موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی264562144720180321Salafis' Opinion on Division of Tawhid (Monotheism)بررسی دیدگاه سلفیان در تقسیم توحید724126406FAحسین قاضی زادهدانشآموخته حوزه علمیه قم، محقق دارالاعلام لمدرسة اهل البیت، دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب؛مهدی فرمانیاندانشیار دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20170620The division of tawhid (meaning oneness of Allah) is one of the issues discussed in connection with monotheism and polytheism. Most Salafis have divided monotheism into three types: monotheism in lordship, monotheism in divinity and monotheism in the attributes. This division is considered as a criterion through which people are judged and categorized as being either monotheists or polytheists. The truth is that this division suffers from many setbacks and problems six of which are enumerated as under:<br />First: The aforementioned division is against Salafist principles.<br />Second: The divisions offered by Salafists are overlapping one another.<br />Third: The said division is not exclusive.<br />Fourth: The division is not inclusive.<br />Fifth: To use the term "Rabb" and mean "creation" is not correct.<br />Sixth: To use the term "Ilah" and mean "the worshipped" is disputable.تقسیمات توحید، از جمله مباحثی که در موضوع توحید و شرک، مورد بحث قرار میگیرد. تقسیم سلفیان از توحید، عمدتا بهصورت سهگانه و به سه قسم توحید در ربوبیت، الوهیت، اسما و صفات مطرح میشود. این تقسیم، ملاک قضاوت در توحید یا شرک افراد معرفی میشود؛ در حالیکه این تقسیم دچار اشکالات متعددی است که در این مقاله، به شش اشکال اشاره خواهد شد.<br />اول: تقسیم مذکور خلاف مبانی سلفگرایانه است؛<br />دوم: اقسام ارائه شده با یکدیگر تداخل دارند؛<br />سوم: تقسیم ارائه شده، مانع اغیار نیست؛<br />چهارم: تقسیم جامع افراد نیست؛<br />پنجم: اطلاق رب و ارادهی خلق صحیح نیست؛<br />ششم: اطلاق اله و اراده معبود قابل مناقشه است؛موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی264562144720180321A Critical Assessment of Wahabi Viewpoint on Illegality of Travelling to Visit the Graves of Divine Leadersبررسی دیدگاه وهابیان نسبت به عدم مشروعیت سفر، برای زیارت قبور اولیای الهی2541126435FAعلی اصغر کمالیدانش پژوه سطح 4 مرکز تخصصی شیعهشناسی و فارغالتحصیل موسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیتمحسن طبسیاستادیار دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی قم.Journal Article20171014<span class="e24kjd">Ziyārah or Ziyarat is an Arabic term which literally means "visit", and is used to refer to a form of pilgrimage to sites associated with the Prophet of Islam (s) his family members and descendants including the Shi'i Imams and other venerated figures in Islam. Wahhabis in principle accept visitation of graves considering it as a Sunnah of the Prophet (S) but they believe that embarking on a journey to visit the graves is an innovation. Their main reference is the </span>shadd al-rihal<span class="st"> tradition which means undertaking a pilgrimage. According to the tradition, setting out on a journey is allowed only to the three mosques. Wahhabis are of the view that the word "place" is included in the exception even though it is not mentioned explicitly. Hence, visitation of all journeys is forbidden, whereas, in fact, <em>masjid</em> (mosque) is the <em>mustasna minhu</em> (antecedent in exceptive sentences) in this tradition and it has nothing to do with other journeys. The traditions narrated through Sunni reports make mention of this <em>mustasna minhu</em> and Sunni scholars have alluded to the permissibility of setting out on a journey to visit graves. </span>زیارت به این معنا است که انسان با قصد و توجه، به دیدار شخص دیگری برود. وهابیان اصل رفتن به زیارت قبور را قبول دارند و آن را سنت میدانند؛ ولی سفر کردن برای زیارت را بدعت میشمارند. دلیل اصلی وهابیان، روایت "شد رحال" است که در آن، فقط سفر کردن به سه مسجد را جایز میشمارد. وهابیان میگویند: در استثنایی که در این روایت است، مکان در تقدیر است؛ پس سفر برای زیارت تمامی قبور بدعت است؛ در حالیکه مستثنیمنه در این روایت مسجد است و ربطی بهدیگر سفرها ندارد. در روایاتی که از طریق محدثین اهل سنت وارد شده، تصریح به این مستثنیمنه شده و علمای اهل سنت نیز در فتاوای خود تصریح بهجواز، بلکه استحباب سفر برای زیارت قبور دارند.موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی264562144720180321Takfir among Shiite Scholars: Truth or Accusation?تکفیر در بین علمای شیعه، تهمت یا حقیقت؟!4362126437FAمحمد علی جابریدانشجوی دکتری کلام اسلامی دانشگاه قم.