2
کارشناسی ارشد مؤسسۀ مذاهب اسلامی و پژوهشگر مؤسسۀ دارالإعلام لمدرسة أهل البیت
چکیده
یکی از مسائل مهم فقهی، رفتن به زیارت قبور میباشد. در اصلِ زیارت قبور توسط مردان هیچ اختلافی وجود ندارد؛ اما در ارتباط با زیارت قبور توسط زنان، بین مذاهب اسلامی و وهابیت اختلاف وجود دارد. محمد بن عبدالوهاب در کتاب التوحید، روایتی که مضمون آن لعن و نفرین زیارت کنندگان زن میباشد را نقل کرده است که این مسئله بیان از حُکم حرمت دارد؛ چنانکه پیروان وی با استفاده از این روایت، قائل به حُرمت زیارت قبور زنان هستند. علمای فریقین، برخلاف ابنعبدالوهاب و پیروان وی، به حُکم جواز زیارت قبور زنان تصریح کردهاند. علمای اهلسنت، در مواجهه با روایت نهی از زیارت بانوان مُعتقدند که این روایت نسخ شده است؛ لذا زیارت زنان را جایز دانسته و در مقام دلیل، به سیره حضرت زهرا3 نسبت به رفتن و زیارت نمودن قبر حضرت حمزه7 و روایاتی که از عایشه نسبت به جواز زیارت زنان وجود دارد، استناد کردهاند. آنها همچنین به روایتی که از پیامبر6 نسبت به تعلیم و چگونگی زیارت اهل قبور نقل شده و دیگر روایات در این زمینه تمسّک نموده و این روایات را دلیل بر جواز زیارت زنان دانستهاند.
خوش صورت موفق, اعظم, & مهاجر, مصطفی. (1397). زیارت قبور زنان در کتاب التوحید ابنعبدالوهاب و مقایسه آن با دیدگاه مذاهب اسلامی. سلفی پژوهی, 4(8), 87-102.
MLA
اعظم خوش صورت موفق; مصطفی مهاجر. "زیارت قبور زنان در کتاب التوحید ابنعبدالوهاب و مقایسه آن با دیدگاه مذاهب اسلامی". سلفی پژوهی, 4, 8, 1397, 87-102.
HARVARD
خوش صورت موفق, اعظم, مهاجر, مصطفی. (1397). 'زیارت قبور زنان در کتاب التوحید ابنعبدالوهاب و مقایسه آن با دیدگاه مذاهب اسلامی', سلفی پژوهی, 4(8), pp. 87-102.
VANCOUVER
خوش صورت موفق, اعظم, مهاجر, مصطفی. زیارت قبور زنان در کتاب التوحید ابنعبدالوهاب و مقایسه آن با دیدگاه مذاهب اسلامی. سلفی پژوهی, 1397; 4(8): 87-102.