، میپردازیم. ساخت مسجد بر قبور یا در جوار آن، ساخت گنبد و ساختمان بر قبور، نماز خواندن نزد قبور و قرائت قرآن نزد قبور، از جملهی این موارد میباشد که به آنها بهصورت تطبیقی پرداخته و روشن میشود که علمای حنفی، گرچه دیدگاه واحدی نسبت به مصادیق بیان شده ندارند، اما رویکرد معتدلتری نسبت به وهابیت دارند.
وهابیت
حنفی
مسجد قرار دادن قبور
بنای مسجد بر قبور
ساخت گنبد بر قبور
نماز خواندن نزد قبور
قرائت قرآن نزد قبور.
2016
09
22
93
113
https://salafi.darolelam.ir/article_126178_82044c257988a5a1928d7e81c081337b.pdf
سلفی پژوهی
26456214
26456214
1395
2
4
پاسخ به شبهات البانی در باب سماع موتی
مجید
فاطمی نژاد
محمدحسن
زمانی
جمهور مسلمانان معتقدند که اموات، توانایی شنیدن صدای زندگان را دارند. در این بین برخی از علمای وهابی مانند البانی، قائل بهعدم سماع موتی شدهاند و کتاب الایات و البینات فی عدم سماع الاموات عند الحنفیه السادات، درصدد بیان همین مطلب است. البانی مهمترین ادله خود را در حاشیه این کتاب بیان کرده که ما با اشاره به ادلهی او و پاسخ به آنها، اثبات کردهایم که قائلین بهعدم سماع موتی، دارای مبنایی صحیح در باب روح و حیات برزخی نیستند. با توجه به کلمات ضدونقیض البانی، این نگاه برگرفته از روش هستیشناسی اوست، که ریشه در افکار حسگرایی و تجربهگرایی دارد.
سماع موتی
ابنتیمیه
البانی
حیات برزخی
2016
09
22
115
136
https://salafi.darolelam.ir/article_126183_9252a398521d3eeb68a1bf67a90941b8.pdf