موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی264562141220150923Study of the Wahhabites arguments for detachment of action after deathبررسی و نقد دلیل وهابیت بر انقطاع عمل بعد از موت725126074FAحسین قاضی زادهدانشآموخته حوزه علمیه قم، کارشناسی ارشد شیعهشناسی، پژوهشگر مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهل البیتمهدی فرمانیاندانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب.Journal Article20140811Death has been considered as the end of human action in the Wahhabites viewpoint, so they negate any sorts of request for actions such as praying or answering the requests done by the dead, even if the dead one is The Prophet Mohammad (PBUH), the best of all creation. They have put forward arguments to support their claim; one of the frequent arguments is the prophetic narration about the detachment of all actions after death. However this reading of the narration which denies all kinds of actions after death is refutable based on arguments from narrations such as, narrations of prophets prayer at the graves, returning of greetings, presenting of the deeds, which are acceptable by Wahhabites themselves. To solve these apparent contradictions we can say: After our death the rewarding of our actions is ceased not the action themselves. It is not true to think that no action is done by the dead. We are alive after death, and all the living can be doer of action but these actions have no reward.موت در نگاه وهابیت به عنوان پایان عمل ذکر شده است. لذا درخواست هر گونه عمل، اعم از دعاکردن یا اجابت حوائج از میت منتفی دانسته شده، حتی اگر میت، برترین مخلوقات عالم، پیامبر اعظم$ باشد. آنان برای مستندکردن مدعای خود ادلهای آوردهاند که از جمله پرتکرارترین آنها، روایت نبوی مبنی بر انقطاع عمل بعد از موت است. اما این تفسیر از روایت، که بیانگر قطع هر گونه عمل بعد از موت است با ادله پذیرفتهشده نزد وهابیت، از قبیل روایات صلاة انبیا در قبور، روایات رد سلام و صلاة، و روایات عرض اعمال نقض میشود. حل روایت به این است که آنچه بعد از موت از انسان قطع میشود اجر بر عمل است نه اینکه بعد از موت هیچ عملی از شخص صادر نمیشود؛ چراکه میت بعد از موت نیز حی است و حی به اقتضای حیات، قطعاً عمل نیز خواهد داشت، اما بر این اعمال اجری نخواهد بود.موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی264562141220150923The critique of Wahhabites viewpoint on Worshiping based on the Holy verse of Quran” And he raised his parents to the throne and they fell down before him prostrate.”نقد دیدگاه وهابیت درباره عبادت، با نظر به آیه «وَرَفَعَ أَبَوَیهِ عَلَی الْعَرْشِ وَخَرُّوا لَهُ سُجَّدًا ...»2746126075FAیزدان محمدیکارشناسی ارشد اخلاق، دانشگاه قم؛ و کارشناسی ارشد فلسفه اسلامی، مرکز تخصصی فلسفه اسلامیقادر حیدری فسائیاستاد دروس خارج حوزه.Journal Article20151010One of the kinds of Tawhid is Tawhid of worshipping which means that no one but The Most High Allah is worthy of being worshipped. Without considering the necessary constituents of the meaning and the true meaning of worshipping, Wahhabites present the literal meaning[1] of the term as its technical expression. Eventually they consider the sense humbleness mixed with love as the criterion of worshipping. This verse” And he raised his parents to the throne and they fell down before him prostrate”[2] Refers to the prostration of prophet Jacob (A.S) and his sons before prophet Joseph (A.S). According to the literal meaning of the verse and critiques of the diverse justifications (this prostration had not been a traditionally known, or it had been so but not for worshipping, or prostration before anyone rather than God had been permissible in last religions) it is proved that the given prostration has the criterion of worshipping based of Wahhabites. So based on Wahhabites definition, prophet Jacob (A.S) has committed polytheism in worshipping. Because being a polytheist is impossible for prophet Jacob (A.S), based on argument by the absurdity of contradictory, we can conclude that criterion of Wahhabites for worshipping is inaccurate.<br /><br clear="all" /><br /><br />[1]. Or with a little difference<br /><br /><br />[2]. Yusuf 100یکی از اقسام توحید، توحید عبادی است. به این معنا که هیچ کس جز خداوند متعال سزاوار عبادت نیست. وهابیت با توجهنکردن به مقومات لازم در معنا و حقیقت عبادت، معنای لغوی عبادت[1] را به عنوان معنای اصطلاحی عبادت مطرح کردهاند و در نهایت ملاک عبادت را تذلل توأم با حب میدانند. مدلول آیه شریفه )وَرَفَعَ أَبَوَیهِ عَلَی الْعَرْشِ وَخَرُّوا لَهُ سُجَّدًا...