موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی264562144820180923Considering the "Abdullah Ibn Saba story" in the discourse of ISIS organization as a terrorist and Takfiri Groupنقد و تحلیل قصه عبدالله بن سبأ در گفتمانِ سازمان تروریستی - تکفیری داعش722126617FAکامیار صداقت ثمر حسینیدکتری علوم سیاسی و استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مرکز اسناد فرهنگی آسیا.Journal Article20181124In this essay, the story of "Abdullah Ibn Saba" narrated by Sayef Ibn Omar is discussed. This story is used by ISIS as a pretext for killing innocents. This story is first used by Wahhabism for their atrocities. After scrutinizing in this story, it is found that this story is fake and we cannot use it as a tool for killing others. This story is a common bound that relates Wahhabism with ISIS against Shia. The current government in Saudi Arabia uses this narration as a pretext for aggression against Shia. If we disprove this story, the pretext of Wahhabism and ISIS will fail. So, for confrontation with ISIS, we must disprove the Wahhabism ideology first, because ISIS has derived its principles from Wahhabism.مقاله حاضر با تحلیل قصه عبدالله بن سبأ (به روایت سیف بن عمر)، در منابع سازمان تروریستی - تکفیری داعش، ابتدا آن را از حیث صورت و ماده با منابعِ مورد وثوق وهابیتِ رسمی مقایسه میکند و سپس با روشِ فرا تحلیل کیفی، در نتایج پژوهشهایی که به نقد آن قصه پرداختهاند، سستی اعتبار آن را خصوصاً در شکلگیری عقاید و فتاوی تکفیری، تبیین میکند.<br />قصه مذکور یکی از محورهای مشترک گفتمان تکفیری سازمان تروریستی داعش با وهابیتِ رسمی سعودی علیه شیعه است. پیوستگی فوق موجب شده است تا ردیه بر این قصه هم به مثابه ردیه بر گفتمان داعش و هم وهابیت درباری (رسمی) صادق آید. این موضوع نشان میدهد، مبارزه با داعش، نیازمند مبارزه با گفتمان بزرگتری از وهابیت است که داعش را در درون خود پرورش داده است.https://salafi.darolelam.ir/article_126617_4a95c18490f1de955066b2dc1a4ee3de.pdfموسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی264562144820180923A comparative study on the view of Muhammad ibn Abd al-Wahhab and other Islamic sects on polytheism of the pagans at the prophet Muhammad's ageبررسی تطبیقی دیدگاه ابن عبدالوهاب با مذاهب اسلامی در تحلیل شرک مشرکان عصر پیامبر صلی الله علیه و آله2346126618FAمحمد ملکی نهاوندیاستادیار دانشگاه ادیان و مذاهبمحمد فرقان گوهردانشجوی دکتری تاریخ تمدن اسلامی جامعة المصطفیحسین قاضی زادهدانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20180422Does the polytheism in the prophet Muhammad's age was limited to different deities and they believed in one God or different Gods? Muhammad ibn abd al-wahhab maintains that the pagans at the time of our holy prophet believed in oneness of God but the senses of this God were different. Accepting this theory, Muhammad ibn abd al-wahhab declared Haram all kinds of supplication to God other than the direct way. He considered himself a great reformist to the right path of all prophets throughout the history. Muhammad ibn abd al-wahhab believed that Muslims believed in non-direct ways of calling the God is Pagan, just as the pagans of prophet Muhammad's time. In this essay, his ideas in this issue will be criticized and proved that there are a far difference between the pagans of prophet's time and those calling God indirectly. The result of this research is that the reason that pagans were polytheist was not their exaggeration toward good guys, as claims Ibn ibn abd al-Wahhab, but in believing that they had Godly powers. Pagans had no believe in deity of God in all aspects. There are so many problems in comparing the Muslims, supplicating to God indirectly, with pagans of our prophet's age.