احمد عابدیاستاد حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه قم.Journal Article20171102The phenomenon of <em>takfir</em> (excommunication) began right in the early decades after the advent of Islam. The Kharijites were the first organized movement that excommunicated their opponents. Despite this phenomenon's long life in the history, the Shia religion has, on rare occasions, been portrayed as a <em>takfiri</em> religion i.e. a religion that excommunicates others. However, in the recent century, many have tried to depict Shia as a <em>takfiri</em> sect one of which is Abdul Maleki al-Shafi'ei who in his <em>Al-Fikr al-Takfiri 'Enda al-Shi'ah: Haqiqatun am Iftiraa </em>has described many Shiite scholars as being <em>takfiri</em>.<br />This research aims to abort this accusation and its destructive role in destroying the unity of the Muslim Ummah. In this study, which has been carried out using analytical – descriptive method, it has been demonstrated that all Shiite scholars consider Ahl-e Sunnah to be Muslims. Shiite scholars consider only the Nasibis and the antagonists to be out of the pale of Islam, and if they have used the term <em>'kufr'</em> to refer to any groups other than these two, it has been a usage of the term <em>'kufr'</em> against faith (<em>iman</em>).در همان دهههای نخستین عمر اسلام، جریان تکفیر متولد شد. خوارج اولین جریان سازمانیافته بودند که مخالفان خود را تکفیر کردند. با وجود عمر طولانی این پدیده، کمتر زمانی شیعه، مذهبی تکفیری معرفی شده است؛ ولی در سده اخیر بسیاری برای تکفیری جلوه دادن شیعه کوشیدهاند؛ از جمله آقای عبدالملک الشافعی در کتاب <em>الفکر التکفیری عند الشیعه حقیقة أم إفتراء</em> بسیاری از عالمان شیعه را تکفیری معرفی کرده است.<br />این پژوهش برای خنثیسازی این اتهام علیه شیعه و نقش تخریبی آن در وحدت امت اسلام صورت گرفته است. در این پژوهش با روش توصیفی _ تحلیلی نشان داده شده که تمام عالمان شیعه، اهل سنت را مسلمان میدانند. عالمان شیعه تنها ناصبیان و معاندان را از دایره اسلام بیرون دانسته و اگر بر غیر از این دو گروه اطلاق کفر کردهاند، مرادشان کفر در مقابل ایمان بوده است.موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی264562144720180321The Basic Elements of Innovation (Bid'ah) According to Quran and Sunnahبررسی و تبیین ارکان بدعت از منظر قرآن و سنت6379126438FAمرتضی مختاریکارشناس ارشد کلام اسلامی از موسسه امام صادق و فارغ التحصیل موسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیتسید حسن آلمجدد شیرازیاستاد حوزه علمیه قم و موسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیتJournal Article20171226One of the most important issues discussed in connection with <em>bid'ah</em> (innovation) are its pillars or elements which, if misunderstood, can lead to deviations, overindulgence and extremities within Muslim communities. This article examines the criteria of <em>bid'ah</em> from the perspectives of the Quran and prophetic traditions hoping to spread awareness and prevent Muslims from going to extremes. The basic elements, according to Islamic literature and sources, are lacking origination in the religion, introducing something new and considering it as a part of the religion, intention, dissemination, constancy, opposition to the main goals of Shari'ah and its non-existence in the first three centuries. The conclusion drawn after studying the verses and traditions is that lacking origination in the religion, being new, addition to and omission from the religion and conscious ascription to the religion can be considered as the basic elements of <em>bid'ah</em> while, contrary to what some believe, dissemination, constancy, opposition to the goals of the Shari'ah and not being in the early three centuries are not among the elements or pillars of <em>bid'ah</em>.از مهمترین مسائل در باب بدعت، مسئله ارکان بدعت است که افراط و تفریط و برداشتهای نادرست از آن، موجب انحراف در جوامع اسلامی میشود. این مقاله با هدف جلوگیری از این افراط و تفریطها، معیارهای بدعت را از منظر قرآن و سنت بررسی میکند. در آثار و منابع اندیشمندان اسلامی، نداشتن اصل در دین، حادث بودن، انتساب دادن به دین، قصد داشتن، اشاعه، مداومت، مخالفت داشتن با مقاصد شریعت و نبود فعلی در سه قرن نخست، از ارکان بدعت شمرده شدهاند؛ بعد از بررسی آیات و روایات، به این نتیجه رسیدیم که نداشتن اصل در دین، حادث بودن، کم یا زیاد کردن در دین، انتساب به دین و التفات داشتن را میتوان، رکن بدعت دانست و اموری همانند اشاعه، مداومت، مخالفت داشتن با مقاصد شریعت و نبودن در سه قرن نخست را، اگرچه برخی رکن دانستهاند، ولی در واقع از ارکان بدعت نیستند.موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی264562144720180321Contemporary Wahhabis' Claims about Abrogation of Narrations Concerning Permissibility of Swearing in the Name of Anyone other than Allahبررسی ادعای وهابیون معاصر مبنی بر نسخ شدن روایات جواز حلف بهغیرالله8197126439FAابوذر فروتنیدانشآموخته سطح سه حوزه علمیه و فارغالتحصیل موسسه دارالاعلام لمدرسة اهلالبیتمصطفی سلطانیاستادیار دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامیمجید حیدریپژوهشگر مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهل البیتJournal Article20210215One of the most important justifications presented by Wahhabis about traditions that suggest permissibility of swearing in the name of anyone other than Allah is abrogation of such traditions. Such a claim by Wahhabis is unfounded and baseless. For this reason, the present article makes a critical analysis of Wahhabi arguments. Thus, relying on sources which are authentic according to Wahhabism as well as on the words of some of its prominent scholars, it seeks to prove that the claim about the abrogation of the narrations on the permissibility of taking oath in the name of an entity other than God, is opposed to the fundamental principles of Wahhabism and the principle of superiority of the predecessors over the later generations of scholars. As well, not only Wahhabism does not have any proofs for their claims but also the consequences of their opinion are utterly destructive.یکی از مهمترین توجیهات وهابیت بر احادیثِ جواز سوگند بهغیر خدا، ادعای نسخ این روایات است. چنین ادعایی از سوی وهابیون مخدوش است؛ بههمین منظور مقاله حاضر، به تحلیل انتقادی سخنان وهابیت میپردازد و با استناد به منابع مورد قبول وهابیت و اقوال علمایشان، این حقیقت را آشکار میسازد که ادعای نسخ روایاتِ جواز سوگند بهغیر خدا، با مبانی اصولی وهابیت و مبنای برتری سلف بر خلف سازگاری ندارد؛ همچنین وهابیون نه تنها دلیلی بر اثبات مدعای خود ندارند، بلکه دیدگاه آنان پیامدهای زیانباری دارد.موسسة دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسلفی پژوهی264562144720180321Ibn Taymiyya's View towards the Followers of the Four Schools of Jurisprudenceبررسی دیدگاه ابنتیمیه نسبت به مقلدین مذاهب اربعه99114126440FAمجتبی محیطیحسین رجبیاستاد خارج حوزه علمیه قم، استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی.Journal Article20180209Absolute subservience to the juridical views of the four schools of jurisprudence is not consistent with the teachings of Islam. Nonetheless, majority of Sunni Muslims follow one of the leaders or imams of the four schools binding their practice with the jurisprudential rulings of the four schools. Ibn Taymiyyah has opposed the Sunni method considering taqlid (following) of the four imams as invalid and incorrect. He has gone to extremes in opposing Ahl-e Sunnah since he, sometimes, considers the followers of the four leaders as heretics who must repent for such acts. Sometimes, he calls them apostates and other times he describes them as the people of innovation (ahl-e bid'ah). That is when labeling a Muslim as a disbeliever and apostate has been forbidden in multiple traditions, so much that it has been narrated that if someone ascribes infidelity and apostasy to someone, he is more entitled to be called a disbeliever and an apostate. Labeling Muslims as innovators is also inappropriate because every act that did not use to be practiced in the time of the predecessors does not mean that it is unlawful or evil. Perhaps, there might be something that may have come into being after the Salaf period but no one has claimed that it is <em>bid'ah</em>. This research uses analytical – descriptive method to study Ibn Taymiyyah's opinion about the followers of the four schools of jurisprudence, and it has proved that embarking on excommunicating others while encountering Muslim is not appropriate.پیروی محض از آرای فقهی مذاهب اربعه با روح تعالیم اسلام سازگاری ندارد؛ اما با این وجود، اکثر قریب به اتفاقِ مسلمانان اهل سنت، از یکی از ائمه اربعه تقلید میکنند و خود را در مسائل فقهی، محصور در مذاهب اربعه کردهاند. ابنتیمیه با روش اهل سنت مخالفت کرده و تقلید از ائمه اربعه را نادرست میداند. وی در مخالفت با اهل سنت بهگونهای عمل کرده که از جاده انصاف خارج شده است. او گاهی اهل سنتِ مقلد ائمه اربعه را کافر شمرده که واجب است از این کارشان توبه کنند. گاهی آنها را مرتد دانسته و گاهی نیز آنها را اهل بدعت، خطاب کرده است. این در حالی است که نسبت دادن تکفیر و ارتداد به مسلمانان در روایات متعددی نهی شده است؛ تا جاییکه در روایات گفته شده: اگر کسی به مسلمانی نسبت کفر و ارتداد دهد، خودش به کفر و ارتداد سزاوارتر است.<br />اهل بدعت خواندن مسلمانان نیز کاری نادرست است؛ زیرا هر کاری که در زمان سلف نبوده، دلیلی بر بدعت و سیئه بودن آن نیست. چهبسا امور محدثهای که بعد از دوران سلف بهوجود آمده، ولی کسی ادعا نکرده که آن بدعت است. این پژوهش با روش توصیفی _ تحلیلی، دیدگاه ابنتیمیه را در رابطه با مقلدین مذاهب اربعه، بررسی و نقد کرده و ثابت نموده که اتخاذ روشی تکفیری در مواجه با مسلمانان صحیح نیست.