([2] آن است که حضرت یعقوب% و برادران حضرت یوسف% بر حضرت یوسف% سجده کردند. با توجه به ظهور این آیه و نقد توجیهاتی که درباره آن شده (مانند اینکه سجده حضرت یعقوب% سجده معهوده نبوده، یا سجده معهوده بوده ولی عبادی نبوده، یا اینکه سجده بر غیرخداوند در شرایع گذشته جایز بوده است) اثبات میشود که سجده حضرت یعقوب% و برادران حضرت یوسف% دارای معیار عبادت از نظر وهابیت است. پس، طبق تعریف وهابیت از عبادت، باید حضرت یعقوب% دچار شرک در عبادت شده باشد. از آنجا که وقوع در محذور مشرکبودن حضرت یعقوب% نتیجه ملاکی است که وهابیت برای عبادت بیان کردهاند به برهان خُلف اثبات میشود که معیار و ملاک وهابیت در عبادت نادرست است.<br /><br clear="all" /><br /><br />[1]. یا با اندکی تفاوت از معنای لغوی.<br /><br /><br />[2]. سوره یوسف (12): آیه 100.موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی264562141220150923The takfiri and anti unity approach of Saudi Arabia in realms of education and mediaراهبرد تکفیری و ضد وحدت عربستان سعودی در عرصه آموزش و رسانه4774126076FAکامیار صداقت ثمر حسینیدکتری علوم سیاسی و استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مرکز اسناد فرهنگی آسیا.Journal Article20151027In order to have an effective presence in the Islamic world, besides carrying out fundamental studies, some of the researches should focus of observing the origins, activities, categories and development of takfir of the Muslims especially the Shiites. A regular observance can provide on time warnings for the officials of the Islamic state and those who seek Islamic unity. Having an up to date intelligence operation, is one of the important factors of national strength of a country in the international relations arena. Based on the given fact, after studying the case of Saudi Arabia’s approach in the area of education (since 1970) and modern Internet media (since 2000), we can realize that almost two third of major anti Shiite activists in the Islamic world have either Saudi nationality or their beliefs are influenced by the Saudi Salafi scholars. This frequency is not accidental but it is rather a purposeful movement of Saudis to alter the Islamic world into their own desired form. This purposefulness is obvious in the educational policies and the replacement of the teachers and students in Saudi Arabia.برای حضور مؤثر در جهان اسلام، لازم است در کنار مطالعات بنیادین، پژوهشهایی به رصد خاستگاهها، فعالیتها، دستهبندیها و سیر تحول موافقان تکفیر مسلمانان، خصوصاً شیعیان، اختصاص یابد. رصد منظم آن میتواند هشدارهایی بهموقع به مسئولان نظام و علاقهمندان به وحدت اسلامی بدهد. بهروزبودن حوزه اطلاعات و عملیات، نشانه مهمی از توانمندی کشور در عرصه روابط بینالملل است. بر این اساس، با بررسی موردی راهبرد عربستان سعودی در حوزه آموزش (از حدود 1970م.) و در حوزه رسانههای جدید اینترنتی (دهه 2000م.) مشخص میشود که بالغ بر دوسوم مهمترین فعالان ضد شیعه در جهان اسلام یا ملیت سعودی دارند یا آنکه بیواسطه یا باواسطه، عقاید خود را از شیوخ سلفی سعودی گرفتهاند. این بسامد را نمیتوان اتفاق دانست، بلکه برنامهای هدفمند برای ایجاد تغییرات دلخواه عربستان در جهان اسلام است که در سیاستهای آموزشی آن کشور و در ضمن رصد جابهجایی بیسابقه جمعیتی استاد – دانشجو در عربستان سعودی مشهود است.موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی264562141220150923Critique of Manhaj Qafari in his work the principles of Shia school of thoughtبررسی و نقد منهج قفاری در کتاب اصول مذهب الشیعة7593126082FAابوالفضل قاسمیپژوهشگر مؤسسه تحقیقاتی دارالإعلام لمدرسة اهلالبیت و دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران.فتح الله نجار زادگاندکتری علوم قرآن و حدیث، استاد تمام پردیس فارابی دانشگاه تهران.Journal Article20150911One of the well advertised recent works written against Shia is a book written by Dr. Nasir Abudollah Ibn Al-qafari by the name of “the principles of orthodox Shia[1] school of thought” he has done an analysis of principles of Shia beliefs and according to what he claims, he has done his analysis by referring to the Shia sources. In the present writing some of the inaccurate methods adopted by the writer to refute Shia beliefs are analyzed. And an overall criticism is directed to the general method of the whole book. Some of the inaccurate methods are the following: distortion, contextomy[2], calumny, using defective narrations, relying on anti Shia sources.<br /><br clear="all" /><br /><br />[1]. The Twelvers<br /><br /><br />[2]. Quoting out of Contextاز آثاری که در سالهای اخیر بر ضد شیعه به نگارش در آمده و تبلیغات زیادی برای آن شده کتاب <em>اصول مذهب الشیعة الامامیة الاثنی عشریة</em>، نوشته دکتر ناصر عبدالله بن علی قفاری است. او در این کتاب اصول عقاید شیعه را بررسی میکند و طبق آنچه خود مدّعی است عقاید شیعه را با رجوع به کتب شیعه بررسی و نقد میکند. در این نوشته به روشهای نادرستی که در رد عقاید شیعه استفاده شده، میپردازیم و نقدی کلی بر روش کتاب او خواهیم داشت. از جمله این نقدها میتوان به تحریف و تقطیع و افتراء، استفاده از احادیث ضعیف، و اعتماد به منابع مخالفان شیعه اشاره کرد.موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی264562141220150923A refutation of the book “Oh the expected one, When will you shine your light?”ردی بر کتاب متی یشرق نورک ایها المنتظر95115126102FAمرتضی ترابیاستاد حوزه علمیه قمJournal Article20151114This writing is a critique of the book “Oh the expected one, When will you shine your light?” compiled by Othman Al-Khamis which contains several doubts casted on the Imam Mahdi (A.S).<br />The writer of this book has tried hard to define the belief in Imam Mahdi, which is one of the common beliefs of both Shiite and Sunnis, as conflicting point among Muslims. In doing so, he has neglected the facts regarding Mahdism that exist in Sunni sources and ascribed them to Shiite. In the present writing we have brought some of its examples. We have tried to examine some of the inaccurate methods adopted by Osman Al-Khamis such as, distortion of facts, ascribing defective narrations as the Shiite beliefs, concealing the flaws existing in Sunni narrations.این مقاله نقدی است مستند بر کتاب متی یشرق نورک ایها المنتظر، اثر عثمان خمیس، که حاوی شبهاتی چند درباره امام مهدیQ است. وی در کتاب خود کوشیده است اعتقاد به امام مهدیQ را که اصلی مشترک بین دو مکتب اهل سنت و شیعه محسوب میشود نقطه اختلاف تلقی کند. لذا واقعیاتی را که در منابع اهل سنت وجود دارد نادیده میگیرد و آنها را به روایات شیعه نسبت میدهد. ما به برخی از نمونههای آن در این مقاله اشاره میکنیم. همچنین، میکوشیم با ذکر نمونهها نگاهی به برخی شیوههای ناصواب عثمان خمیس در کتابش داشته باشیم، از جمله: تحریف حقایق، مطرحکردن مفاد اخبار ضعیف به عنوان معتقد شیعه، سرپوشگذاشتن بر اشکالات روایات اهل سنت.موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی264562141220150923Study of Salafis’ point of view on metaphorبررسی و نقد دیدگاه سلفیان در خصوص مجاز117136126103FAاحمد علیدادپژوهشگر مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهلالبیت و کارشناسی ارشد کلام اسلامی.سید حسن آل مجدداستاد حوزه و موسسه مذاهب اسلامی.Journal Article20210211One of the most important principles of Salafism is the belief that there exists no metaphor, neither in language nor in Quran. Relying on some arguments they hold that all the words both in Quran and language should be attributed based on their literal meaning. They claim that all the early Muslims did this and none of them even used the term metaphor in their writings and sayings. But if we study the verses of the Holy Quran and refer to the logical and lexical reasoning, we will conclude that this opinion, negation of metaphor in language and Quran, is baseless. Because the arguments supporting the existence of metaphor are so convincing that even Salafis cannot deny it. Because of this fact the Salafis have tried to find solutions for approving their theory. Ibn Teymieh has believed “common concept”, Mohammad Amin Shanqiti has believed in “methods” in the Arabic language, and others have believed in “expansion in Arabic language”. All these alternative solutions are actually equal to believing in existence of metaphor in Quran. Because of this fact, the contemporary Salafi scholars and researchers have come to this conclusion that this debate between the believers and unbelievers of metaphor is nothing more than a dispute on one concept but with different wordings.<br />از مهمترین مبانی سلفیه، اعتقاد به فقدان مجاز در لغت و در قرآن است. آنها برای اثبات مدعای خود به ادلهای استناد میکنند و معتقدند تمامی الفاظ، چه در قرآن و چه در لغت، همه حمل بر معنای ظاهری خود میشود و سلف امت نیز همین کار را انجام میدادند و ما سراغ نداریم که سلف حتی از لفظ «مجاز» در گفتار و نوشتار خود استفاده کرده باشند. اما با بررسی آیات قرآن و ادله عقلی و لغوی به دست میآید که اعتقاد به نفی مجاز در لغت و قرآن اعتقاد باطلی است. زیرا ادلهٔ اثبات مجاز به گونهای است که حتی سلفیه نیز نمیتوانند منکر آن شوند. به همین دلیل، ایشان برای توجیه نظریه خود راهحلهایی را به کار بستهاند. ابنتیمیه قائل به «مشترک معنوی» شده، محمدامین شنقیطی قائل به «اسلوب» در زبان عربی شده و دیگران نیز قائل به «توسعه در لغت عرب» شدهاند. البته این راهحلها در عمل با اعتقاد به وجود مجاز در قرآن یکی است. به همین دلیل، محققان معاصر سلفیه به این نتیجه رسیدهاند که دعوای بین منکران مجاز و قائلان به مجاز، نزاعی لفظی بیش نیست.