آیا شرک مشرکان عصر رسول خدا منحصر در شرک الوهی بوده یا اعم از آن، یکی از اصلیترین بزنگاههای تاریخ بوده که پروژه وهابیت بر اساس آن شکل گرفته است. محمد بن عبدالوهاب با انحصار شرک در الوهیت و تفسیر آن با واسطهپنداری و حصر آن در عبادات ظاهری مانند توسل، تبرک و استغاثه و... خود را وارث حقیقی نهضت انبیا قلمداد کرده و اکثریت مسلمانان را متهم به شرک نموده است. نوشته حاضر با روش تطبیقی، نگاه وی را به چالش کشیده و مبدأ و علت شرک و نیز نحوهی شرک مشرکان را تبیین نموده و دعوت انبیا را از این انحصار ظاهرگرایانه خارج کرده است. ماحصل پژوهش آن است که غلو در صالحان، علت شرک مشرکان نبوده است؛ بلکه اعتقاد به ربوبیت "اله" علت اصلی شرک بوده است؛ همچنین ثابت شده که مشرکان، ربوبیت خداوند را در سطح فراگیر و جامع قبول نداشتند؛ بلکه اعترافاتشان تنها در سطح آفاقی و کلان معنی پیدا میکند؛ اما در سطح خرد، با دوگانگی و اضطراب مواجه است و لذا، هدف اصلی انبیا را تأمین نکرده است.https://salafi.darolelam.ir/article_126618_786d33065bfad59d4c2052d756cb02b3.pdfموسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی264562144820180923Benefiting the dead from the good deeds of their inheritors from the viewpoint of Salafi and the Sunniنفع بردن اموات از ثواب اعمال زندهها از نگاه سلفیه و اهلسنت4768126619FAسید ابوالحسن نوابدانشیار دانشگاه ادیان و مذاهبسیدمصطفی عبدالله زادهدانشپژوه سطح چهار نقد وهابیت موسسه دارالاعلامJournal Article20180312The Sunni and some of the Salafists maintain that the dead can benefit from the good deeds that their inheritors make after their death. But some Wahhabi and Salafi believe that reciting the Holy Quran and praying for the dead is heterodoxy. Although they confess that in some cases such as donation, sacrificing animals, and praying for the dead are allowed and legible in Islam and he dead can benefit from it. Since benefiting the dead from the acts of their inheritors is not clarified from the viewpoint of the Sunni, the Salafi and Wahhabi; in this essay, this issue will be discussed. The results of this research are as it follows: some Sunni scholars such as Navavi and Suyuti maintain that we can recite the Holy Quran for the dead after their deportation from this word. The mainstream Sunni, some Salafi scholars believe and some Wahhabi scholars such as Ibn Taymiyyah, Ibn Ghayyem, ibn al-Uthaymeen think that the reward of reciting the Quran can benefit the dead after their death. On the other hand, some Salafi and Wahhabi scholars such as al-Albani and Bin baz maintain that doing this act is heresy. The pros defy this idea and bring some proofs to prove their viewpoint. For example, Ibn Omar, a great companion of our Holy prophet, advised that after his death, the inheritors recite the Quran for him.یکی از مسائلی که مورد تایید جمهور مذاهب اسلامی و سلف و حتی برخی از سلفیه و وهابیت است، مسئله نفع بردن اموات از ثواب اعمال زندهها میباشد؛ اما برخی از سلفیه و وهابیها، قرائت قرآن و نماز برای مردگان را بدعت میدانند؛ اگرچه طبق ادعای خودشان در مواردی که نص وارد شده (مثل صدقه برای میت، ذبح و قربانی برای میت بهعنوان صدقه، دعا و استغفار و...) را قبول دارند که میت از عمل دیگران نفع میبرد؛ از آنجایی که نفع بردن اموات از ثواب تمام اعمال زندهها از نظر اهلسنت، سلفیه و وهابیت خوب تبیین نشده است، لذا بر آن شدیم در این نوشتار به بررسی نفع بردن اموات از ثواب تمام اعمال زندهها بپردازیم؛ با تحقیقات انجامشده، این نتیجه بهدست میآید، علمای اهلسنت مانند نووی و سیوطی اتفاق دارند، قرائت قرآن بعد از دفن سنت است و نزد جمهور اهلسنت و سلف و برخی از سلفیه و وهابیت مانند (ابنتیمیه، ابنقیم، ابنعثیمین و...)