بررسی دیدگاه وهابیت در شرک‌انگاری استغاثه با تاکید بر روایت «نزول عیسی (ع)»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان
1 جامعة المصطفی(ص) العالمیه؛ مؤسسه دار الاعلام لمدرسة اهل البیت (ع)
2 دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب
چکیده
ندای اموات و استغاثه نمودن به آنان، به خاطر عبادت محسوب شدن برای آنان یا اعتقاد به قدرت پنهانی تصرف در هستی برای آنان، از سوی وهابی‌ها، شرک الوهی یا ربوبی خوانده شده که این پژوهش، ضمن اشاره نمودن به ادله‌ی جواز استغاثه به طور اجمال، حدیث نزول حضرت عیسی (ع) را به طور مفصل مورد بحث و بررسی قرار داده و پس از بررسی سندی و دلالی آن و همین طور پاسخ دادن به شبهات وارده پیرامون آن، به این نتیجه رسیده که اولا این حدیث از نظر سندی «حسن لذاته» و «صحیح لغیره» است و لذا قابل احتجاج می‌باشد و از نظر دلالی می‌تواند جواز ندای اموات و استغاثه نمودن به آنان را به اثبات برساند؛ زیرا اگر چنین چیزی جایز نباشد، از معصوم (حضرت عیسی(ع)) صادر نخواهد شد و پیامبر(ص) از آن در قالب قضیه‌ی شرطیه خبر نمی‌داد. ثانیا مدعای وهابیت در این زمینه، به طور آشکار، متناقض با مفاد این حدیث و مفاد احادیث و گزارش‌های ذیل می‌باشد: حدیث عثمان بن حنیف، حدیث طریق، حدیث دابه، ندای یا محمد (ص) توسط ابن عمر و شعار یا محمداه در جنگ با مسیلمه کذاب.
کلیدواژه‌ها
موضوعات