، ثواب اعمال زندهها مانند قرائت قرآن، نماز و... به اموات میرسد؛ اما در مقابل، برخی از سلفیها و وهابیت مانند البانی، بنباز و دیگران، معتقد هستند، چنین عملی بدعت است و اشکالاتی بر رد این مسئله میآورند و علمای اهلسنت و برخی از سلفیه و وهابیت، پاسخ آن اشکالات را میدهند و ادلهای ذکر میکنند و میگویند: سلف (مانند ابنعمر)، وصیت کرده که بعد از دفن، برای او قرآن قرائت شود.https://salafi.darolelam.ir/article_126619_ec0cb05f0d009c0dd005dea5344413e9.pdfموسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی264562144820180923Analyzing the Salafi view on the infallibility of the prophets with emphasis on Quranic versesبررسی تحلیلی دیدگاه سلفیه درباره عصمت انبیا با تکیه بر آیات قرآن6986126620FAمصطفی سلطانیاستادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
(رئیس دانشکده مذاهب)سیدکاظم کاظم موسویدانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب قم.Journal Article20180706The main goal of this research is that to evaluate the Salafi view on the infallibility of prophets and its deviance from Quranic viewpoint. in this research, the method is descriptive – analytic. The assumption in this research is that the Salafi view on this issue is derived from some weak narrations and is in contradiction with Quranic verses. In the Holy Quran, prophets are introduced as exemplars and best humans on the earth which are safe from committing any sin and mistakes. If we introduce the prophets as described in the Quran, it will absorb the people and accept them as models in their lives. This standpoint will reduce the disputes among the Islamic denominations and will push them toward oneness. It will also result in congregation of all monotheistic religions. هدف از این پژوهش، ارزیابی نگرش سلفیه به انبیا و تفاوت این دیدگاه از منظر قرآنکریم میباشد. تحقیق پیشرو بهروش توصیفی – تحلیلی، به ارزیابی دیدگاه سلفیه درباره این موضوع پرداخته است. فرضیه تحقیق آن است که نگاه سلفیه به انبیا، برگرفته از منابع روایی اهلسنت بوده و با نص صریح آیات قرآن در تعارض است؛ زیرا قرآن انبیا را انسانهای مخلَص و الگو و هدایت شده از طرف پروردگار معرفی نموده و تصریح و تأکید بر عصمت انبیا دارد؛ در نتیجه، اگر انبیا بههمان صورتیکه قرآن توصیف میکند به مردم معرفی شوند، موجب جلب اعتماد و الگوگیری از آنها گردیده و زمینه هدایت و ثبات قدم در راه آنان خواهد شد و قطعا اختلافهای موجود در بین مذاهب مختلف، تبدیل به انس و وحدت بین مسلمین و همه موحدان عالم خواهد شد.https://salafi.darolelam.ir/article_126620_50f87c4dc8d4ef1bd60db09cbd0dca0c.pdfموسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی264562144820180923Analyzing visiting the graves by women in the "Kitab al-Tawhid" by Ibn Abd al-Wahhab and comparing his view with other Islamic denominationsزیارت قبور زنان در کتاب التوحید ابنعبدالوهاب و مقایسه آن با دیدگاه مذاهب اسلامی87102126621FAاعظم خوش صورت موفقاستادیار دانشگاه ادیان و مذاهبمصطفی مهاجرکارشناسی ارشد مؤسسۀ مذاهب اسلامی و پژوهشگر مؤسسۀ دارالإعلام لمدرسة أهل البیتJournal Article20180503One of the jurisprudential issues is visiting the graves. in Islam, the is no dispute in visiting the graves for men, but for women there are some disputes between Islamic sects and Wahhabism. Muhammad ibn Abd al-Wahhab in his famous book, "Kitab al-Tawhid", quotes a narration which imply on cursing the women visiting the graves. This narration indicates on forbidding visiting the graves by women. The followers of Ibn Abd al-Wahhab also emphasize on banning of visiting the graves by women. Both Shia and Sunni scholars have no problem in visiting the graves by women. Sunni scholars concerning with the quote banning visiting the grave by women believe that this quote is abrogated and there is no problem in visiting the graves by women. They argue that Fatima (PBH), the daughter of our Holy prophet Muhammad, visited the tomb of Hamza frequently and also Aisha, the wife of our holy prophet, quotes a narration from our prophet that teaches the method of visiting the grave for women. There are some other narrations for proving this case in Islam.یکی از مسائل مهم فقهی، رفتن به زیارت قبور میباشد. در اصلِ زیارت قبور توسط مردان هیچ اختلافی وجود ندارد؛ اما در ارتباط با زیارت قبور توسط زنان، بین مذاهب اسلامی و وهابیت اختلاف وجود دارد.<br />محمد بن عبدالوهاب در کتاب <em>التوحید</em>، روایتی که مضمون آن لعن و نفرین زیارت کنندگان زن میباشد را نقل کرده است که این مسئله بیان از حُکم حرمت دارد؛ چنانکه پیروان وی با استفاده از این روایت، قائل به حُرمت زیارت قبور زنان هستند.<br />علمای فریقین، برخلاف ابنعبدالوهاب و پیروان وی، به حُکم جواز زیارت قبور زنان تصریح کردهاند.<br />علمای اهلسنت، در مواجهه با روایت نهی از زیارت بانوان مُعتقدند که این روایت نسخ شده است؛ لذا زیارت زنان را جایز دانسته و در مقام دلیل، به سیره حضرت زهرا3 نسبت به رفتن و زیارت نمودن قبر حضرت حمزه7 و روایاتی که از عایشه نسبت به جواز زیارت زنان وجود دارد، استناد کردهاند. آنها همچنین به روایتی که از پیامبر6 نسبت به تعلیم و چگونگی زیارت اهل قبور نقل شده و دیگر روایات در این زمینه تمسّک نموده و این روایات را دلیل بر جواز زیارت زنان دانستهاند.https://salafi.darolelam.ir/article_126621_b00070b502fa0c477bd60638d79d593c.pdfموسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی264562144820180923Fallibility of the prophets from the viewpoint of Ibn Taymiyyah and its consequencesبررسی عصمت انبیا از منظر ابنتیمیه نتایج و آثار103121126622FAحمید ملک مکاناستادیار دانشگاه تهران، دانشکدۀ معارف و اندیشۀ اسلامی، گروه مبانی نظری اسلامعلی الله بداشتیاستاد دانشگاه قمعلی اکبر علیزادهدانشجوی دکتری مذاهب کلامی دانشگاه ادیان و مذاهب و محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامیJournal Article20180721All Islamic sects maintain that prophets after being appointed as messengers of God will become infallible. But whether the prophets are infallible before starting the prophethood or not, there are some disputes. Ibn Taymiyyah thinks that all prophets are infallible just in cases concerning their mission and in other aspects of their lives are just like common people. He believes that prophets are infallible just in receiving the revelation and transforming it safely to others. Ibn Taymiyyah have no believe in absolute infallibility of all prophets, including our holy prophet Muhammad (PBH). In this essay, we are going to discuss the consequences of Ibn Taymiyyah's view on not accepting the absolute infallibility of prophets:1- if the prophets are not infallible, does Ibn Taymiyyah believe in the tradition and acts of Muhammad (PBH)? 2- accepting this idea, the tradition and actions of our Holy prophet Muhammad (PBH) will not be a source in Islam 3- if the prophets are not infallible in all aspects of their lives, can we trust to their teachings?بحث عصمت انبیا از جمله موضوعاتی است که مباحث زیادی را در میان فرقههای اسلامی بهوجود آورده است. تمام فرق اسلامی در عصمت انبیا پس از بعثت، اتفاقنظر دارند؛ اما در عصمت انبیا پیش از بعثت اختلاف است. ابنتیمیه عصمت انبیا را منحصر به دریافت، حفظ و ابلاغ وحی میکند؛ به این معنا که قائل به عصمت مطلق انبیا پیش و پس از بعثت نیست و فرقی بین نبی اکرم و سایر انبیا نمیگذارد.<br />در این مقاله در پی یافتن این مسئله هستیم که اگر ابنتیمیه خود را پیرو سنت میداند و از نظر او، قول، فعل و تقریر پیامبر حجت است، اولاً تا چه اندازه پایبند به سنت است و ثانیاً دیدگاه او نتایج و آثاری دارد که باید ملتزم به آن شود؛ مانند عدم حجیت مطلق سنت، انکار جاودانگی سنت و سنتستیزی؛ ثالثاً چگونه دیدگاهش را با این چالش جمع میکند که اگر پیامبران، علیالاطلاق معصوم نباشند، اطمینانی به سخنان آنها باقی نمیماند و فایدۀ بعثت از بین میرود.https://salafi.darolelam.ir/article_126622_1745197afc7acf8ebf1483e03142e5ae.pdf